Annons

Kan inte öppna RAW-filer i CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

93lego

Ny medlem
Hej,
Jag har nyligen köpt en egen kamera (Canon EOS 1000D), och fotograferar i RAW-format. Jag använder CS3 men kan inte öppna dessa filer, och har därför läst runt nästan överallt på google för att hitta en lösning. Har försökt installera flera olika plug-ins, men ingen fungerar. Gör som instuktionerna på Adobes hemsida visade, men det står ändå "could not complete your request because it's not the right kind of document" när jag startar CS3.

Någon som kan veta vad det beror på? Känner verkligen att jag har försökt allt, och ber om ursäkt i fall att jag ställer samma fråga som många andra har gjort. Har såklart redan läst igenom flera trådar här, men ingenting jag gör fungerar.

Tacksam för svar!
/Linéa
 
Risken finns att ditt Photoshop är för gammalt , och inte stöder dina RAW-filer.
Först måste du ladda ner den senaste versionen av Adobe Camera Raw (ACR) och installera den.

Med lite flyt funkar det. Lycka till !

Edit: Se där, Jimmy hann före mig !
 
Jag laddade ner Camera Raw 4.6 update-versionen, men det funkade inte då heller. Jag antar att det kanske är mitt Photoshop det är fel på då, som ni säger.

Men jag ska försöka en gång till, tack så mycket för hjälpen!
/Linéa
 
Jag laddade ner Camera Raw 4.6 update-versionen, men det funkade inte då heller. Jag antar att det kanske är mitt Photoshop det är fel på då, som ni säger.

Men jag ska försöka en gång till, tack så mycket för hjälpen!
/Linéa

Testa att avinstallera Photoshop CS3.

Sen laddar du ner CS3Clean Script http://www.adobe.com/support/contact/cs3clean.html och kör det.

Installera Photoshop CS3 igen.

Installera senaste patchen till Photoshop CS3 http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3775, Har du svensk version så ska du ha denna istället http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3787

Sen installerar du senaste camera raw http://www.adobe.com/support/downloa...jsp?ftpID=4040

Sen ska det fungera.
 
Senast ändrad:
Vad jag har förstått så slutar Adobe uppdatera Camera Raw med nya kameror etc när de släpper en ny version. Idag är det ju Photoshop Creative suite 4 som är den "gällande versionen".

Det finns dock en converter att ladda ner någonstans på adobes hemsida där man kan kovertera sina råfiler så att de funkar med ps cs3.

//Robert
 
Vad jag har förstått så slutar Adobe uppdatera Camera Raw med nya kameror etc när de släpper en ny version. Idag är det ju Photoshop Creative suite 4 som är den "gällande versionen".

Senaste Camera Raw med stöd till CS3 ska ha stöd för 1000D, så ska inte vara några problem.
 
Jag laddade ner Camera Raw 4.6 update-versionen, men det funkade inte då heller. Jag antar att det kanske är mitt Photoshop det är fel på då, som ni säger.

Men jag ska försöka en gång till, tack så mycket för hjälpen!
/Linéa

Har du lagt in 8BI filen i rätt katalog innan du kör senaste installationen?
När du laddar ner från Adobe så får du ju 2 filer, en 8BI-fil som först måste läggas på rätt ställe och en CameraProfiles.exe som du sedan ska köra för att installationen ska fungera.
Ibland fungerar inte installationsprogramet i windows på rätt sätt.

Manuell installation på Mac eller Windows®:
Windows®:
1. Stäng Photoshop CS3 och Adobe Bridge.
2. Öppna Den här datorn (Eller Dator i Vista).
3. Dubbelklicka på Lokal disk (C:).
4. Gå till Programfiler\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS3\Filformat.
5. Flytta den befintliga Camera Raw.8bi plug-inen till en annan plats (till exempel en ny mapp på
skrivbordet). Det är viktigt att du behåller den gamla versionen om du behöver använda den igen.
6. Kopiera programmet Camera Raw, Camera Raw.8bi, från hämtningsmappen till mappen i steg 4.
7. Starta Photoshop CS3 eller Adobe Bridge.
 
Senast ändrad:
Problem med CS2 med Nikon D90

Jag uppgraderade mig för ett tag sen från en Nikon D40 till en D90!
Nu har jag fått problem med mitt Photoshop CS2 och Camera Raw, jag kan inte öppna mina RAW-filer(NEF) i PS. Jag har försökt uppdatera Camera Raw men utan vidare framgång.
Ska jag uppgradera mig till CS3 eller senare?
Tacksam för svar

Johan
 
Jag uppgraderade mig för ett tag sen från en Nikon D40 till en D90!
Nu har jag fått problem med mitt Photoshop CS2 och Camera Raw, jag kan inte öppna mina RAW-filer(NEF) i PS. Jag har försökt uppdatera Camera Raw men utan vidare framgång.
Ska jag uppgradera mig till CS3 eller senare?
Tacksam för svar

Johan

Du behöver Camera Raw 4.6 och den är inte kompatibel med CS2.
Så minst CS3 behövs.
 
Jag får ett felmedelande när jag ska öppna en RAW fil

"kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument"

nån som har tips på det?
 
Jag får ett felmedelande när jag ska öppna en RAW fil

"kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument"

nån som har tips på det?


Ett litet tips: När du ställer frågor så är det mycket bättre om du talar om vad du har för kamera och vilken version av PS eller Elements du har, annars är det väldigt svårt att svara på.
 
Du kan konvertera till DNG, programmet finns att hämta gratis från Adobe.
Läs om det här, http://www.adobe.com/products/dng/
Under Downloads på höger sida väljer du DNG converter for MAC eller Windows.
Sen är det bara att öppna i Camera Raw eller PS

En liten omväg men bättre än att måsta uppgradera Photoshop.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.