Angående film:
Ju mer film du har med dig, desto mer film går det åt. Det finns ingen gräns på hur mycket man kan göra av med. Senast jag var i Afrika 99 tog jag 50 rullar på knappt två veckor. Sambon tog lika många.
Lågkänslig film går ofta bra, men Velvian är nog på gränsen till för långsam ihop med ljussvaga zoomar. På den öppna savannen dagtid klarar du dig med Provia 100 eller liknande, även i mulet väder, förutsatt att du har ett stabilt bordsstativ och ber chaffisen stänga motorn när du plåtar. I grynings- och kvällsljus kan 400-filmen behövas. Det allra bästa är förstås två kamerahus...
Om du vill slippa släpa med ett överskott av film, kör då enbart Fujichrome MS 100/1000. Den kan pressas upp till 3 steg med gott resultat. Vid ISO100 ger den lika bra resultat som andra högklassiga ISO100-filmer. Vid ISO400 ger den lika bra resultat som en ISO400-film. Perfekt när man vill minimera packningen! Nackdelen är att pressframkallning kostar lite extra, men det kan det vara värt.
Kodakfilmerna är också OK om man gillar deras färger. Jag föredrar Fuji...
Angående stativ:
Ett fullstort stativ har du ingen nytta av inne i safaribussen. Jag har byggt ett eget "bordsstativ" genom att fästa min vanliga Manfrotto-kulled på en triangelformad aluminiumplatta. I hörnen på plattan har jag skruvat fast små gummifötter (såna som sitter under elektronikutrustning, kolla t.ex. Clas Ohlson). Stativet är mycket stabilare än ett färdigköpt bordsstativ. Perfekt på safari! Beanbags ger inte alls samma stöd, skippa dem om du vill köra med lågkänslig film.
Övrigt:
Du klarar dig långt med dina objektiv. Man kommer ofta nära djuren. Men ta med ett avtonat gråfilter, så att du kan plåta landskapet i morgon- och kvällsljus utan att tappa teckning i himlen.
Min erfarenhet är att game-driven på morgonen ger bäst utdelning. Tyvärr är många safariturister morgontrötta och vill inte ut förrän efter frukost, när solen redan står högt. Tvinga upp dem redan kl. 6! Sova kan ni göra när ni kommer hem....
Om du flyger via Nairobi, packa absolut inget värdefullt i incheckat bagage. Nairobis flygplats är ökänd för att man ofta plundrar resväskor. De bröt upp min väska för att sno en mellanringssats, några kassettband och en bunt kulspetspennor....
Kulspetspennor och gamla T-shirts är förövrigt bra presenter och förhandlingsobjekt. Ta med ett rejält lager!
En safari slår det mesta om man är naturfotofreak. Lycka till!
/Acke