Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta Windows XP service pack 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Fick ett mejl från microsoft där det stod att service pack 3 fanns att ladda ner men jag raderade mejlet och nu hittar jag inte service pack 3 på www.microsoft.com.

Läste jag fel? Är det nån som hämtat service pack 3?

Jag tror att det fortfarande bara är en "candidate release". Du kommer bli automatiskt informerad via Windows Update när det är dags för den officiella releasen :)

Om man har en engelsk XP skall den finnas att hämta via Windows Update sedan slutet av april.
Om man har en svensk XP dröjer det ytterligare några veckor innan den finns tillänglig.

uppskjuten lansering....

"Lanseringen av service pack 3 för XP är uppskjuten på obestämd tid på grund av nyligen upptäckta kompatibilitetsproblem."
Källa IDG

Personligen skulle jag inte bry mig om mailet. Inte så mycket för att det verkar komma från Microsoft, utan att det kommer överhuvudtaget.... Chansen är ganska stor att det inte är SP3 som länken går till, om det nu finns en länk.

Vad gäller SP3 tror jag världen får vänta lite:
http://www.idg.se/2.1085/1.159134

Servicepack 3 vill vi nog alla ha för att slippa drygt 100 updates om vi skall hålla maskinen någotsånär uppdaterad sedan servicepack 2.

Känner till två (och det är alla som jag känner till) som har testat den senaste RC av SP3:an och båda råkade ut för att maskinen inte startade efter uppdateringen. Efter lite fixande fick båda igång maskinerna så småningom så jag kan förstå att SP3:an blivit lite försenad. Självklart gissar jag att det finns många som det gått bra för men det räcker med att några får problem. I det ena fallet var det en Dell-maskin vilka kanske inte är alltför ovanliga på marknaden. Nämnas bör också att samma person utan problem lagt på tidigare versioner av SP3:an utan problem på samma maskin. Om jag minns rätt var det något med GDI+ som strulade.

David G skrev:
Fick ett mejl från microsoft där det stod att service pack 3 fanns att ladda ner men jag raderade mejlet och nu hittar jag inte service pack 3 på www.microsoft.com.

Läste jag fel? Är det nån som hämtat service pack 3?
VARNING!
Microsoft skickar ALDRIG ut mejl om uppdateringar! Har ALDRIG gjort det och kommer förmodligen ALDRIG att göra det heller! Alla mejl från Microsoft ang. uppdateringar är falska!

Re: Re: Hitta Windows XP service pack 3?

vaktmästaren skrev:
VARNING!
Microsoft skickar ALDRIG ut mejl om uppdateringar! Har ALDRIG gjort det och kommer förmodligen ALDRIG att göra det heller! Alla mejl från Microsoft ang. uppdateringar är falska!

Så man måste alltså söka på deras hemsida varje dag och hoppas på träff - om man vet vad man söker. ;)

Det är såklart rent nonsens. Microsoft skickar meddelande om uppdateringar och nyheter till dem som prenumerar på någon av deras otaliga nyhetsbrev.

Du förväxlar nog dessa utskick med de antiphising brev som gått ut från Nordea, eBay osv.

Re: Re: Hitta Windows XP service pack 3?

vaktmästaren skrev:
VARNING!

Beror lite på om man anmält sig på Microsofts hemsida för att få mail angående uppdateringar. Själv får jag mail angående olika produkters uppdateringar och jag har lite svårt att tro att de är falska.

Re: Re: Re: Hitta Windows XP service pack 3?

Essen skrev:
Så man måste alltså söka på deras hemsida varje dag och hoppas på träff - om man vet vad man söker. ;)

Det är såklart rent nonsens. Microsoft skickar meddelande om uppdateringar och nyheter till dem som prenumerar på någon av deras otaliga nyhetsbrev.

Du förväxlar nog dessa utskick med de antiphising brev som gått ut från Nordea, eBay osv.
Det stämmer i varje fall inte med vad jag läst i Computer Sweden, tror jag det var. Men det är ju väldigt enkelt att köra Windows/Office update och därigenom få reda på vilka uppdateringar som är aktuella just för din dator. Så du behöver inte söka på deras hemsida varje dag, du får det automatiskt via Windows Update!

Re: Re: Re: Re: Hitta Windows XP service pack 3?

vaktmästaren skrev:
Det stämmer i varje fall inte med vad jag läst i Computer Sweden, tror jag det var. Men det är ju väldigt enkelt att köra Windows/Office update och därigenom få reda på vilka uppdateringar som är aktuella just för din dator. Så du behöver inte söka på deras hemsida varje dag, du får det automatiskt via Windows Update!

Frågeställningen var om Microsoft meddelar om uppdateringar via e-post. Och det gör dom. Prenumerarar på dessa själv.
Min synpunkt berörde det faktum att Microsoft levererar ett antal olika system och lösningar där Windows Update enbart riktar sig till själv operativsystemet och MS Office. Men framförallt så distribueras inga betautgåvor via Windows Update (även om man ibland undrar).

Fårstår att en del hatar microsoft men ändå.
Det går trögt på internet idag, kanske beror det på att alla laddar ner Vista SP1?

