** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Samyang AE 85mm 1:1.4 AS IF UMC

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.
Har lite frågor angående detta objektiv. Att autofokus inte fungerar med detta objektiv förstår jag.

Men fungerar någon form av automatik och funkar ljusmätningen?

Går det att ändra bländare från kameran eller bara på objektivet?

Någon som har erfarenhet hur det är att sätta skärpan vid porträtt fotografering med f 1.4?

(Tänkt att sitta på en Nikon D610)

MVH John

Hej.
Har lite frågor angående detta objektiv. Att autofokus inte fungerar med detta objektiv förstår jag.

Men fungerar någon form av automatik och funkar ljusmätningen?

Går det att ändra bländare från kameran eller bara på objektivet?

Någon som har erfarenhet hur det är att sätta skärpan vid porträtt fotografering med f 1.4?

(Tänkt att sitta på en Nikon D610)

MVH John
Bländaren går att reglera från kameran, du ställer objektivets bländarring på 22, sen funkar exponeringen som vanligt. Att fokusera på 1.4 går ganska bra vid porträttfotografering sålänge den man fotar inte rör sig för mycket eller för hastigt. Nu bländar jag oftast ner till 2.8 för lite längre skärpedjup, på 1.4 är det väldigt kort, men det vet du säkert. Denna är tagen med objektivet http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/358931/3098719.htm

Bländaren går att reglera från kameran, du ställer objektivets bländarring på 22, sen funkar exponeringen som vanligt. Att fokusera på 1.4 går ganska bra vid porträttfotografering sålänge den man fotar inte rör sig för mycket eller för hastigt. Nu bländar jag oftast ner till 2.8 för lite längre skärpedjup, på 1.4 är det väldigt kort, men det vet du säkert. Denna är tagen med objektivet http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/358931/3098719.htm

Tack för svaret!

Har redan ett Nikon 85mm 1.8mm, så jag är ute efter att använda f 1.4. Hur upplever du skärpan på objektivet, när det används vidöppet?

Nu kommer kanske en lite dum fråga angående samyang 85mm; när jag kollar runt på nätet efter objektivet så ser jag det i två olika utseende. En som är svart och guld, och en variant som är svart och röd. Båda i samma fattning (Nikon). Vad är skillnaden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar