Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Focus test chart

Produkter
(logga in för att koppla)

creamdelux

Aktiv medlem
När man ska annvända focus test chart vilken iso ska man ha då och hur ska man ställa in kameran fattar inte riktigt hur man ska läsa av den tack för svar

Det spelar väl egentligen ingen större roll vilken känslighet du använder på sensorn, men du bör ha den välbelyst så kameran kan fokusera utan att behöva brottas med taskigt ljus.

Enklast förklarat hur du använder fokustester: Läs instruktionerna, t.ex. för detta test.

Näst enklast: Ställ kameran på stativ, rikta den i ca 45 graders vinkel, mot fokuspunkten på testarket och utlös kameran, helst med hjälp av fjärrutlösare. Självklart bör skärpan vara bäst vid punkten där du verkligen ville fokusera. Om du har skärpan närmare än punkten du fokuserade har du s.k. frontfokus, och backfokus om utrustningen fokuserar bortom fokuspunkten.

Nöj dig inte med bara en bild. Ta flera bilder med lite olika inställningar och förutsättningar.

Hej!
Vet inte om jag gjort rätt. Här är några bilder jag fotat i 45grader så gott jag kunde med stativ och enbart med fokus punkten i mitten.
Ska dom se ut så här? Så som jag fattar det så front fokuserar det på 50mm. Är det mycket eller lite?

Bilagor

• 18mm.jpg
    18mm.jpg
    84 KB · Visningar: 992
frontfokus

Jovisst, frontfokus vid 50 mm och tendens (?) till bakfokus vid 18 mm. Och nu börjar problemet för dig. Skall du lägga tid och möda på att åtgärda eller kommer du att själv kompensera detta med tanke på att du nu känner din utrustning.

Lothar Marunga

Hmm hehe ja min utrusting är inte så gammal. Hur åtgärdar men det måste man lämna in det där man köpte det eller ska man skicka det ngn annan stanns?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar