Annons

Liten kamera som komplement

Produkter
(logga in för att koppla)

speffy

Medlem
Har tänkt köpa en liten kamera att ha som komplement till min systemkamera.
Oftast blir det att min Nikon D7000 ligger hemma i lådan eftersom den blir för jobbig att bära med när man ska någonstans.

Har kollat på Sonys RX100 och RX100 II men även den nya Panasonic lumix GM1 verkar vara intressant. Kit objektivet till GM1 sticker ut lite mer så den kanske blir lite svårare att få ner i en byxficka. Dock kan ju denna komplementeras med ett pannkaksobjektiv senare.

Vad rekommenderar ni lite mer kunniga angående av val av en liten kamera?
De testbilder jag har sett med RX100 ser riktigt bra ut och skulle nästan kunna ersätta min D7000 helt.

Tacksam för svar!
 
Jag har ägnat oproportionerligt mycket energi åt nästan precis det här problemet den senaste tiden.
GM1 är lockande om man har råd med den, och med pannkaka kan man nog få ned den i en jackficka. Byx- eller skjortficka är inte rimligt. Det är kanske möjligt, men inte rimligt.

RX100(II) är absolut inget dåligt val. På sätt och vis det bästa valet. Klart fickvänlig och för klassen enastående sensor.

Min favorit är dock Panasonics LX7. Den är inte riktigt så fickvänlig som RX100. Den har sämre sensor. Men den har så pass mycket ljusstarkare optik, att på lite längre brännvidder (typ bortom motsvarande 35 mm) har RX100 inte längre något relevant försprång, eller ligger rentav efter, om man mäter insamlat ljus.
Dessutom, och detta är rent subjektivt, verkar LX7 mycket mer tilltalande att använda. Jag klämde rätt ingående på både på fotomässan. LX7 kändes för mig rätt mycket som en liten systemkamera i arbetssättet, medan RX100 var väldigt mycket kompaktkamera.
Största nackdelen jag hittat med LX7 är att man inte kan ha auto-ISO i M-läge.

Olympus XZ-2 har prestanda nästan precis som LX7, har pekskärm och är för tillfället avsevärt billigare. Möjligen är den också något större.

För extra stor fickvänlighet om man inte är så noga med ljusstark optik i teleläget finns ju alltid Canons S120.

Ja det finns en bunt kameror till som skulle kunna vara tänkbara. Men... här är några.
 
Jag använder en Nikon V1 som komplement. Den har riktig sökare extremt snabb autofokus. Fixar kring 1000 bilder på en laddning, och använder samma batteri som min D800 ( om jag minns rätt är det samma i D7000). Dessutom kan man nu få tag på den väldigt billigt
 
Tack för era åsikter och förslag.
Blev ju inte direkt lättare med ännu fler alternativ, fast att det var det jag bad efter :)
Var lite inne på Nikon 1 serien innan eftersom jag använder en Nikon sedan tidigare men efter att ha känt på den så blir den för stor.

LX7 såg också intressant ut och dessutom lite billigare än de andra jag kolla på. Får undersöka den lite mer.

Gm1 är väl den som känns mest lockande men också det dyraste alternativet.
RX100 verkar också riktigt bra och nästan alla verkar vara nöjda med den, dessutom verkar den vara den smidigaste att ta med sig. Greppet blir dock lidande av detta.
Får ut i någon butik och känna på dom för att få en bättre uppfattning.

Detta blir ett riktigt svårt val..
 
Gm1

Fick min GM1 i fredags och kan inte annat än säga att den är fantastisk. Har fotat med enbart små kameror sedan GF1 kom och passerat både Fuji x100 och Olympus OM-D på vägen och denna slår allt. Det är riktigt hög kvalité i pocketformat på riktigt, jag kan faktiskt stoppa den i byxfickan. Om du har råd så köp den med 20mm, du kommer inte bli besviken. Skickar med några bilder som praktiskt taget är fotograferade i mörker.
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/sets/72157638486158645/
 
---
Min favorit är dock Panasonics LX7. Den är inte riktigt så fickvänlig som RX100. Den har sämre sensor. Men den har så pass mycket ljusstarkare optik, att på lite längre brännvidder (typ bortom motsvarande 35 mm) har RX100 inte längre något relevant försprång, eller ligger rentav efter, om man mäter insamlat ljus.
---
Vill bara klarlägga att så är det inte. De flesta verkar glömma att RX100 (och II:an) har en sensor som är flera gånger större än några andra av marknadens kompaktzoomar. Alla kompaktkameratillverkare uppger ekvivalent brännvidd, men ingen uppger ekvivalent bländare.

Inte ens vid sin längsta ekvivalenta brännvidd, 90 mm (verklig brännvidd 17,7 mm) kommer LX7 över RX100-kamerornas ljusinsamlande förmåga. Vid 90 mm ekvivalent brännvidd blir RX-kamerornas verkliga brännvidd ungefär den dubbla mot LX7:ans, och ju kortare brännvidden är ju större blir den ljusinsamlande förmågan till RX100-seriens fördel.

Pga av den betydligt större sensorn så kan förstås ingen annan kompaktzoomare ge lika bra bildkvalitet heller som RX100-serien. Skillnaden är högst märkbar, vilket väl torde vara anledningen till att folk är så nöjda med den...

Sedan kan man självfallet välja annan kamera av någon annan anledning - pris t.ex.
.
 
Fick min GM1 i fredags (...) Det är riktigt hög kvalité i pocketformat på riktigt, jag kan faktiskt stoppa den i byxfickan. Om du har råd så köp den med 20mm, du kommer inte bli besviken.

Mycket intressant, jag bedömde den kombinationen omöjlig för byxficka, men jag har gärna fel även om den egentligen är bortom min egen budget. Um... vad har du för byxor? Jeans? Och det är med objektiv på du får ned den i fickan?
Känns det rimligt att ha den i fickan då? Jag menar, jag får ned en X100s i byxfickan, men det känns inte rimligt att gå runt med den där.
 
dpreview håller inte med.
---
Mja, delvis gör dom det i alla fall. "Brytpunkten" går strax under 50 mm ekvivalent brännvidd (skalan är logaritmisk). Däröver anser DPreview att LX7 har något större ljusinsamlande förmåga, medan RX100 är avsevärt bättre i vidvinkelläget.

Jag använde mig av denna graf gjord av The_SuedeII:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1906202&postcount=1127

Och att RX100 är kapabel att ge väsentligt bättre bildkvalitet än LX7 eller någon annan zoomkompakt i motsvarande storlek råder det i alla fall inga tvivel om.
 
Mycket intressant, jag bedömde den kombinationen omöjlig för byxficka, men jag har gärna fel även om den egentligen är bortom min egen budget. Um... vad har du för byxor? Jeans? Och det är med objektiv på du får ned den i fickan?
Känns det rimligt att ha den i fickan då? Jag menar, jag får ned en X100s i byxfickan, men det känns inte rimligt att gå runt med den där.

Håller med. Det går att få ner den men det är inte optimalt bekvämt och det går inte med alla objektiv. Går utmärkt med 14mm, ok med 20mm, svårare med zoomen. Men det är den första systemkamera som jag testat där det överhuvud taget går.
 
Mja, delvis gör dom det i alla fall. "Brytpunkten" går strax under 50 mm ekvivalent brännvidd (skalan är logaritmisk). Däröver anser DPreview att LX7 har något större ljusinsamlande förmåga, medan RX100 är avsevärt bättre i vidvinkelläget.

Jag använde mig av denna graf gjord av The_SuedeII:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1906202&postcount=1127

Och att RX100 är kapabel att ge väsentligt bättre bildkvalitet än LX7 eller någon annan zoomkompakt i motsvarande storlek råder det i alla fall inga tvivel om.

Och då har GM1 dubbelt så stor sensor som Sony RX100.
 
Nåt jag gillar med rx100ii, just som komplement till systemkameran, är inställnings- och anpassningsmöjligheterna. Jag hittar allt jag önskar och ganska mycket mer, och det är enkelt att styra de inställningar och funktioner man använder mest till snabbmenyer och direktknappar. Verkligen smidigt format på den, även med extragreppet på slinker den lätt ner i fickan - det känns rätt angeläget om det nu ska vara ett alternativ till en systemkamera. Och bildkvaliten är kort och gott enastående. NFC är också ett stort plus för mig.

Fotade med den på en fjällvandring i höstas, finns lite bilder här:
 
RX100 verkar också riktigt bra och nästan alla verkar vara nöjda med den, dessutom verkar den vara den smidigaste att ta med sig. Greppet blir dock lidande av detta.
Får ut i någon butik och känna på dom för att få en bättre uppfattning.

Ja, RX100 är liten och smidig - nästan för smidig, så att den känns lite läskig att hantera (många kronor att tappa i golvet..). Men extragreppet gör stor skillnad där, utan att det egentligen bygger på storleken särkillt mycket. Kunde gott varit fabriksmonterat tycker jag, men det är ju rätt billigt hur som helst, och sitter bra när man klistrat på det.
 
Bara 129 kr - Sonys eget pris. Det var faktiskt överraskande billigt. Bra tips! :)

Hehe, det kanske kan vara så att dom har lite dåligt samvete för att inte alla kamerorna levereras med påmonterat grepp från början...?
 
Jag har just packat upp min GM1 och första reaktionen när jag ser bilderna i datorn är att den är MINST lika bra som mina Olympusar OM-D EM5 och min GH3.
Den känns overkligt bra och med greppet på så hittar mina fingrar bra fäste.
Peaking,Time Lapse, helt tyst fotografering och en rad oväntade finesser plus mycket kompetent filmfunktion gör att jag utnämner den till min drömkamera för tillfället.
Det jag saknar (kanske finns) är RC funktion för extern blixt.
Denna kamera öppnar upp en ny värld med möjligheter. Fantastiskt liten och med kompromisslös kvalitet.
 
Fick min GM1 i fredags och kan inte annat än säga att den är fantastisk. Har fotat med enbart små kameror sedan GF1 kom och passerat både Fuji x100 och Olympus OM-D på vägen och denna slår allt. Det är riktigt hög kvalité i pocketformat på riktigt, jag kan faktiskt stoppa den i byxfickan. Om du har råd så köp den med 20mm, du kommer inte bli besviken. Skickar med några bilder som praktiskt taget är fotograferade i mörker.
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/sets/72157638486158645/

Det ser riktigt bra ut och dessutom med tanke på ljuset. Är det kitobjektivet du använder eller något annat?
Det känns som det står mellan RX100 1 eller GM1 som jag var inne på från början. Gm1 är ju rätt mycket dyrare men känns som det kan vara värt det då det är en ny modell samt att man kan köpa andra objektiv till den.

Tror ni det kommer bli någon prissänkning på någon av dom nu efter jul? Känns lite tveksamt med en prissänkning på GM1 nu när den är såpass ny men man vet aldrig!
 
Det ser riktigt bra ut och dessutom med tanke på ljuset. Är det kitobjektivet du använder eller något annat?
Det känns som det står mellan RX100 1 eller GM1 som jag var inne på från början. Gm1 är ju rätt mycket dyrare men känns som det kan vara värt det då det är en ny modell samt att man kan köpa andra objektiv till den.

Tror ni det kommer bli någon prissänkning på någon av dom nu efter jul? Känns lite tveksamt med en prissänkning på GM1 nu när den är såpass ny men man vet aldrig!

Jag har bara provat med kitobjektivet, men jag har en skock andra gluggar som kan vara kul på GM1, etc 12 mm 2.0 och 45 mm 1.8. Bara för att testa satte jag på 35-100 mm 2.8 och det ser ganska kul ut, nästan som ett objektiv utan kamera, men det går fint att hålla och plåta med den kombinationen också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.