Annons

Intervjuvideo - utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Jag är ingen filmare men behöver göra intervjuer med en person med ljud och bild. Det som finns i min ägo är en Sony a7R II, en iPhone 6 och en Zoom H4n. Vad är den optimala kombinationen av kvalitet, smidighet och kostnad? Köpa en Sony XLR K2M och göra allt med a7R II? Filma med iPhone och spela in ljudet med Zoomen? Köpa tillbehörssats och montera Zoomen på Sonyn och ta in ljudet i kameran via den (och slippa eftersynka)? Köpa en Röde mikrofon (vilken i så fall?) till Sonyn? Behöver Zoomen en extern mikrofon?

Zoom har inbyggd mic. All någorlunda kompetent videoredigeringsmjukvara gör det i det närmaste trivialt att synca video med externt ljudspår.

Mikrofoner ska placeras så nära ljuskällan som möjligt. Myggor är bra om det går. Själv har jag mest bara spelat in mig själv eller musik med zoom H2n. På bordet framför mig i tyst rum har givit bra nog ljud för de instruktionsfilmer jag spelat in. Mitt i replokalen för musik, men då har ju H2n mikrofoner för både X/Y och M+S så den kan spela in surroundljud.

Har sökt en del och insett att mygga bör det vara. Blir det tillräckligt bra om den kopplas direkt in i kameran? Eller behövs något ytterligare?

Har sökt en del och insett att mygga bör det vara. Blir det tillräckligt bra om den kopplas direkt in i kameran? Eller behövs något ytterligare?

Koppla i så fall myggan till din Zoom. Röde har prisvärda myggor.
Det finns numera också många "billiga" trådlösa myggor ...

Funderar på en Röde Smartlav+.
Varför koppla till Zoomen? Spela in där eller koppla Zoomen vidare till kameran och ta in ljudet där?

SmartLav är egentligen för mobiltelefoner och passar då utmärkt till Rödes egen inspelnings app. Ska du koppla den direkt till kameran krävs en adapter.
http://www.scandinavianphoto.se/pro...sc3-kabel-3-5mm-trrs-hona-till-3-5mm-trs-hane
Ska du koppla den till en Zoom behöver du en annan adapter.

Anledningen till att jag föredrar att koppla till Zoom är att det är lättare att reglera inspelningsvolym och det är lättare att ha kontroll på ljudet med en zoom. Problemet är dock att är man ensam, blir det hur som helst ... det bästa för video är fortfarande en kamera som är byggd för video ...

Sedan kan man fundera på det där med mygga eller inte ... hur viktigt är det att mikrofonen är "dold" eller inte skrymmande? En handmikrofon ger ofta bättre ljud rätt använd.

Anledningen till att jag föredrar att koppla till Zoom är att det är lättare att reglera inspelningsvolym och det är lättare att ha kontroll på ljudet med en zoom. Problemet är dock att är man ensam, blir det hur som helst ... det bästa för video är fortfarande en kamera som är byggd för video ...

Angående Zoomen, så håller jag helt med: Om du kan koppla in ljudet direkt till din Zoom, så gör det. Beroende på kamera, så blir ljudet olika bra vid inspelning till dessa (även med extern källa). En del kan nämligen göra en egen »handpåläggning« på ljudet, vilket man helst undviker. Bäst då att spela in i så hög kvalitet som möjligt. Zoomen gör det dessutom enklare att kolla så att ljudnivå m.m. är bra.

Däremot, det där med att »det bästa för video är fortfarande en kamera som är byggd för video«, förstår jag inte. Menar du att kamera som TS använder, en Sony A7r II, inte skulle vara det?

/ Kiwi

Tack för alla synpunkter!
Det verkar som om ljud till Zoom vore bäst. Ska man fortsätta och koppla Zoomen till Sonyn?

Hej

Kör separat och sen synka i redigeringsprogram. Glöm inte "klappa händerna" för att markera ljudspåret som sen är lättare att synka.

Testa innan, brukar hjälpa mycket...

Lycka till

Ljudinspelning

Niklas!
Du har fått en hel del svar som hjälp på vägen. Och här är ett till. Låt mig först reda ut en mycket viktigt detalj. Kvaliteten på ljudet vid inspelning med mikrofon är väldigt beroende av kvaliteten på den mikrofonförstärkaren, det vill säga den elektronik i inspelningsenheten som tar han om signalerna från mikrofonen. I de systemkameror som finns på marknaden i dag är den elektroniken minst sagt skral. Mycket förkortat: Kopplar du in en mikrofon i kameran kommer du också att spela in en massa brus. En lösning på detta problem är de speciella videomikrofoner som finns att köpa (Röde, Sennheiser osv). De har en förstärkt utsignal som gör att man inte behöver skruva upp volymen så mycket på kameran, vilket innebär att bruset minskar (nu uttrycker jag mig så kortfattat som jag kan). Nackdelen med dessa mikrofoner är att de sitter på kameran, vilket nästan alltid är lika med en dålig placering (långt från ljudkällan). Inte minst vid intervjuer. Det finns dock andra lösningar i form av "boxar" som man kopplar in mellan mikrofonen och kameran (från exempelvis JuicedLink och Sound Devices). Dessa förstärker signalen och kamerans inspelningsnivå ställs då bara på "ett hack", eller "ett steg". Men dessa boxar kostar förstås en del. Om man som du har en Sony är en annan lösning den adapter som du själv nämner. Den tillför kameran två mikrofoningångar med fantommatning och ansluts digitalt. Adaptern har två mikrofonförsteg som är ganska bra. Jag har själv den adaptern samt de andra boxarna jag nämnde tidigare. Nu beror allt på hur mycket video du vill spela in samt på budgeten. Ska du bara göra någon enstaka film tycker jag att du ska spela in på din Zoom och eftersynkronisera ljudet i redigeringen (glöm då inte att du måste ha ljud från kameran också). Det är inte speciellt svårt. De inbyggda mikrofonerna i Zoomen är hyggliga, men om de ska placeras optimalt (nära ljudkällan) ser det lite konstigt ut (hela inspelaren i bild). Det bästa för intervjuer är myggor och tillsammans med Zoomen för du bra ljud med myggor i tusenkronorsklassen från exempelvis AKG eller Röde. De kan kräva lite efterjustering, men det går att göra i videoredigeringsprogrammet eller i ett ljudprogram. Handmikrofon fungerar naturligtvis, men ger mer känsla av sportsändning än dokumentär. Beträffande alternativet att koppla Zoomen till kameran ser jag inte riktigt fördelen eftersom Zoomen inte kan ge den förstärka utsignal som krävs för att trycka ned bruset (jag har tyvärr ingen Zoom att prova med). Har du frågor är det bara att skicka ett meddelade.

Däremot, det där med att »det bästa för video är fortfarande en kamera som är byggd för video«, förstår jag inte. Menar du att kamera som TS använder, en Sony A7r II, inte skulle vara det?
/ Kiwi

Det jga menar är att med en professionell videokamera med XLR-ingångar så har man som fotograf mycket lättare att sköta både ljud och bild. Med Zoom bredvid kameran, så tappar man lite fokus.
Att bilden från Sony A7r II skulle vara dålig menade jag inte ... och i många fall får man mycket bättre bild från en sådan kamera med bra optik än med videokamera i samma prisklass. Men den senare är lättare att sköta. :)

Niklas!
Du har fått en hel del svar som hjälp på vägen. Och här är ett till. Låt mig först reda ut en mycket viktigt detalj. Kvaliteten på ljudet vid inspelning med mikrofon är väldigt beroende av kvaliteten på den mikrofonförstärkaren, det vill säga den elektronik i inspelningsenheten som tar han om signalerna från mikrofonen. I de systemkameror som finns på marknaden i dag är den elektroniken minst sagt skral. Mycket förkortat: Kopplar du in en mikrofon i kameran kommer du också att spela in en massa brus. En lösning på detta problem är de speciella videomikrofoner som finns att köpa (Röde, Sennheiser osv). De har en förstärkt utsignal som gör att man inte behöver skruva upp volymen så mycket på kameran, vilket innebär att bruset minskar (nu uttrycker jag mig så kortfattat som jag kan). Nackdelen med dessa mikrofoner är att de sitter på kameran, vilket nästan alltid är lika med en dålig placering (långt från ljudkällan). Inte minst vid intervjuer. Det finns dock andra lösningar i form av "boxar" som man kopplar in mellan mikrofonen och kameran (från exempelvis JuicedLink och Sound Devices). Dessa förstärker signalen och kamerans inspelningsnivå ställs då bara på "ett hack", eller "ett steg". Men dessa boxar kostar förstås en del. Om man som du har en Sony är en annan lösning den adapter som du själv nämner. Den tillför kameran två mikrofoningångar med fantommatning och ansluts digitalt. Adaptern har två mikrofonförsteg som är ganska bra. Jag har själv den adaptern samt de andra boxarna jag nämnde tidigare. Nu beror allt på hur mycket video du vill spela in samt på budgeten. Ska du bara göra någon enstaka film tycker jag att du ska spela in på din Zoom och eftersynkronisera ljudet i redigeringen (glöm då inte att du måste ha ljud från kameran också). Det är inte speciellt svårt. De inbyggda mikrofonerna i Zoomen är hyggliga, men om de ska placeras optimalt (nära ljudkällan) ser det lite konstigt ut (hela inspelaren i bild). Det bästa för intervjuer är myggor och tillsammans med Zoomen för du bra ljud med myggor i tusenkronorsklassen från exempelvis AKG eller Röde. De kan kräva lite efterjustering, men det går att göra i videoredigeringsprogrammet eller i ett ljudprogram. Handmikrofon fungerar naturligtvis, men ger mer känsla av sportsändning än dokumentär. Beträffande alternativet att koppla Zoomen till kameran ser jag inte riktigt fördelen eftersom Zoomen inte kan ge den förstärka utsignal som krävs för att trycka ned bruset (jag har tyvärr ingen Zoom att prova med). Har du frågor är det bara att skicka ett meddelade.

