Jag hade blivit väldigt häpen om D5 hade kunnat producera 4k-video som mäter sig med A7R II på någon iso-inställning
4k i D5 verkar ditslängt mest som en eftertanke och Nikon verkar inte ha lagt mycket energi på den funktionen. Vilket kanske inte är så underligt om man tänker på vilka D5 väl i första hand är utformad för.
Att det ser sämre ut på höga iso beror nog på två saker:
1) Nikon är till skillnad från Sony inga video-experter och jag kan tänka mig att de ligger långt efter när det gäller brusreducering i video
2) Tänk på att A7R II filmar 4k med en mycket större del av sensorytan än en D5 (som för 4k använder en yta som är ett 16:9-utsnitt ur en aps-c-sensor).
Hi-lägena är - i alla kameror jag någonsin testat - en slags genväg för nödsituationer som är ditlagd för de gånger man möjligen försöker ta bilder i en extrem situation.
I just pressfotokamerorna drar man Hi-lägena till ännu värre extremer än i vanliga kameror, det är inget nytt. Det högsta Hi-läget har alltid gett bilder som ser ut som de skrivits ut med bläckstråleskrivare på en batikskjorta från hippie-eran - mycket underliga färger och mönster som inte har så mycket med motivet att göra : -) Det är inget nytt för D5.
Jag kan hälsa att stillbilder på höga iso från D5 ser mycket trevliga ut