Hittade mitt raderade mejl, så här ser början ut:

Return-Path: <[email protected]>
Received: from eu1079f.lyceu.net (eu1079m.lyceu.net [172.18.200.172])
by eu1051m.lyceu.net (Postfix) with ESMTP id D48E81FC0AC
for <[email protected]>; Fri, 25 Apr 2008 11:04:11 +0200 (CEST)
Received: from delivery.pens.microsoft.com (localhost.localdomain [207.46.248.68])
by eu1079f.lyceu.net (Postfix) with ESMTP id B9B2627EC6C
for <[email protected]>; Fri, 25 Apr 2008 11:04:11 +0200 (CEST)
Received: from 207.46.248.68/32:4861 (from=<[email protected]>;helo=delivery.pens.microsoft.com)
by eXpurgate V2.0.6.1, id=150420::080425110410-38B85080-5520F12A
for <[email protected]>; Fri, 25 Apr 2008 11:04:08 +0200
Received: from TK2MSFTDDSQ13 ([10.40.249.20]) by delivery.pens.microsoft.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.1830);
Fri, 25 Apr 2008 02:03:43 -0700
Thread-Topic: SP3 till XP och Vista SP1 - Microsoft TechNet
thread-index: Acims0MHX/P2OR0KTeejcnwu2tOu+A==
Reply-To: "Microsoft" <[email protected]>
From: "Microsoft" <[email protected]>
To: <[email protected]>
Subject: SP3 till XP och Vista SP1 - Microsoft TechNet
Date: Fri, 25 Apr 2008 02:03:43 -0700
Message-ID: <[email protected]>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/html;
charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Mailer: Microsoft CDO for Windows 2000
Content-Class: urn:content-classes:message
Importance: normal
Priority: normal
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.3790.2992
X-OriginalArrivalTime: 25 Apr 2008 09:03:43.0554 (UTC) FILETIME=[431F4A20:01C8A6B3]
X-purgate: This mail is sent in bulk
X-purgate: bulk
X-purgate-type: bulk
X-purgate-Ad: Checked for Spam by eleven - eXpurgate www.eXpurgate.net
X-purgate-ID: 150420::080425110410-38B85080-5520F12A/2292894690-0/0-9
X-purgate-size: 65351/10492

<html xmlns:res2="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform-Result2" xmlns:user="http://www.microsoft.com/MSCOM/Service/Pens/2.0/Functions">
<head>

<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">

a {color : #0033CC;}
a:link {color: #0033CC;}
a:visited.local {color: #0033CC;}
a:visited {color : #800080;}
a:active {color: #800080;}
a:hover {color : #FF6600;}
a:visited.inline {color: #0033cc;}
a:hover.inline {color: #FF6600;}

.footer a:link {color: #FFFFFF;}
.footer a:visited {color: #FFFFFF;}
.footer a:active {color: #FFFFFF;}
.footer a:hover {color: #FFFFFF;}

Re: Re: Re: Re: Re: Hitta Windows XP service pack 3?

Essen skrev:
Men framförallt så distribueras inga betautgåvor via Windows Update (även om man ibland undrar).

Nej via windows update distribueras inga betaversioner. De distribueras istället som nya operativsystem eller nya officerversioner. Sedan distribueras uppgraderingar till release candidate via windows update :)

Fast varför klaga - hade de haft bättre produkter från början kanske jag inte hade haft något jobb...

Å andra sidan kan jag peka ut ett antal centrala system som vi kör som inte ens med god vilja skulle kunna kallas betaversioner och då pratar vi om en prislapp med många nollor i slutet, Fast leverantörernas konsulter fixar gärna sina "inte-fullt-så-bra" produkter mot löpande timdebitering.

Har mitt XP ställt på auomatiska uppdateringar, varje gång Ms släpper en ny uppdatering så vaknar operativsystemet till liv och vill så gärna ladda ner och installera den. Så varför bry sej när Ms gör jobbet. Och vill man ha deras op-system installerat varför inte utnyttja fördelarna med det.

Kenneth T skrev:
Har mitt XP ställt på auomatiska uppdateringar, varje gång Ms släpper en ny uppdatering så vaknar operativsystemet till liv och vill så gärna ladda ner och installera den. Så varför bry sej när Ms gör jobbet. Och vill man ha deras op-system installerat varför inte utnyttja fördelarna med det.

Självklart är det enklaste att låta windows update sköta uppdateringarna. Det normala är att Microsoft lägger ut sina uppdateringar på patch-tisdagen vilket är andra tisdagen i månaden och för oss är det andra onsdagen. Så har man bråttom kan man vinna tid på att själv ladda hem sånt som kommer mellan tisdagarna.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hitta Windows XP service pack 3?

Zebulah skrev:
Å andra sidan kan jag peka ut ett antal centrala system som vi kör som inte ens med god vilja skulle kunna kallas betaversioner och då pratar vi om en prislapp med många nollor i slutet...

Nu blev jag nyfiken. Vilka "centrala" system är det i så fall?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar