Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning på safari?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasW

Medlem
I slutet av Januari kommer jag göra en fotoresa till Serengeti (1 vecka) och Zanzibar (1 v). Jag har planerat följande utrustning: EOS 50E, 28-90 USM, 75-300 USM, 420 blixt, skylight 1B filter på samtliga objektiv, 20 rullar Provia 400, 5 rullar Velvia, Stativ.

Någon som har erfarenhet av safariresor eller liknande och kan göra en 'sanity-check' på mitt val av utrustning? Räcker 300mm? Hur mycket film går åt? Har jag rätt film för det hårda ljuset?

Vad tror panelen om att köpa en telekonverter till Canons 75-300 USM f4-5.6? Förloras något blädarsteg? Och i så fall, hur märker man det? Kan man inte ställa in t ex f4, eller sker det mera implicit?

/Andreas

Tjena !
Ja du förlorar ljusstyrka med konverters, hur mycket beror på vilken du använder.
Nix du kan ej längre använda 4 som största bländare om du använder en konverter.
Provia 400, är den inte lite snabb ? Kanske bättre att ta den större mängden film av typ provia 100 och ett mindre antal 400 !?
Mängden film är svårt att gissa sig till, tycker jag.

Mvh Niklas

Jag har inte så stor erfarenhet utav just safari.

Men min erfarenhet utav resor är att det är bättre att ta med för mycket film än för lite. Annars kan det ibland vara svårt att få tag på din favoritfilm när du är på plats.

MVH
Greve Nickon

Läste någon stans att en bra regel när det gäller antalet rullar är att ta med sig ungefär dubbelt så mycke som man planerar att göra av med. Bättre att komma hem med 15 rullar över än att sakna 15 st ute på savannen

på safari kan du inte räkna med att stiga ur bilen,så ett fullstort stativ är nästan hopplöst att använda.

Jag körde med ett litet bra bordsstativ (manofroto) på biltaket och tyckte att det funkade rätt hyggligt.
sk. "beanbags" lär också vara användbara.

och du, glöm ej att be om att bilen stängs av när det är dags att fota. Utan det så har det nog ingen betydelse vad du använder för stöd.

400 tyckte jag var rätt lagom, men då hade vi otur med vädret som var gråmulet mest hela tiden.

Hej!

Antalet rullar film är mycket beroede på antalet gamedrives som du kommer att genomföra. På den resan som jag åkte på hadde vi 8 st gamedrives (en varje morgon och kväll). Totalt tog jag 18 rullar Kodachrome 200 film och en rulle Kodachrome 64 film. Så jag tycker nog att du skall införskaffa några fler 400 ISO rullar, det är svårt att hitta film ute i bushen! Antalet Velvia bör räcka.

Jag plåtade nästan uteslutande med ett 300/2.8, endast vi ett tillfälle använde jag en 1.4x konverter. Och i ditt fall med ett objektiv som redan är bländare 5.6 i 300mm-läget, skulle jag inte införskaffa en konverter. Då autofocusen kommer att sluta att fungera samt att det endast blir bländare 8 = svårt att fokusera manuellt. Skulle jag genomföra en resa till, skulle jag införskaffa en zoom med typ ditt interval, 75-300, 100-400, helst något ljusstarkare än 5.6. Även en reservkamerahus kan (om ekonomin tillåter) vara bra att ha med sig, och glöm inte att ta med extra batterier till kameran! Glöm inte heller att försöka att skydda dina kameragrejor från allt damm, dvs packa med i plastpåsar. Några andra fotoprylar som är bra att ha med sig, är: blåsborste, polfilter och en liten kikare.

Att införskaffa/tillverka en beanbag kan jag klart rekomendera, dessa är mycket användningsbara och ger ett mycket bra stöd vid fotograferingen med längre objektiv, och i mitt fall var den helt oumbärlig. Jag hadde inte med mig något stativ, och saknade inte något heller.

En bra sida är http://www.savannen.com
En bra bok är 'Photographing on Safari' av Joe McDonald. Denna bok kan vara svår att hitta, då den är slut på förlaget.

Trevlig resa!
Nicke

Safariutrustning

Hej. Har själv varit på en treveckors safari i Kenya.Efter att ha fått hem bilderna kunde jag konstatera att jag förmodligen träffat rätt när det gäller filmval. Jag hade hyfsat ljus hela tiden så det hjälpte väl till. Jag körde genomgående med Kodachrome 200 till huset med teleobjektivet (Nikon f801+300/4,0) Konvertern (en original tc 301) Användes bara vid några tillfällen på fåglar och annat smått. Jag har rätt så stor erfarenheter av convertar då jag genom åren blivit besviken ett antal gånger vid köp av privater. Jag skulle inte rekomendera dig att använda ens en originalconverter till ditt Zoom. Möjligen kanske Canons 1,4 konverter kan ge ett skarp resultat.(Den är enastående skarp, ialla fall till mitt 300/4,0 - Numera fotar jag ej tele med Nikon utan har gått över till Canon)
Jag har inte testat Provia 400 och vet inte om den filmen är lika superskarp som KDK 200 - ingen annan 200-film är det i alla fall. Exponera filmen efter 280 asa (+ 1/3 steg) om din ljusmätare visar rätt, och mät infallande ljus. Ett bra knep om du fotar på solexponerade öppna platser utan för mycket skuggpartier är att mäta ljuset mot en blå himmel åt Norr. (Detta förutsätter att det är molnfritt i sökaren). Med KDK 200 får du för det mesta i solsken 1/500 s - Bl 8-11.
Och som andra påpekat så gäller : Köp mycket film innan du åker- i Afrika blir det svårt att få tag på färsk kvalitetsfilm till överkomligt pris.
Du bör också ta med en blåspensel eller tryckluft på burk. Hur du än gör så kommer du att få en massa fin sand på din utrustning som bör avlägsnas dagligen.
Lycka till!!!:cool:

Angående film:
Ju mer film du har med dig, desto mer film går det åt. Det finns ingen gräns på hur mycket man kan göra av med. Senast jag var i Afrika 99 tog jag 50 rullar på knappt två veckor. Sambon tog lika många.

Lågkänslig film går ofta bra, men Velvian är nog på gränsen till för långsam ihop med ljussvaga zoomar. På den öppna savannen dagtid klarar du dig med Provia 100 eller liknande, även i mulet väder, förutsatt att du har ett stabilt bordsstativ och ber chaffisen stänga motorn när du plåtar. I grynings- och kvällsljus kan 400-filmen behövas. Det allra bästa är förstås två kamerahus...

Om du vill slippa släpa med ett överskott av film, kör då enbart Fujichrome MS 100/1000. Den kan pressas upp till 3 steg med gott resultat. Vid ISO100 ger den lika bra resultat som andra högklassiga ISO100-filmer. Vid ISO400 ger den lika bra resultat som en ISO400-film. Perfekt när man vill minimera packningen! Nackdelen är att pressframkallning kostar lite extra, men det kan det vara värt.

Kodakfilmerna är också OK om man gillar deras färger. Jag föredrar Fuji...

Angående stativ:
Ett fullstort stativ har du ingen nytta av inne i safaribussen. Jag har byggt ett eget "bordsstativ" genom att fästa min vanliga Manfrotto-kulled på en triangelformad aluminiumplatta. I hörnen på plattan har jag skruvat fast små gummifötter (såna som sitter under elektronikutrustning, kolla t.ex. Clas Ohlson). Stativet är mycket stabilare än ett färdigköpt bordsstativ. Perfekt på safari! Beanbags ger inte alls samma stöd, skippa dem om du vill köra med lågkänslig film.

Övrigt:
Du klarar dig långt med dina objektiv. Man kommer ofta nära djuren. Men ta med ett avtonat gråfilter, så att du kan plåta landskapet i morgon- och kvällsljus utan att tappa teckning i himlen.

Min erfarenhet är att game-driven på morgonen ger bäst utdelning. Tyvärr är många safariturister morgontrötta och vill inte ut förrän efter frukost, när solen redan står högt. Tvinga upp dem redan kl. 6! Sova kan ni göra när ni kommer hem....

Om du flyger via Nairobi, packa absolut inget värdefullt i incheckat bagage. Nairobis flygplats är ökänd för att man ofta plundrar resväskor. De bröt upp min väska för att sno en mellanringssats, några kassettband och en bunt kulspetspennor....

Kulspetspennor och gamla T-shirts är förövrigt bra presenter och förhandlingsobjekt. Ta med ett rejält lager!

En safari slår det mesta om man är naturfotofreak. Lycka till!

/Acke:)

ackelid skrev:
Angående film:
Om du flyger via Nairobi, packa absolut inget värdefullt i incheckat bagage.
Och glöm för allt i världen inte att lägga filmen i handbagaget eller i en separat påse.
Röntkenmaskinerna kan förstöra all din film om du har otur.
Det diskuteras vilt om detta på:
Forum > Fotografera > Annat > Förvaring av film vid flygincheckningar

Har visserligen inte varit på safari. Men skulle inte polfilter och varmtonsfilter (typ 81a eller b) vara bra att ha med sig? Kostar inte så mycket men kan ge det där lilla extra i många bilder. Mvh Micke

Om det här har sagts förut så förlåt att jag tar upp er bandbredd :)

Du fick rådet att inte sätta en konverter på din zoom, och jag kan bara hålla med. Ett original x1.4 skulle kanske funka, men den är nog dyrare än objektivet (ca 5000 kr). Ett annat problem är att det fysiskt inte går att koppla en originalkonverter på ett 75-300 zoom. Canons konverterar passar på alla fasta gluggar längre än 135mm och på alla vitgrå zoomar. Konvertrar är gjorda för de vitgrå objektiven, men funkar ganska bra på andra fasta gluggar också. Man kan komma runt problemet genom att sätta en mellanring mellan gluggen och konverterna men då förlorar man fokus i oändligt, vilket kan vara bra att ha på en safari...

/Ingo

Stort tack till er alla som svarat. Jag har nu fått ett betydligt bättre "grepp" om min utrustningslista och ser framemot resa. Bilder kommer publiceras här på fotosidan.se så snart de kommit tillbaka och blivit scannade.

Stort tack !

acke skrev:
Angående film:Ett fullstort stativ har du ingen nytta av inne i safaribussen. Jag har byggt ett eget "bordsstativ" genom att fästa min vanliga Manfrotto-kulled på en triangelformad aluminiumplatta. I hörnen på plattan har jag skruvat fast små gummifötter (såna som sitter under elektronikutrustning, kolla t.ex. Clas Ohlson). Stativet är mycket stabilare än ett färdigköpt bordsstativ. Perfekt på safari!
/Acke:)

Ulf, har du bild på ditt bordstativ?

Mvh Niclas,nyfiken

Edit:
Det var minst sagt en gammal tråd jag väckte nu;)

Här är bilden på "safaristativet"

Inte så vackert kanske, men garanterat stabilare än de flesta bordsstativ. Fungerar utmärkt med tunga telen, t.ex. 300/2,8.

Bilagor

• img_6603.jpg
    img_6603.jpg
    37.5 KB · Visningar: 453
Re: Här är bilden på "safaristativet"

acke skrev:
Inte så vackert kanske, men garanterat stabilare än de flesta bordsstativ. Fungerar utmärkt med tunga telen, t.ex. 300/2,8.

Tack Ulf!!!
Detta (din lösning) gav mersmak!!!
Den hade passat i min " tips & trix " - tråd!

MVH Niclas,

Re: Re: Här är bilden på "safaristativet"

Niclasfoto skrev:
Den hade passat i min " tips & trix " - tråd!

Jag har lagt upp den som en egen tråd i Gör-det-själv-forumet. Ett tips per tråd, det är min melodi som du vet. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar