ANNONS
Annons

Nikonfattning - bu eller bä?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror väl på vilka objektiv man har, sitter man med ett gäng pentaxobjektiv så blir man nog rätt besviken när man ska försöka sätta fast dem.

Per Danielsson skrev:

"Under rubriken "Ditigal SLRs" står det "No meter" och "No AF" i några rutor.

(Nu börjar jag också tröttna på detta Nikonbajonettjafs i en Canon-tråd. Min första kommentar i sidotråden var endast en faktakorrigering. Inget nytt har tillkommit efter det.)"

Svar: Detbehövs naturligtvis inget stångandes över en bagatell, men eftersom du börjar med att göra en sk "faktakorrigering" som jag naturligtvis ifrågasätter då du läser Ken,s tabell fel och dessutom inte läst mina inlägg ordentligt, så hade jag hade kunnat påpeka det direkt om du bara talat om vad du menade.

1) Att dessa optik inte har autofokus är väl ganska uppenbart.

2) Vad gäller ljusmätningen så kan du lika enkelt som jag läsa dej till att den fungerar med D200, D300, D3 och nu även D700, precis som jag skrivit i tidigare inlägg.

/K

Tips: Klicka på Melkers namn så kommer du till Melkers profil, enkelt och smärtfritt.
Där står vad jag gissar är en ganska bra beskrivning.

Menade mest hans träiga inlägg.

/K

JAg menar bara att det är goddag yxskaft i inledningen:

"Nikonfattning bu eller bä"

sedan

"Det beror på vilka objektiv man har..."osv

och sedan ditt
"
Per Danielsson skrev:

"Under rubriken "Ditigal SLRs" står det "No meter" och "No AF" i några rutor.

(Nu börjar jag också tröttna på detta Nikonbajonettjafs i en Canon-tråd. Min första kommentar i sidotråden var endast en faktakorrigering. Inget nytt har tillkommit efter det.)"

Svar: Detbehövs naturligtvis inget stångandes över en bagatell, men eftersom du börjar med att göra en sk "faktakorrigering" som jag naturligtvis ifrågasätter då du läser Ken,s tabell fel oc....."

Jag ser inget sammanhang

Att vissa Canonanvändare ibland använder sej av Nikonoptik vet jag. Men dom gamla fina "FD" -gluggarna då? Används inte dom tillsammans med konverter av Canonanvändare??

Någon som vet?

/K

Att vissa Canonanvändare ibland använder sej av Nikonoptik vet jag. Men dom gamla fina "FD" -gluggarna då? Används inte dom tillsammans med konverter av Canonanvändare??

Någon som vet?

/K

Problemet med FD-konvertrarna är att de antingen använder sig av linser (och då förlänger brännvidden med 1,25x och försämrar bildkvaliteten) eller fungerar som en mellanring, så man inte kan fokusera på oändligt. Detta p.g.a. att FD har samma avstånd från bajonett till filmplanet som EF.

Problemet med FD-konvertrarna är att de antingen använder sig av linser (och då förlänger brännvidden med 1,25x och försämrar bildkvaliteten) eller fungerar som en mellanring, så man inte kan fokusera på oändligt. Detta p.g.a. att FD har samma avstånd från bajonett till filmplanet som EF.

AAha. Det är allså avståndet till filmplanet som avgör... Nikonoptiken är mao gynnsam att använda på ett Canonhus pga att den har ett längre avstånd från "skärningspunkten" till filmplan än vad Canons system har..? Eller nåt sånt... Nåja, jag fattar i alla fall problemet.

/K

Nikons F-bajonett är helt värdelös på grund av att dess diameter inte tillåter ljusstyrkor större än f/1,4. Se bara här, det blir ju helt svart vid f/1,2. Ingen skärpa, massor av vinjettering. Komplett oanvändbart. Objektivet är rätt nytt (från 1967), så de lär ju inte kunna göra något bättre idag heller, om de skulle vilja.

Hela bilden, följt av 100% från mitten och 100% från översta högra hörnet. På FX då, naturligtvis.

Tillägg: Av någon outgrundlig anledning så beskärs bilden när man laddar upp den:-O

Bilagor

• DSC_0561_hela.jpg
    DSC_0561_hela.jpg
    97.3 KB · Visningar: 88
  • DSC_0561_crop1.jpg
    DSC_0561_crop1.jpg
    97.9 KB · Visningar: 91
  • DSC_0561_crop2.jpg
    DSC_0561_crop2.jpg
    99.1 KB · Visningar: 84
Det är visst jag som har rökt något konstigt. Det sista utsnittet är inte alls från hörnet, utan från övre kanten, en bit åt vänster. Bilden är alltså inte beskuren. Hörnskärpan är dock ungefär lika bra/dålig som utsnittet ifråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar