Annons

Hjälp med makro/produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Zweig

Medlem
Hej ,

Jag har en Nikon D60 sat 18-135mm objektiv, en Cube lite 60 samt tillhörande (eller paketet med lampor på cyberphoto).

Har äntligen fått till det ljus jag vill ha (dagsljus) 5000K med dessa lampor. Ta endast produktbilder och dessa är ibland riktigt små typ 5-10mm eller liknande och dessa är omöjligt att få skärpa eller bra bild på.

Vad ska jag skaffa mig? Vet att dett finns ringar med förstoring vet dock inte om dessa är så bra eller om man måste köpa ett nytt objektiv och leva på knäckebröd och vatten ett tag ;-)

Tacksam för konkreta produktförslag, + och - . och älskar direktlänkar till produkter =)

Tack på förhand!
 
Isf skulle jag säga att du bör skaffa ett makroobjektiv, lite dålig koll på Canon men misstänker att det säkert finns ett runt 50-60 mm som är förhållandevis billigt. Tamron/Tokina/Sigma har väl något runt 90 mm som ska vara bra. Köper du ett makro så får du också ett bra porträttobjektiv på köpet.

Bra att huvudet hänger med, såg ju nu att du har Nikon :)

Ta en titt på cyberphoto tex:
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon.
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF
Nikon AF-S 60/2,8 G ED
 
Ta en titt på cyberphoto tex:
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon.
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF
Nikon AF-S 60/2,8 G ED

Hej , och tack så hemskt mycket för snabbt svar, vilken skulle du välja av dessa tre och varför ? Jag tar bara kort* och är inte insatt i vad alla tekniska detaljer står för ;)

*Kör mestadels med autoinställningar eftersom jag insett att jag aldrig kommer att bli fotograf , vill bara ta kanon-bilder som säljer ;-)

PS: mellanring eller makroring är inget att rekommendera eller? Det är en tiondel av priset men man kanske får vad man betalar för ?
 
Senast ändrad:
Saxar från cyberphoto..

Tamron SP AF 2,8/90mm macro En fantastisk optik som toppat test efter test. Den blev även vald till årets optik av EISA,
med bedömningen: "Tamron SP 90mm/2,8 macro har en konstruktion som gör det lämpligt för en rad olika fotograferingsområden. Det ger utmärkt skärpa i hela området av motivavstånd från skala 1:1 till oändligt. Kombinationen av utmärkta prestanda och attraktivt pris gör det till ett bra val för alla som är intresserade av närbildsfotografering, porträtt och till och med landskapsfotografering." Vi på CyberPhoto håller med. Detta är en av de bästa objektiv som finns idag.

-Testvinnare i tidningen Digitalfoto för alla nr 9 2009.

Komplett med motljusskydd för under 3700 exkl. moms.

Ser att du redan fått tips om det objektivet =)
 
Tack för er hjälp. Ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon har nu införskaffats via Cyberfoto =)

Knäckebröd och vatten kanske inte är så felt ändå efter all julmat =)

Tack igen för er snabba respons!
 
Litet tips..

Eftersom det låter som att du vill ha bra bilder utan att egentligen ha intressa av att laborera och testa (du säger du ändå bara kör på full automatik) så vill jag tipsa om att manuell fokus är att rekommendera. Autofokusen fungerar inte alltid perfekt med föremål av den storleken, som kräver att du kryper rätt nära.
 
Nu har jag det nya objektivet monterat och har testat det lite. Kommer att lägga upp en bild snart så att ni kan se resultatet.

Har lite frågor dock.

1. Hur ställer man in så att hela objektet fokuseras ? Som det är nu så måste jag välja en punkt som fokuseras , resten blir "blurry".

2. Just nu måste alla bilder justeras i Photoshop cs3 där jag setter "levels" för att bakgrunden ska bli helt vit, går det att lata till det och höja vitbalansen +1 eller liknande?

3. Köpte ett kit med UV filter (55mm) och putsduk på cyberphoto, ska man använda detta filter eller är det mest och endast för utomhusbruk?

P.S. Skrev att jag hade en D60 , men jag har förstås en D80 ;)
 
Nu har jag det nya objektivet monterat och har testat det lite. Kommer att lägga upp en bild snart så att ni kan se resultatet.

Har lite frågor dock.

1. Hur ställer man in så att hela objektet fokuseras ? Som det är nu så måste jag välja en punkt som fokuseras , resten blir "blurry".

Du är tvungen att blända ner, dvs ställ in bländarvärde i trakten av f/16 och f/22 och testa dig fram. Du kan testa att lägga fokus lite bakom den främsta delen för att skärpedjupet skall täcka framkan och så långt bakåt som möjligt. MEN vid denna typ av närbilder kommer du alltid att ha ett MYCKET kort skärpedjup, även på minsta bländare (dvs f/22 eller f/32).

2. Just nu måste alla bilder justeras i Photoshop cs3 där jag setter "levels" för att bakgrunden ska bli helt vit, går det att lata till det och höja vitbalansen +1 eller liknande?

Smartast är naturligtvis att fota med manuell exponering. Justera exponeringstiden så att motivet blir jämnt belyst och allt runtomkring blir lagom utfrätt. Att döma av den utrustning du köpt och de motiv du fotograferar antar jag att motivet inte fyller ut hela bilden ens i skala 1:1. Då kommer din kameras automatik att exponera för "medelgrått", dvs den arbetar för att den vita omgivningen inte skall bli alltför vit. Lösning: gå närmare (dvs ny utrustning, mer knäckebröd) eller fotografera med manuell exponering.

3. Köpte ett kit med UV filter (55mm) och putsduk på cyberphoto, ska man använda detta filter eller är det mest och endast för utomhusbruk?

Verkar onödigt vid produktfoto inomhus. Tar bara onödigt mycket ljus. Dock är det en bra föräkring till ditt objektiv. Repa på polfilter=liten kostnad; repa på frontlinsen=stor kostnad.

P.S. Skrev att jag hade en D60 , men jag har förstås en D80 ;)

Spelar ingen som helst roll. Använder själv en gammal D70 95% av tiden...
 
Nu har jag det nya objektivet monterat och har testat det lite. Kommer att lägga upp en bild snart så att ni kan se resultatet.

Har lite frågor dock.

1. Hur ställer man in så att hela objektet fokuseras ? Som det är nu så måste jag välja en punkt som fokuseras , resten blir "blurry".

2. Just nu måste alla bilder justeras i Photoshop cs3 där jag setter "levels" för att bakgrunden ska bli helt vit, går det att lata till det och höja vitbalansen +1 eller liknande?

3. Köpte ett kit med UV filter (55mm) och putsduk på cyberphoto, ska man använda detta filter eller är det mest och endast för utomhusbruk?

P.S. Skrev att jag hade en D60 , men jag har förstås en D80 ;)


svar:
fråga 1: du måste öka bländar värdet, du får exprementera dig till vad som är lagom.
fråga 2: belys bakgrunden separat så den över exponeras och blir helt vit.
fråga tre: beror väl lite på hur mycket du släpar om kring på grejerna, och hur försiktig du är.
generellt så får du nog margineltt best bilder utan.

/georg
 
Så här blir bilderna utan någon effekt eller redigering, antingen fokus på huvudet eller på nålspetsen. Som ni ser ingen vidare kvalitét.

Sluttid, närgräns, ISO m.m. är för mig ungefär lika bekant som ingerfära, timjan för en snickare ;)

Köpte kameran på Expert (online) för c:a 2 år sedan och dom har aldrig varit speciellt villiga att hjälpa till med kamerainställningar och info i Expertbutik.
 

Bilagor

  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    3.7 KB · Visningar: 581
  • DSC_0011.jpg
    DSC_0011.jpg
    3.9 KB · Visningar: 574
Senast ändrad:
Se till att Du har ett skärpedjup som är tillräckligt stort för att rymma hela objektet längs axeln från kameran.

Ett enkelt sätt är att minska bländaröppningens storlek ( = gå mot mindre nummer ). Tyvärr kommer Du att passera en kritisk punkt ( diffraktions- punkten ) vid c:a f/11-16, där håldiffraktionen upphäver vinsten i skärpedjup.
 
Måste ge ett tråkigt svar, men du måste nog ta och sätta av någon timme och läsa på lite grunder om du vill få till bra bilder.
Om du lär dig termer som slutartid, exponering, skärpedjup osv. så kommer du att få ut mycket mer av din utrustning.
Kikade runt lite och hittade en rätt bra "fotoskola".
Här är länken: http://www.fotoguiden.se/fotoskolan.html

En enkel kostnadsfri registrering och du kommer åt alla delar.
Finns säkert hur många guider och skolor som helst, men länken leder till en rätt komplett genomgång av grunderna.

Att försöka sammanfatta allt begripligt här kan bli en rätt mastig uppgift =)
 
Slutartid är tiden slutaren är öppen och släpper in ljus/bilden på sensorn i din kamera. Vrid hjulet till M läget och titta sedan på toppdisplayen på din D80, talet till höger om batterisymbolen är din slutartid t.ex 30, vrider du på det bakre hjulet åt höger eller vänster så ändras det talet. Talet 30 betyder att slutaren är öppen i en tretiondels sekund, 200 betyder att slutaren är öppen en tvåhundradels sekund o.s.v. Alltså är ett högre tal en snabbare slutartid. Har du för långsam slutartid så kan rörliga objekt bli suddiga och utdragna.

Bländaren är några lameller som reglerar hur stort hålet i objektivet är. Bländartalet är siffrorna till höger om slutartiden och har ett litet "f" framför sig (ändra det med den främre ratten). f'et är en förkortning av Focal length (brännvidd). Egentligen borde det stå f/5.6 istället för bara f5.6 eftersom man räknar ut diametern på hålet som ljuset släpps in genom att dividera brännvidden (90mm på ditt tamron) med bländartalet, alltså 90/5.6 = 16.0714.... lite mer än 16mm (hålet där ljuset kommer in är 16mm stort).

Så om du har ett lägre tal så blir hålet större och släpper in mer ljus, detta resulterar då i att du kan ha snabbare slutartid och vice versa.

Bländaren reglerar även hur långt i djupled bilden är skarp (skarpedup). Ju större bländaröpping ju kortare skärpedjup.
Alltså bör du skruva upp bländartalet till kanske f11 för att få hela nålen skarp. Då behöver du dock sänka hastigheten på slutartiden så att bilden inte blir för mörk.

ISO-talet ställer du in genom att hålla in knappen till vänster om LCD-displayen med "ISO" skrivet över sig och samtidigt skruva på ratten du annars ändrar slutartiden med. Du kan välja mellan ISO 100 och 1600, sedan tre olika H lägen (H = High ISO).
ISO-reglerar hur ljuskänslig sensorn i din kamera skall vara. ISO 100 är lägst ljuskänslighet, skruvar du upp ISOn till t.ex 800 blir sensorn mer motaglig för ljus och bilderna blir ljusare än om du hade fotat med ISO 100. Högre ISO ger tyvärr brus i bilderna, ISO 400 på D80 är max enligt mig, över det blir bilderna för brusiga och oanvändbara.

En annan sak som är bra att kunna ändra på är WB (white balance) och bestämmer färgtemperaturen i bilderna (kalalre/varmare färger). Det finns 9 lägen, jag använder oftast A (auto) men när det inte blir rätt ändar jag till K-läget där kan du ändra färgtemperatur helt manuellt. Du gör detta genom att hålla in knappen brevid LCD'n med WB skrivet över sig och använd båda rattarna (den bakre för att ändra läge och den främre för att ändra värdet i det specifika läget)
 
En väldigt kort och enkel guide för att få något "bättre" fotografier.

1) Placera kameran på ett stativ eller dylikt
2) Sätt kameran i A-läget
3) Justera ISO till 200/välj lämplig vitbalans
4) Välj ett högt bländarvärde (liten bländare), tex 11 eller 16 för att få så långt skärpedjup som möjligt.
5) Fotografera om möjligt i dagsljus i närheten av ett fönster
6) Fokusera "mitt på" det du ska fotografera för att få så mycket som möjligt inom skärpedjupet
7) Ta kortet!

Jag tror att detta kanske kan hjälpa till lite, lycka till!

/O
 
Först vill jag tacka alla för er hjälpsamhet och snabba svar. Man skulle nästan kunna tro att fotosidan är en butik och att ni alla får betalt för att sitta att svara på frågor, roligt att det fortfarande finns så mycket hjälpsamma människor =)

Nu har jag tagit en ny bild med följande inställningar.

-Hjulet satt till M
-Slutartid 15 (tack Herr Berg för förklaringen)
-Bländare F16 (tack Herr Berg för förklaringen)
-ISO 125
-Vitbalans 5000 K (tack Herr Berg för förklaringen)
-Autofokus

Den första bilden är som ni förstår resultatet, bild 2 är redigerad i photoshop och ungerfär som jag skulle vilja ha bilden utan att behöva mecka =)

Glömde, är helt novis inom fotografering men visste lite om ISO innan och att detta ger mer ljus men smtidigt mer brus vilket inte jag är så förtjust i då många av bilderna ska användas till tryck , så klarhet i bilden är att föredra.

Glömde #2, när jag kollade på bilden jag nyss tagit i kameran såg den perfekt ut , men när jag öppnar upp den i ps så blir den så här "dullig".
 

Bilagor

  • DSC_0016.jpg
    DSC_0016.jpg
    4 KB · Visningar: 173
  • DSC_0016_2.jpg
    DSC_0016_2.jpg
    4.1 KB · Visningar: 170
Det ser bättre ut! Att läsa på mer om exponeringens grunder är nog nödvändigt för att det ska bli ännu bättre. Som du ser är din bild inte perfekt vitbalanserad, för att få bästa resultat direkt ur kameran så får du mäta vitbalansen manuellt (kolla kamerans manual). För att få bakgrunden helt vit måste du överexponera 1.5 steg, eller kanske mer.

Nålen verkar vara helt skarp, men om du fotar större föremål kanske inte skärpedjupet räcker till, då kan man ta flera olika bilder med olika delar av objektet i fokus och sedan lägga samman dom i datorn. Jag använder ett fokusstackingsprogram som heter combinezp, gratis och lättanvänt.

Bifogar en bild på en skalbagge. Tagen med bländare 20 vilket precis räckte för att få hela baggen i fokus (vilket inte syns så bra i denna nedskalade variant).
 

Bilagor

  • aaaaaaaaaaaaa.jpg
    aaaaaaaaaaaaa.jpg
    36.7 KB · Visningar: 169
Skalbaggebilden ser fantastisk ut!

Jag är en sådan som vill kunna göra en inställning perfekt 1gång för kamerans nuvarande position och ljus och sedan bara byta ut objektet, dels av lathet men också för att jag inte är kabapel och kunskaper att göra inställningar för varje situation.

Har nu tagit en ny bild med dessa skillnader:

Slutartid 10
Bländare F11
Vibalans A +3

Börjar närma mig dit jag vill komma med kritvit bakgrund som inte behöver redigeras. Nu återstår bara att få en bra bildfokus på objektet ;-)

Bifogar oredigerad bild i 1:1 skala , tacksam för alla tips som vanligt, börjar bli lite bortskämnd med tips nu ;-)

Tillägg, märkte att bilderna krymps ner så den är inte 1:1 =)
 

Bilagor

  • DSC_0021.jpg
    DSC_0021.jpg
    3.6 KB · Visningar: 161
Kan lägga till en fråga. Jag fick ju upp ljuset genom att sätta vitbalansen på A +3 och mixtra med bländare och sluttid.

Är det bättre att använda denna knapp (se fifogad bild) vilket jag förmodar rör exponering istället och sätta vitbalansen till A+0 eller har det ingen betydelse?
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    2.8 KB · Visningar: 160
Eftersom du fotar i manuellt läge (M) så förändrar du exponeringen genom att ändra bländar, slutar eller ISO värdet.
Exponeringskompensationer har ingen funktion i manuellt läge utan exponeringen sköter du själv.

Om du istället fotar i RAW format så kan du justera bilderna betydligt mer i efterhand, däribland vitbalans inställningarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.