Tack - jag är med! Har läst om JuicedLink och andra i förbifarten förut och det jag inte visste var om Zoomen kunde ersätta en sådan vid koppling direkt till kameran.
Så enklaste lösningen med det jag har är mygga till Zoom separat medan en Sony XLR K2M är en lite dyrare men mångsidigare lösning.

En DSLR komprimerar sönder ljudet från en Zoom. Zoomen ger helt enkelt bättre ljud.
Med hörlurar så hörs skillnaden och då är inte min hörsel perfekt.

Zoom vs XLR K2M

Med en hygglig mygga och din Zoom kan du få mycket bra ljud. Lite krångligare att hantera två enheter vid själva inspelningen är det trots allt. Sonys XLR K2M är en smidigare lösning när man är ensam bakom spakarna. Håller man sig till Sony kan den vara en bra "investering" (egentligen "kostnad"). Byter man kamerasystem blir den till skillnad från en JuicedLink-adapter oanvändbar. Till Sonys fördel talar att det med största säkerhet sålts fler sådana adaptrar i Sverige jämfört med grejor från JuicedLInk. Detta kan ju ha betydelse för service och support om något skulle gå sönder. Det filmas en hel del med systemkameror, men jag tror att de allra flesta använder videomikrofoner (de som över huvud taget bryr sig om ljudet). I mer avancerade sammanhang är det separata inspelare som gäller. Sony-adaptern gör din A7 mycket lik en videokamera med ljudingångar, ett normalt verktyg även för nyhetsreportage och liknande. Jag tycker att du ska testa med att använda Zoomen först innan du eventuellt köper en Sony-adapter. En liten notis i sammanhanget: Det talas ofta om "professionella XLR-ingångar". Kan vara värt att veta att XLR-kontakter i sig inte ger bättre ljud. En monokontakt (XLR) har tre ledare vilket betyder att man kan balansera signalen, men det går att går även med andra kontakttyper. Det är, som jag tidigare nämnt, mikrofonförstegen i inspelaren (eller mixern) tillsammans med mikrofonen (inklusive användandet av den) som är viktiga för att ljudet ska bli bra. Beträffande din A7R2 så kan jag nämna att jag sätter den i Super35-läge när jag videofilmar (speciellt vid 4K). Jag tycker att det ger bättre bild. men det är min personliga åsikt. Bara att testa själv...

Tack - jag är med! Har läst om JuicedLink och andra i förbifarten förut och det jag inte visste var om Zoomen kunde ersätta en sådan vid koppling direkt till kameran.
Så enklaste lösningen med det jag har är mygga till Zoom separat medan en Sony XLR K2M är en lite dyrare men mångsidigare lösning.

Videoinställningar

Ser väldigt bra ut. Ett tips i början är att försöka använda inställningar som ger ett resultat som ligger så nära som möjligt det slutresultat man vill ha. Visst är det en fördel att använda profiler, Slog osv som ger större möjligheter till "grading" vid redigeringen, men "grading" tar ett tag att behärska. Det krävs också mer avancerade program för att kunna "grada" (grejda) effektivt och snyggt. Lycka till!

Stort tack!
Vad gäller videoinställningarna tänkte jag utgå från denna länk: http://www.erwinvandijck.com/nieuws/optimized-video-settings-sony-a7r2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar