ANNONS
Annons

Batterigrepp D60/10D

Produkter
(logga in för att koppla)

tager

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur det fungerar med strömförsörjningen till en D60/10D när man har ett vertikalgrepp med två batterier i?

Det mest logiska är väl att den suger ur första batteriet och sedan ger sig på det andra, men får man isåfall någon indikering på att batteri 1 är tomt så man kan plocka ur det och ladda?

Eller är det så att batteri 1 tar slut först och man måste plocka ur det för att kameran ens ska börja suga på batteri 2?

Om man stoppar i ett batteri i plats 2 och sedan petar i strömförsörjningsadaptern i plats 1 fast inte ger adaptern någon ström så går det inte starta kameran, vilket för mig tyder på att kameran suger ur ettan först och sedan måste man plocka ur ettan för den ska ge sig på tvåan.

Är det någon som med säkerhet vet hur det fungerar?

Det mest logiska är väl att dom är parallelkopplade..
Dvs, kameran drar ström ur båda batterierna samtidigt..
(Så skulle då jag ha byggt)

Har du 2st 1200mAh batterier blir det som 1 2400mAh batteri..

Måste man ha ett batteri på plats 1, det funkar inte bara att sätta i ett på plats 2 ?

Varför skulle det vara logiskt? Då står man där helt plötsligt med två tomma batterier.

Det är väl mer logiskt att kameran använder ett batteri i taget, när detta är "slut" så växlar kameran själv.

Det spelar ingen roll var du sätter batterierna.

Jag har för mig att jag läst någonstans att kamerans batteriindikator indikerar för 1 batteri åt gången.. alltså sjunker den, ända tills kameran tycker det är dax att byta och då visar den full styrka igen, men jag kan minnas fel..

Det spelar väl ingen roll att den växlar batteri när det första är slut..
Batterierna räckar ju ändå inte längre på det sättet och på batterimätaren så ser man ju om batteriet är bra eller inte..

eller?

Det är väl byggt som alla andra vertikalgrepp dvs batterierna är parallellkopplade.

Finns ju ingen vits med att dra ut ett batteri i taget, tvärt om är det ju helknasigt och ger inga som helst fördelar,

Det går inte att parallellkoppla två Li-ion batterier helt utan vidare. Det beror bl.a. på att det sitter skyddskretsar (rätt avancerade saker) i batterierna som inte är anpassade för det.
Därför laddas batterierna ur ett och ett i ett batterigrepp för D60/10D.

Linmajon skrev:
Det går inte att parallellkoppla två Li-ion batterier helt utan vidare. Det beror bl.a. på att det sitter skyddskretsar (rätt avancerade saker) i batterierna som inte är anpassade för det.
Därför laddas batterierna ur ett och ett i ett batterigrepp för D60/10D.

Min erfarehet var den motsatta. De laddas ur samtidigt. Jag vill också minnas att jag läst att så var fallet (först används det batteriet som har mest kräm i sig tills båda har lika mycket, sedan används båda sammtidigt. Eller något sånt var det) någonstans som jag nu har glömt.

Mårten

Citerar bruksanvisningen:

-Electricity is supplied firstly from the battery pack with the highest voltage.

-If two battery packs are inserted, they are used concurrently in parallel.

visent skrev:
Dom laddas ur en i taget efter varandra.

Följande är vad en representant från Canon säger och det stämmer åter igen med min erfarenhet. Under två år med greppet råkade jag aldrig ut för att något av batterierna forfarande var fulladdat även om jag använt kameran lite. Nu säger jag inte så för att vara stöddig men jag tror på det tills någon bevisar motsatsen ;-)

Citat:

You're correct that the D30 draws power initially from the battery with the highest voltage when two batteries are used in the BG-ED3 grip. Once the voltages are equalized, the camera draws power from both batteries simultaneously.

Since the BG-ED3 will run the D30 with only one battery installed, you have 2 options: run one battery at a time or purchase a spare set of 2 if you like to run both at once.

Best Regards,

Chuck Westfall
Manager/Technical Information Dept.
Camera Division/Canon U.S.A., Inc.

Slut citat:

Hmmm...så har man köpt greppet till min 10D. Var lite skeptisk först med så stor kamera men den är verkligen otroligt mycket skönare att plåta med. Underbar, och värd de 1700:- den kostade i USA.
Tycker canon borde löst frågan med urladdning o indikering med glaskar indikering på display(er) samt konfigurerbar urladdningsmetod om två batterier används.
Själv såg jag hellre att ett batteri i taget laddats ur helt och att detta indikerats ordentligt än att de dras ur båda samtidigt.

Linmajon skrev:
Hmmm...så har man köpt greppet till min 10D. Var lite skeptisk först med så stor kamera men den är verkligen otroligt mycket skönare att plåta med. Underbar, och värd de 1700:- den kostade i USA.
Tycker canon borde löst frågan med urladdning o indikering med glaskar indikering på display(er) samt konfigurerbar urladdningsmetod om två batterier används.
Själv såg jag hellre att ett batteri i taget laddats ur helt och att detta indikerats ordentligt än att de dras ur båda samtidigt.

Man får väl högre amperstyrka med två serie kopplade batterier som tydligen är fallet, vilket innebär du har ström längre.
Andra alternativet är om elektronik skiftar batteri...får nästan vara någon som är hemma i sådant här. Jag vet inte själv om man hade vunnit något på denna variant.

Ja, i vanliga fall ja. Li-ion batterier har som sagt skyddskretsar och låter sig inte kopplas i serie/parallellt hursomhelst. Greppet kan dock vara anpassat för det. Den drar tydligen ur ena batteriet tills de har samma spänning och kör sedan med jämn urladdning av båda. Vet inte hur det funkar rent elektriskt men det är knappast bara några kablar mellan polerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar