Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speeda på i mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Hejsan! Är ju ganska "grön" i mörkrummet. Det går ju framåt, men f*n vilken tid det tar! Att framkalla och kopiera en 36-rulle skulle säkert ta en dag för mig (har aldrig provat att göra kopiera 36 bilder på rad, det blir bara mest massa lek och experiment mellan).

Hur gör ni när ni kopierar för att vara så tidseffektiva som möjligt? Filmframkallningen kanske inte finns så mycket tid att spara på..

/cj

Jag är så dålig fotograf så jag får bara ut en eller kanske två bilder som jag försöker kopiera.

Tiden för att framkalla en rulle är ju given av kemikaliernas verksamma tid.
Att framkalla i höga temperaturer eller höga koncentrationer är aldrig bra. Det rä så små marginaler då.

Men när jag någon gång tar mig in i ett mörkrum så kan det bli ett par kopior gjorda som jag har sparat ihop till från flera filmer.
Det SKA ta tid att göra en bra kopia, se till att ha bra musik i mörkrummet och njut av tiden där inne.

tja... i min erfarenhet och enligt min åsikt så finns det ingen större anledning att speeda upp saker i mörkrummet.. när jag labbar så gör jag det helst för mitt höga nöjes skull och undviker att mängdkopiera, mest för stressens skull..

mitt hetaste tips är att undvika att kopiera upp en hel 36-rulle.. gör en kontaktkarta och titta ut vilka bilder du VILL ta fram och gör det sen.. jag gör sällan mer än max ett par, tre bilder från en rulle, och ibland inte någon alls... gör man många bilder från en rulle så tenderar det till att lägga sig på hög och samla damm efter ett tag.. man har som ingenstans att göra av allting (det är nog tredje gången på ca 6 månader som jag rensade ur och slängde ett stort antal bilder här för ett par veckor sen)..

att bara kopiera upp för att kopiera upp mängder med bilder verkar som slöseri, tycker jag.. välj i stället ut ett par stycken som du verkligen vill ha, och så satsar du på att få ett par fina kopior i stället..

bara min åsikt om saken! :)

Om man vill ha bilder snabbt så är det nog bättre att lämna in dom. Det blir förmodligen även billigare. Skall man vara snabb i mörkrummet så blir det inte mycket bättre än vad det blir om man lämnar in hela rullen. Vid framkallningen av filmen är det bästa sättet att spara tid att framkalla flera filmer samtidigt. Det finns dosor som tar en hel näve med rullar på en gång.

Jag har kopierat ett gäng bilder och det finns flera saker som jag tagit till mig i mitt arbetsflöde för att snabba på det hela.
Varje timme i mörkrummet är för mig en förlorad timme.

1. Jag slarvar aldrig, strävar man efter högsta kvalitet behöver man inte göra om samma bild nästa dag.
2. Jag gör alltid kontaktkartor av god kvalitet. Använder bra papper som utframkallas ordentligt. Med hjälp av dessa plockar jag fram intressanta negativ.
3. Jag analyserar och funderar över hur jag bäst bör kopiera bilden, behöver himmelen efterbelysas till exempel. Sådant ser man på en välgjord kontaktkarta.
4. Jag gör en povlapp (inte en sådan med flera steg utan jag belyser 1/4 fotopapper med en tid och filter som verkar lämpligt. Sedan framkallar jag provlappen och låter den ligga i stoppet.
5. Jag noterar data för bilden och tar fram nästa negativ och gör en ny provlapp som hamnar i stoppet. När jag har ett gäng, 3-6 stycken, analyserar jag dem och gör ibland en ny provlapp. Sedan börjar jag göra ”riktiga” bilder med efterbelysning och lämplig tid.

Sedan är jag förstås noga med exponering och framkallning av negativ så jag ganska väl vet vad som krävs för att få en OK provlapp.
Med en viss förstoring av negativet utgår jag nästan alltid från samma exponeringstid i förstoringsapparaten och känner jag att de ljusa delarna blir för ljusa efterbelyser jag dem.

