Annons

Nyttan med fotoklubbar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Sedan jag återupptog mitt foto för något drygt år sedan har jag inte varit medlem i någon fotoklubb.
Jag har nu tankar kring att bli medlem i Danderyds fotoklubb, vilket är den klubb som finns närmast min bostadsort.

Är du medlem i någon fotoklubb?
Tycker du att det tillför dig något?

Senast ändrad:
Jag var tidigare med i en klubb men flyttade till annan ort. Det jag saknar är främst tillgång till mörkrum. Det var också trevliga pratstunder med medlemmarna där man fick idéer och hjälp med problem etc.

Nej, jag är inte medlem i någon fotoklubb.

Däremot tror jag att fotoklubbar skulle ha en del att ge (i alla fall mig) eftersom jag annars inte umgås med någon som har fotografi som intresse. Nu uppväger fotosidan en del av det "fotografiska utbytet" - men kan förstås inte ge allt. Här blir det ändå en begränsad "diskussion" där man ofta får lägga ihop 1+1. Men å andra sidan har man med fotosidan möjlighet att i princip komma i kontakt med medlemmar när som hellst under dygnets timmar, vilket jag inbillar mig kan vara ganska svårt på den tradionella fotoklubben.

Det optimala är väl att vara medlem i en fotoklubb och ha fotosidan som ett utmärkt komplement. Om man inte träffar fotosidans medlemmar "live" och ordnar "fotoklubbsliknande aktiviteter" vill säga..för då kan kanske den traditionella fotoklubben vara överflödig.

Jag har varit med i Eskilstuna Fotoklubb och nu i Karlstads nya Fotoklubb. De stora nyttorna som jag ser är:

- socialt
- dela kostnader

Har man alla prylar själv, ex mörkrum, scanner etc, och klarar sitt fotorelaterade sociala behov (prata bilder, kameror, inspirera/s etc) via nätet så klarar man sig säkert utan fotoklubb. Fotosidan klarar den sociala biten ganska bra tycker jag, men inget går upp mot att sitta runt ett bord med kaffe och bolla printar till varandra och kommentera etc.

Även fotosidan.se kan väl räknas som en fotoklubb, bara det att den har ett större geografiskt område.
Att vara med i en fotoklubb är givande, man träffar likasinnade och kan prata foto och även annat med dom som är på samma våglängd och samma nivå.
Träffas och visa bilder för varandra under trevliga former. Fotografera tillsammans, lokalt och lite längre bort.
Kanske låna en kamera eller en optik av en kompis för att prova. Se hur olika filmer beter sig i förgåtergivning.

Är man fotointresserad är det naturligt att umgås med likasinnade, i en fotoklubb finns dom!

Har i år gjort ca:9 fotoexpeditioner med lokala fotovänner.

Ja, ungdomsföreningar får betalt av kommunen per medlem som deltar i aktiviteter. Och det är väl sällan som fotoklubbarna kryllar av tonåringar..

Vad en fotoklubb ger?
Tja, i dag hade jag kunnat vara med på en utställning som biblioteket undrade om fotoklubben här i Gislaved kunde ställa upp med sedan det blev tomt i utställningslokalen.
Sen är det ju rätt skönt också efter en kanske hektisk arbetsdag bara sjunka ner i en stol och betrakta bilder, eventuellt kommentera dem också. Samtidigt ger klubbträffarna möjlighet att utbyta erfarenheter och bredda sitt kunnande.
Jag är också tacksam för att fotoklubben har ett mörkrum så jag kan utveckla mitt fotograferande i svartvitt. Jag tycker det är lugnt och skönt att vara i mörkrummet, låta det vara lite terapeutiskt pyssel helt för min egen skull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar