Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt i Av-läge

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har nyligen gått över till 7D från Nilkon D70s. Något jag har noterat är hur blixten fungerar i Av-läget. På min D70s så ändrades slutartiden när jag aktiverade blixten, men på min 7D så väljs fortfarande samma (och längre) slutartid.

Exempel:
Jag står i ett mörkt rum och väljer bländartal 2.8. Båda kamerorna väljer då en slutartid på 2 sekunder. Aktiverar jag blixtarna ändras slutartiden till 1/60 sekund på D70s, men på 7D är den kvar på 2 sekunder.

Är det någon inställning jag inte har kunnat hitta som ändrar detta på 7D, eller skall det vara så som det är? För mig verkar det sättet som D70s fungerar på bättre - sättet som 7D fungerar på gör ju Av-läget oanvändbart vid behov av blixt?

Det du ser är helt normalt. Det är så Canons blixtssytem funkar i Av-läget. Det skiljer sig från Nikons system.

Här är en artikel som förkalar hur det fungerar

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Ganska "tung" text men väl värd att läsa.

Det bör också vara förklarat i manualen till din 7D.

Jag skulle inte kalla Av-läget för "oanvändbart" men det krävs att man förstår hur det funkar.

Många Canon-fotografer använder nog M-läget vid blixtfoto. Då kan du t ex ställa in 1/60 och 2.8 och låta bilxten anpassa sig efter det.

PS. Om jag minns rätt går det att ställa om hur blixten funkar i Av-läget i någon av custom funktionerna.

Jag kan tyvärr inte förklara skillnaden, men reagerade på den här kommentaren:

sättet som 7D fungerar på gör ju Av-läget oanvändbart vid behov av blixt?

För mig är det precis så jag vill att kameran skall användas när jag väljer AV-läget, dvs korrekt exponering utan blixtens påverkan, och sedan ger mig E-TTL precis så mycket blixt som behövs för upplättning.

Om jag själv vill styra blandningen av befintligt ljus och blixtljus vill jag hellre ställa in det själv än att låta kameran välja hur det ska se ut. Då väljer jag M-läge.

Canons blixtsystem kan tydligen vara förvirrande - själv vet jag inte hur Nikons funkar. Alla lägen (Av, Tv, P & M) hanterar blixten olika. I Av kommer kameran fortfarande vilja exponera bakgrunden väl - som om du inte hade haft blixt öht, så din kameras beteende är som det är tänkt. Blixten tar i det läget hand om ljussättning av motivet.

Det finns faktiskt logik i detta om man tänker så här: säg att man vill fota en person som sitter på en restaurang och att det är långt bort till väggen/omgivningen bakom personen. I Av-läget sätter man då F för att få ett önskat skärpedjup, tillhörande T/ISO ger (tillsammans med exponeringskompensation) en vald ljussättning av bakgrunden. Och blixten sköter ljussättningen av personen (som då kan styras med blixtkompensationen).

Förmodligen skulle jag dra ner exp.komp till -1 och blixt.komp till -1/2 eller något för att hoppas på en stämningsfull restaurangbild.

Själv föredrar jag M-läget över Av-läget. Canons auto-ISO kan vara förvirrande, sätt den därför fast - den går ju snabbt att ändra med snabbknappen ändå. F, T och ISO ställs nu samtidigt som man tittar på ljusmätaren i displayen för att se hur bakgrunden ljussätts. Blixten kommer - som förut - sköta exponeringen av motivet och allt man behöver labba med efter en vettig grundinställning är då blixtkompen.

"Enklast" (mest lik Nikon?) är annars att ställa i P-läget. Då arbetar kameran efter några kurvor som bygger på "rimliga" tider snarare än välljussatta bakgrunder.

Lite om Canons "flash confusion" finns att läsa här, inte särskilt pedagogiskt men ändå läsvärt:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html#confusion

Det du ser är helt normalt. Det är så Canons blixtssytem funkar i Av-läget. Det skiljer sig från Nikons system.

Här är en artikel som förkalar hur det fungerar

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Ganska "tung" text men väl värd att läsa.

Det bör också vara förklarat i manualen till din 7D.

Jag skulle inte kalla Av-läget för "oanvändbart" men det krävs att man förstår hur det funkar.

Många Canon-fotografer använder nog M-läget vid blixtfoto. Då kan du t ex ställa in 1/60 och 2.8 och låta bilxten anpassa sig efter det.

PS. Om jag minns rätt går det att ställa om hur blixten funkar i Av-läget i någon av custom funktionerna.

Tack, det där förklarade allt på ett bra sätt. Självklart är Av-läget inte oanvändbart, det är förmodligen det läget jag använder mest. Men när slutartiderna blir långa och blixt behövs så tycker jag inte att det är så användbart längre, men från och med nu byter jag bara till M-läget.

I Custom functions I (Exposure) på 7D finns det inställningar för att ändra hur slutartider fungerar med blixt i AV-läget. Bland annat kan man välja att den bara använder slutartider mellan 1/250 och 1/60 sekund när blixten används.

På Nikons blixtar lär det finnas en inställning för "slow sync", vilket i princip motsvarar Canons normala beteende i Av läget.

ANNONS