Jag exponerar ju negativen efter skuggorna och de mörka partierna får i princip alltid samma svärtning på negativet vilket gör att jag kan utgå från en viss grundtid för varje förstoringsgrad för att få lämplig svärtning på fotopapperet.

Jag älskar att analysera fram tidseffektivitet i mörkrummet och vid datorn. Bilden är det viktiga, vägen dit är bara skoskav.

Gör inte kontaktkarta och bilder från samma rulle samma dag.
Studera kontaktkartan och plocka ut de intressanta bilderna innan man kliver in i mörkrummet.

1 36-rulle på 1 dag låter väl inte helt orimligt.
Ibland tar 1 kopia flera timmar, och sedan kanske man inte ens är nöjd med resultatet.

Mipert:
Hur gör du kk av god kvalite som du säger? Jag tycker att problemet är att man ofta har olika kontrastrika bilder på samma rulle och då får man "offra" några bilder för att få de andra bra på kk´n.

Vad menar du föresten med "utframkalla ordentligt", jag tar fram mina kk på samma sätt som jag kopierar mina bilder på.

Walkerboh skrev:
Mipert:
Hur gör du kk av god kvalite som du säger? Jag tycker att problemet är att man ofta har olika kontrastrika bilder på samma rulle och då får man "offra" några bilder för att få de andra bra på kk´n.

Vad menar du föresten med "utframkalla ordentligt", jag tar fram mina kk på samma sätt som jag kopierar mina bilder på.

God kvalitet betyder att jag använder samma papper som jag gör förstoringarna på.
Agfa Multicontrast är standard för mig.

Jag exponerar papperet så att filmbasen (den genomskinliga delen) blir precis svart.
Om bilderna ser för mörka ut är det ett tecken på att jag underexponerat filmen och jag får svårt att få fram maximal kvalitet vid förstoringen.
Alla kontakter exponeras identiskt, då får jag en koll på om jag avviker i exponering eller framkallning av filmen och kan smiska mig med en hoprullad tidning.

Jag undviker att exponera papperet kortare tid än 5 sekunder eftersom man kan drabbas av reciprocitetsavvikelse vilket gör att kontrasten blir högre. Inte nödvändigt att bry sig om, man kan kompensera med mjukare papper men det sitter i förlängda märgen på mig att aldrig exponera kortare än 5 sekunder. Jag är en nörd.

Eftersom olika negativ kan ha olika kontrast brukar jag göra kontakten lite mjukare för att få med detaljer i högdagrarna. Är det extrema ljussituationer så vet jag det vid fotograferingen, eftersom jag mäter både skuggor och högdagrar vet jag hur negativen kommer se ut och jag kan då veta innan jag gör provlappen att jag behöver efterbelysa kanske 250% i fönstret.

Utframkallning betyder bara att jag inte lyfter ur papperet ur framkallaren innan maximal svärta byggts upp. Brukar betyda 1 1/2 minuts framkallning med de flesta framkallare för mig.
Med RC-papper (plastpapper).

Bannemej det låter som om jag skulle vara hjälpt av att ta fram bättre kontaktkartor för att på så sätt få bättre kontroll över den färdiga kopian.
Tack för tipset.

Och utframkalla gör jag alltid om jag inte kör en provremsa som jag ser att den barkar åt skogen. Dock sker det sällan numera, man kan gädja sig åt att lärt sig något.

Hittade ett gammalt inlägg som visar vad jag menar med att jag belyser tills filmbasen blir svart på kontaktkopian:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=35214#post35214

Om man vill förbättra sin teknik är det ett måste att veta vad man gör fel, en snygg kontaktkarta är till stor hjälp. Och om man alltid gör den på samma sätt och bilderna avviker i kvalitet, så går det lätt att se vad felet är.

Och när jag tycker bilderna är misslyckade, med dålig kontakt med modellen, kan jag somna i soffan och veta att kontaktkartorna är i alla fall perfekta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar