Niklas!
Du har fått en hel del svar som hjälp på vägen. Och här är ett till. Låt mig först reda ut en mycket viktigt detalj. Kvaliteten på ljudet vid inspelning med mikrofon är väldigt beroende av kvaliteten på den mikrofonförstärkaren, det vill säga den elektronik i inspelningsenheten som tar han om signalerna från mikrofonen. I de systemkameror som finns på marknaden i dag är den elektroniken minst sagt skral. Mycket förkortat: Kopplar du in en mikrofon i kameran kommer du också att spela in en massa brus. En lösning på detta problem är de speciella videomikrofoner som finns att köpa (Röde, Sennheiser osv). De har en förstärkt utsignal som gör att man inte behöver skruva upp volymen så mycket på kameran, vilket innebär att bruset minskar (nu uttrycker jag mig så kortfattat som jag kan). Nackdelen med dessa mikrofoner är att de sitter på kameran, vilket nästan alltid är lika med en dålig placering (långt från ljudkällan). Inte minst vid intervjuer. Det finns dock andra lösningar i form av "boxar" som man kopplar in mellan mikrofonen och kameran (från exempelvis JuicedLink och Sound Devices). Dessa förstärker signalen och kamerans inspelningsnivå ställs då bara på "ett hack", eller "ett steg". Men dessa boxar kostar förstås en del. Om man som du har en Sony är en annan lösning den adapter som du själv nämner. Den tillför kameran två mikrofoningångar med fantommatning och ansluts digitalt. Adaptern har två mikrofonförsteg som är ganska bra. Jag har själv den adaptern samt de andra boxarna jag nämnde tidigare. Nu beror allt på hur mycket video du vill spela in samt på budgeten. Ska du bara göra någon enstaka film tycker jag att du ska spela in på din Zoom och eftersynkronisera ljudet i redigeringen (glöm då inte att du måste ha ljud från kameran också). Det är inte speciellt svårt. De inbyggda mikrofonerna i Zoomen är hyggliga, men om de ska placeras optimalt (nära ljudkällan) ser det lite konstigt ut (hela inspelaren i bild). Det bästa för intervjuer är myggor och tillsammans med Zoomen för du bra ljud med myggor i tusenkronorsklassen från exempelvis AKG eller Röde. De kan kräva lite efterjustering, men det går att göra i videoredigeringsprogrammet eller i ett ljudprogram. Handmikrofon fungerar naturligtvis, men ger mer känsla av sportsändning än dokumentär. Beträffande alternativet att koppla Zoomen till kameran ser jag inte riktigt fördelen eftersom Zoomen inte kan ge den förstärka utsignal som krävs för att trycka ned bruset (jag har tyvärr ingen Zoom att prova med). Har du frågor är det bara att skicka ett meddelade.