Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-1, fiasko eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Difficult to say but if that's the price in the US, I hate to think what it's going to be in Sweden. I get nightmares thinking about all those new loooong threads here entitled:

Att köpa E-1 i USA

MVH Duncan

Huruvida den blir ett fiasko eller inte är nog en prisfråga. Liksom E-10 & E-20 så verkar byggkvaliten vara mycket bra, detta kan tyvärr göra att den blir för dyr.

Har hemskt svårt att tro att den på något sätt kan konkurera med Nikons eller Canons modeller om den inte blir klart billigare, ingen ägare av nämnda märken kommer ju heller att gå över till Olympus så det blir till att knipa dom som idag inte har någon SLR.

Ser svårt ut för Olympus....

Larsa

Om inte Nikon eller Canon hade tänkt göra en DSLR i de prisklasser de har så hade den nog varit ett alternativ. Ser ju ganska trevlig ut med batterigreppet. Men i megapixelracet verkar den lite tunn, skulle vara kul om den var 8 eller 10 i stället för nuvarande 5. Pixlar är ju inte allt, men ändå.

Calle,
agreed. You'd have thought they would bring more to the table than that. Still, let's see what the end result is when it hits the shelves here in Sweden. I guess at the end of the day we should welcome all newcomers with open arms, 'cause guess what effect it normally has on the competitors?..:)

MVH Duncan

vad kostar objektiv till en Olympus? Har haft flera Olympus kompakter o de har inte gjort mej besviken... men har inte Olympus slutat med systemkameror? Finns det bra glas till bra priser? Såg en 10D på hyllan hos en handlare idag... o det var inte helt långt ifrån att jag impulsköpte den. Men jag vill vänta o se vad Minolta kommer med härnäst...

Looks like it uses special lenses..and they don't look cheap...65000 SEK (USD 8000) for a 300mm sounds a bit steep to me!

MVH Duncan

om det KRÄVS linser i den prisklassen så är de körda från start med tanke på konkurrensen. Annars ser kameran så aptitlig ut att snålvattnet redan börjat rinna...

Camerans skrev:
Looks like it uses special lenses..and they don't look cheap...65000 SEK (USD 8000) for a 300mm sounds a bit steep to me!

MVH Duncan

Visst, kameran är nog helt OK men för 58000:- får man ett EF300/2.8IS och DEN är inte kattskit...

Plus according to the review (unless I missed something) the E-1 gives 2x as opposed to 1.5 (Nikon) and 1.6 (Canon) crop factor (angle of view):-(

MVH Duncan

finns det pirater?? krävs det helt nya objektiv, gamla olympusgluggar funkar inte alls eller fanns inte autofokus på den tiden? Det enda sättet att slå sej in på en marknad där Canon o Nikon är jättestora o dessutom har skaffat sej "lågpris" modeller borde ju vara bra och billig kringutrustning, om man nu inte har nån superduperfördel som får NiCanongänget att slänga allt de äger o har för att plötsligt köpa Olympus. Men såååå sexig är inte kameran antar jag.

Jag tänker inte köpa en DSLR på länge, men *om* jag skulle köpa en så skulle jag nog ha Olympus som ett tänkbart alternativ. Husen och optiken är skyddade mot både damm och fukt, de är t.o.m "vattenskyddade", som det brukar heta om klockor som tål regn men inte att dyka med. Kameran är liten och optiken med, vilket beror på den lilla sensorn. Med så liten sensor behövs det inte så många pixlar. Men priset måste bli lågt, annars blir det en flopp.

Med vänlig hälsning
Roland

Men 4/3 standarden är intressant och vi kan nog räkna med optik, kanske även kameror, från Fuji. (Fuji är en av företagen bakom 4/3 standarden). Fuji gör ju både kameror och optik för Hasselblad så man kan nog säga att de har klass på det de gör.

Med vänlig hälsning
Roland

Kameran kanske ska jämföras med 1DS (vattentät o stryktålig) o då är den plötsligt riktigt billig...

Jag kan äta upp min ena sko om den ens kommer i närheten av en 1ds när det gäller det allra viktigaste: Bildkvalitén. :)

Kan aldrig jämföras med en 1Ds, inte heller med en 1D, trots byggnadskvalitén och tätningen. Den ligger i samma segment som D100,10D och D60.

Och det där med att ett 300mm är dyrt. Trots allt så är motsvarigheten mot 35mm formatet 600mm/2.8. Och då är frågan om 65k är så tråkigt. Och det går inte riktigt att jämföra rakt av med ett 300 för 35mm. Trots allt är detta objecktiv inte gjort, och kommer aldrig att göras för 35mm, varför det jämförs med detta är för att folk är vana att räkna på det. Och det samma för crop-factor, dessa objektiv bör inte jämföras med 35mm objektiv just för att dom är gjorda för en mindre slutlig bildyta. Men tuvärr så är folk inställda på 35mm systemet.

Kort sagt kan man väl säga att 4/3 systemet är intressant då det är det första helt digitala system där linserna endast är gjorda för att funka med detta och inget annat. Och förhoppningsvis släpper dom andra tillverkare också kameror baserade på detta. Även om Olympus är dom som är först ut.

Kort sagt så är detta en mycket bra kamera troligen, och 5MP räcker faktiskt långt. Men den är beroende av några olika saker.
1. Att fler tillverkare hoppar på 4/3 systemet.
2. Att prissättningen hamnar under Canons och Nikons motsvarigheter.

Inga proffs kommer att byta till detta och troligen inte gå in i det heller då canon och nikon är så etablerade i detta segment. Olympus skulle bli slaktade om dom försökta ta detta segment. Canon eller nikon användare som redan har linser lär nog aldrig heller byta till 4/3. Den potentiella marknaden är snarare, die-hard olympus fans samt nya SLR/dSLR användare som inte redan har en samling linser. Men troligen endast om det är billigare än Canon och nikons motsvarigheter.

Jag tror det handlar om att Olympus vill slå sig in på semi-proffsmarknaden. Deras nya kamera verkar fin, men jag skulle gärna vilja veta vad den har som inte ett Canon eller Nikonshus erbjuder. Ta objektivutbudet t.ex.

Det här är ingen provokation mot Olympus-bitna, jag vill helt enkelt bara veta.
Varför Olympus E-1, när det finns D100/10D och en Pentax på gång?

De vill väl helt enkelt ha sin andel av en växande marknad. De vet säkert att Nikon o Canon tar den större delen av kakan, men den del som är kvar är fortfarande värd en hel del. Det kommer säkert att dyka upp fler aktörer i det här segmentet. Bara att ha en top of the line modell kan generera försäljning av "vanliga" modeller.

Varför bygga en fyradörrars Opel när det redan finns både Ford och Volkswagen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar