Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man i Lightroom...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gissar att det som Stefan är ute efter är att visa ALLA bilder som INTE har fått några keywords. De bilder som HAR keywords skall döljas.

En sådan möjlighet finns för star-rating, dvs att visa bara de som ännu inte fått någon rating. För keywords däremot tycks det inte gå? Eller?

Mvh
Anders
 
Busenkelt, i allfall i LR 2.0.
I Library under collections finns smart collection. Här har man skickat med ett antal exempel. Ett är "Without keywords".
Markarar men det så ser man alla bilder som saknar keywords.
 
Har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Hur gör ni andra i LR. Tar ni in både rawfilen och jpegfilen eller bara den ena i biblioteket? Känns lite jobbigt med dubbletter lixom. Men samtidigt så var ju tanken lite att LR skulle erstätta vanliga mappstrukturarbetet helt...
 
Jag fotar nästan aldrig RAW+JPEG. Gör det bara om jag behöver ha tillgång till bilderna direkt för ett bildspel eller liknande.
Låter ofta Canon EOS Utility importera bilderna. Får dem då direkt i ÅR-MÅNAD-DATUM folders. Lägger sedan oftat till något efter datum för att lättare kunna hitta. Detta gör jag i LR efter jag synkat.
Vill jag ha JPEG så skapar jag ytterligare en mapp som heter developed i datumfoldern. Då är det lätt att se vilka bilder man har som JPEG och ser dem sida vid sida med RAW filen om man sorterar efter Capture time.

Sedan är det lätt att med t.ex. Sync Toy att backa upp bilderna till en annan hårddisk. Gör detta ungefär en gång per vecka.
Vet inte om detta besvarade din fråga?
 
Har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Hur gör ni andra i LR. Tar ni in både rawfilen och jpegfilen eller bara den ena i biblioteket? Känns lite jobbigt med dubbletter lixom. Men samtidigt så var ju tanken lite att LR skulle erstätta vanliga mappstrukturarbetet helt...

Jag fotograferar RAW+JPG när det är en tillställning där jag vet att jag troligtvis INTE kommer ta den "perfekta bilden", tex min sons innebandymatch eller familjebilder på ett födelsedagskalas.
Efter jag kollat igenom alla bilder snabbt och konstaterat detta så kastar jag alla RAW filer och spar jpg,


Stefan Krantz
 
Har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Hur gör ni andra i LR. Tar ni in både rawfilen och jpegfilen eller bara den ena i biblioteket? Känns lite jobbigt med dubbletter lixom. Men samtidigt så var ju tanken lite att LR skulle erstätta vanliga mappstrukturarbetet helt...


Jag fotar bara i RAW har endast RAW-filen i LR databas.

När jag är klar med redigeringen så exporterar jag JPG-filerna till en separat mappstruktur på hårddisken - som ligger utanför LR. Jag kallar strukturen "Export" och undermapparna är i princip en spegling av den jag har för originalfilerna. Jag ser ingen direkt anledning att lägga in även de färdiga JPG-filerna i LR, det förvirrar bara tycker jag.

mvh
Anders
 
Har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Hur gör ni andra i LR. Tar ni in både rawfilen och jpegfilen eller bara den ena i biblioteket? Känns lite jobbigt med dubbletter lixom. Men samtidigt så var ju tanken lite att LR skulle erstätta vanliga mappstrukturarbetet helt...

Du kan ju få lightroom att paraihop jpeg + raw så de behandlas som en o samma bild.
 
Jag fotograferar RAW+JPG när det är en tillställning där jag vet att jag troligtvis INTE kommer ta den "perfekta bilden", tex min sons innebandymatch eller familjebilder på ett födelsedagskalas.
Efter jag kollat igenom alla bilder snabbt och konstaterat detta så kastar jag alla RAW filer och spar jpg,


Stefan Krantz

Jag skulle nog välja att lagra raw-bilden och inte JPG. Skälet är att mjukvaran blir allt bättre med tiden. Har man då raw-bilden kan man kanske några år senare få en bra bild av något som tidigare inte gick.
Jag ångrar idag att jag inte hade minneskort nog för att köra raw enbart i början av detta sekel. Min Olympus E-10 tog bra bilder i raw men minneskorten var förbannat dyra. 2 500 kr för 256 mb. De bilder jag har tagna i raw kan jag idag göra fantastiska bilder av jämfört med vad som gick år 2000. Därför är mitt råd att slänga jpg och behålla raw-bilderna.
 
Senast ändrad:
Jag fotar nästan aldrig RAW+JPEG. Gör det bara om jag behöver ha tillgång till bilderna direkt för ett bildspel eller liknande.
Låter ofta Canon EOS Utility importera bilderna. Får dem då direkt i ÅR-MÅNAD-DATUM folders. Lägger sedan oftat till något efter datum för att lättare kunna hitta. Detta gör jag i LR efter jag synkat.
Vill jag ha JPEG så skapar jag ytterligare en mapp som heter developed i datumfoldern. Då är det lätt att se vilka bilder man har som JPEG och ser dem sida vid sida med RAW filen om man sorterar efter Capture time.

Sedan är det lätt att med t.ex. Sync Toy att backa upp bilderna till en annan hårddisk. Gör detta ungefär en gång per vecka.
Vet inte om detta besvarade din fråga?
Kanske inte helt(svar på frågan alltså) men det var iallafall lite input. Jag fotar inte heller raw+jpeg. Men jag framkallar alla mina rawfiler. Och detta har jag i ett par år gjort i acr. Så frågan gäller ju eg mer import av mina gamla bilder sas. Fast eg är ju en av anledningarna till att jag alltid framkallat alla raw just det som lightroom verkar ersätta eller vad man ska säga. Alltså ett enkelt sätt att titta på bilderna. Innan var det jpegframkallning som gällde men nu kan man ju titta på dem (raw) direkt i lightroom på ett organiserat sätt verkar det som. Fast jag tror ändå jag min vana trogen vill fortsätta framkalla dem till jpeg också. Det finns en uppsjö anledningar känns det som...



Jag fotograferar RAW+JPG när det är en tillställning där jag vet att jag troligtvis INTE kommer ta den "perfekta bilden", tex min sons innebandymatch eller familjebilder på ett födelsedagskalas.
Efter jag kollat igenom alla bilder snabbt och konstaterat detta så kastar jag alla RAW filer och spar jpg,
Stefan Krantz
Kommer för min del aldrig på fråga! Alltså att slänga några rawfiler. Är en sådan som vill hängslen och livrem samtidigt. Gärna med gummiresår också! :-D



Jag fotar bara i RAW har endast RAW-filen i LR databas.

När jag är klar med redigeringen så exporterar jag JPG-filerna till en separat mappstruktur på hårddisken - som ligger utanför LR. Jag kallar strukturen "Export" och undermapparna är i princip en spegling av den jag har för originalfilerna. Jag ser ingen direkt anledning att lägga in även de färdiga JPG-filerna i LR, det förvirrar bara tycker jag.

mvh
Anders
Tack! Detta var sådan metodik jag tyckte om! Det låter som en plan...Väljer du var du vill spara ner jpegarna varje gång eller finns det någon smart funktion för att spegla en andra mappstruktur?



Du kan ju få lightroom att paraihop jpeg + raw så de behandlas som en o samma bild.
Mer info tack! Kan jag göra detta med redan existerande filer också? Är det en enkel operation? Eller är det något man ställer in generellt för hela programmet? Utveckla! Please. Eller peka mig i rätt riktning iallafall...



Tack alla för er engagemang. En annan fråga. Är det rätt uppfattat att inställningarna för varje fotos framkallning ligger i en databas. Eller sparas detta på något sätt i rawfilen? Tänker på ominstallationstillfällena. En av de tråkiga bitarna med raw då har varit att mina gamla inställningar för varje foto är borta... Jag vet, xmp, men för min del känns det inte aktuellt med en extra fil för varje bild. Någon?
 
Tack! Detta var sådan metodik jag tyckte om! Det låter som en plan...Väljer du var du vill spara ner jpegarna varje gång eller finns det någon smart funktion för att spegla en andra mappstruktur?

Det går ju att skapa "presets" för sina exportinställningar. T ex har jag en som heter "Fotosidan", en annan för "SKicka som mail" osv vilket gör det lätt att byta mellan olika metoder.

Min "vanliga" inställning är att jag har valt att exportera till mappen "C:\Bilder\Export\2008" och har kryssat i "Put in subfolder" och så vid varje exporttillfälle anger jag en mapp. T ex "2008-08-14 Kräftkalas". Ibland kanske jag gör en export till som jag döper "2008-08-14 Kräftkalas Small" om jag av någn anledning väljer att exportera i låg upplösning för speciellt syfte.

Mvh
Anders
 
Mer info tack! Kan jag göra detta med redan existerande filer också? Är det en enkel operation? Eller är det något man ställer in generellt för hela programmet? Utveckla! Please. Eller peka mig i rätt riktning iallafall...

Trodde Lightroom gjorde det som standard? Inställningen hittar du här:
Edit -> Preferences... -> Fliken "Import"
Där finns alternativet "Treat JPEG files next to raw files as separate photos"

Vad gäller förändringar för varje enskilt foto så ligger som sagt i en databas-fil, om du inte säger till Lightroom att skapa XMP-filer. XMP tycker jag är det absolut bästa, då vet man att man alltid får med sig inställningarna. Observera att flaggor, färger och stjärnor inte skrivs till xmp, oavsett inställning.

/Viktor
 
En annan fråga. Är det rätt uppfattat att inställningarna för varje fotos framkallning ligger i en databas. Eller sparas detta på något sätt i rawfilen? Tänker på ominstallationstillfällena. En av de tråkiga bitarna med raw då har varit att mina gamla inställningar för varje foto är borta... Jag vet, xmp, men för min del känns det inte aktuellt med en extra fil för varje bild. Någon?

Allt samlas i en databasfil. Min hårddisk kraschade i sommarvärmen. Jag hade backup på alla bildfiler samt backup på själva databasen. Det var en ganska skön känsla när jag kunde dra igång allt på en ny dator och alla ratings, keywords, collections redigeringar kom över som de skulle. :)

Jag hade dock missat att ta backup på alla fiffiga mallar jag gjort för olika utskriftsformat etc så det tappade jag vilket innebar någon timmes extra jobb. Man lär så länge man lever.

Mvh
Anders
 
Jag är inte hundra på detta, men jag tror att bara keywords och metadata skrivs till XMP. Det går ju inte att lagra något i en vanlig raw-fil så det måste ligga i en bilaga. Det är därför det ibland kallas side car.
Redigeringsinställningar mm. lagras i databasen.
Man får ju i standard en fråga varje vecka om man vill backa upp databasen. Att backa upp bilderna och XMP filerna måste man dock komma ihåg själv.
Skall man vara helt säker skall man också backa upp hela Adobe LR foldern för här ligger också sådant som user presets, export presets mm.
 
Ingenting skrivs till XMP om du inte explicit väljer det. ALLT skrivs till databasen inklusive keywords och andra metadata.

Presets ligger - åtminstone här på min Vista burk - begraven under Användare-Användarnman-AppData-Roaming-Adobe-Lightroom.

Det finns en option "store presets with catalog" som kanske kan vara praktisk för att få allt samlat.

Mvh
Anders
 
Jag är inte hundra på detta, men jag tror att bara keywords och metadata skrivs till XMP. Det går ju inte att lagra något i en vanlig raw-fil så det måste ligga i en bilaga. Det är därför det ibland kallas side car.
Redigeringsinställningar mm. lagras i databasen.
Man får ju i standard en fråga varje vecka om man vill backa upp databasen. Att backa upp bilderna och XMP filerna måste man dock komma ihåg själv.
Skall man vara helt säker skall man också backa upp hela Adobe LR foldern för här ligger också sådant som user presets, export presets mm.

Öppnar man en XMP-fil i text-editor så ser man att där finns exif-infon, eventuell iptc-info, keywords och de redigeringsinställningar du gjort i lightroom/acr. Däremot finns inte flaggor, stjärnor eller färger med, precis som jag sa tidigare.

/Viktor
 
Jag har ett omvänt problem. Plåtar vanligtvis endast i rå men i somras gjorde jag ett jobb där jag körde med jpg + rå. Kunden, som egentligen är en kompis och jag plåtade hans sons dop i Rumänien, ville ha en snabbkopia direkt utan att jag skulle behöva åka hem till Sverige och konvertera råfilerna.

Min tanke var att jag skulle radera alla jpg innan jag importerade dem i LR men det glömde jag givetvis. Nu ligger de där huller om buller. Problemet var/är att jag och min fru plåtade parallelt med en del andra kameror (jpg) och jag under stora delar av resan enbart körde med rå med huvudkameran. En salig röra således.

Frågan är om jag kan få LR att enbart visa bilder som finns både som jpg och rå? Inga andra alltså och därifrån välja jpg för att radera dem på ett smidigt sätt.......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.