Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en offentlig plats ?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Senast redigerad av en moderator:
En biosalong är ingen offentlig plats, den är ju privat.

Men hoppa över bion och ta en film som bara går att hyra.

Ditt hem är en privat plats. En biosalong där var och en kan köpa biljett är det inte. Fast om platsen är offentlig eller inte spelar mindre roll, det är filmvisningen det handlar om.

Den film man kan hyra (och eventuellt köpa) anses utgiven, och därmed offentliggjord.
 
Ditt hem är en privat plats. En biosalong där var och en kan köpa biljett är det inte.

Den film man kan hyra (och eventuellt köpa) anses utgiven, och därmed offentliggjord.

Köper att filmen är offentliggjord även om det bara är för de som betalar för den.

Men bion kan inte vara offentlig plats man får t ex inte fota där. Precis som i en butik (beroende på vad affärsinnehavaren säger förstås) vilket man får på offentliga platser. Eller tunnelbanan. Har flera gånger varit i kontakt med pressansvariga (SL) och de som sköter driften (MTR osv) och de har fotoregler som de upprätthåller genom sina vakter. Ingen offentlig plats även om allmännheten har tillgång till det. Min tomt är inte heller offentlig plats men vem som helst kan kliva in där.
 
Det här är visserligen OT, men det är väl ingen som har hävdat att en biograf är en offentlig plats?

Nu skrev du två gånger:

först:

"Om en film visas offentligt (t ex på en bio) "

sen:

"Ditt hem är en privat plats. En biosalong där var och en kan köpa biljett är det inte. Fast om platsen är offentlig eller inte spelar mindre roll, ... "

Om en plats inte är privat och inte offentlig, vad är den då?
 
Nu skrev du två gånger:

först:

"Om en film visas offentligt (t ex på en bio) "

sen:

"Ditt hem är en privat plats. En biosalong där var och en kan köpa biljett är det inte. Fast om platsen är offentlig eller inte spelar mindre roll, ... "

Ber om ursäkt för fortsatt OT, men:

I första fallet handlar det alltså om att filmvisningen är offentlig. En offentlig föreställning kan äga rum på vilken plats som helst, t ex i mitt hem.

I andra fallet handlar det om att en biograf (eller tunnelbanestation eller butik eller...) inte är en privat plats. Det är en plats "dit allmänheten har tillträde" vilket juridiskt innebär något helt annat än en privat plats (som t ex mitt hem). Lite resonemang om skillnaderna kan man t ex läsa i den här texten. http://www.lansstyrelsen.se/skane/S.../kameraovervakning/Pages/fragor-och-svar.aspx
 
...

I andra fallet handlar det om att en biograf (eller tunnelbanestation eller butik eller...) inte är en privat plats. Det är en plats "dit allmänheten har tillträde" vilket juridiskt innebär något helt annat än en privat plats (som t ex mitt hem). Lite resonemang om skillnaderna kan man t ex läsa i den här texten. http://www.lansstyrelsen.se/skane/S.../kameraovervakning/Pages/fragor-och-svar.aspx

Lite mer OT:

Om allmännheten har tillträde har inget med privat eller offentlig plats att göra vilket var precis det jag var inne på och det är även det som står i artikeln du länkar till och jag tror du håller med om den biten.

En butik eller bio för den delen är privat plats och man får därför anpassa sig till innehavarens regler om tex foto. Du påstod att bion inte är privat och då måste den i konsekvensens namn vara offentlig och det håller jag inte med om eftersom det då skulle vara tillåtet att fota där.

Eller menar du att en plats kan vara varken privat eller offentlig?
 
Eller menar du att en plats kan vara varken privat eller offentlig?
Ja. T ex är en biograf ofta en plats "dit allmänheten har tillträde". Ett annat uttryck som används av t ex Boverket är "publik lokal".

Det finns (jag har iaf aldrig sett någon) generell definition på begrepp som "offentlig plats" osv i lagen. Istället brukar lagstiftare m fl definiera vad de menar, som t ex i ordningslagen och i de föreskrifter från länsstyrelsen som jag tidigare länkade till.

Men man kan nog komma fram till att ungefär följande gäller:

1. Om en plats är offentlig, allmän eller privat har inget att göra med vem som äger platsen.
2. Med "privat plats" brukar man avse en plats dit allmänheten inte har tillträde.
3. En "allmän plats" eller "offentlig plats" är inte samma sak som en plats dit allmänheten har tillträde.
4. Om en plats är "privat", "offentlig", "allmän" eller "dit allmänheten har tillträde" behöver inte vara permanent, utan kan skifta beroende på vad platsen för tillfället används som.
 
...

Det finns (jag har iaf aldrig sett någon) generell definition på begrepp som "offentlig plats" osv i lagen. Istället brukar lagstiftare m fl definiera vad de menar, som t ex i ordningslagen och i de föreskrifter från länsstyrelsen som jag tidigare länkade till.

Men man kan nog komma fram till att ungefär följande gäller:

...

Enligt 1 kap 2§ ordningslagen är offentlig plats:
Allmänna vägar.
Gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål.
Områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om marken har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten.
Andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik. Med trafik menas i detta sammanhang gång-, cykel-, moped- och biltrafik.
 
Enligt 1 kap 2§ ordningslagen är offentlig plats...
Ja, jag skrev ju att det finns en definition i ordningslagen. Den gäller givetvis för de paragrafer som finns just i ordningslagen, men är inte generell och allmängiltig. T ex används istället uttrycket "allmän plats" i brottsbalken, Boverket använder uttrycket "publik plats" men påpekar att "det finns inte någon vedertagen och entydig definition av vad som närmare avses" osv.

Att en biograf varken är allmän eller offentlig plats är vi (såvitt jag förstår) överens om, så vi kan väl släppa det här nu och återlämna tråden till sitt ämne?
 
Ja, jag skrev ju att det finns en definition i ordningslagen. Den gäller givetvis för de paragrafer som finns just i ordningslagen, men är inte generell och allmängiltig. T ex används istället uttrycket "allmän plats" i brottsbalken, Boverket använder uttrycket "publik plats" men påpekar att "det finns inte någon vedertagen och entydig definition av vad som närmare avses" osv.

Att en biograf varken är allmän eller offentlig plats är vi (såvitt jag förstår) överens om, så vi kan väl släppa det här nu och återlämna tråden till sitt ämne?

Nej vi ska diskuttera tills vi blir utslängda :) (Nej klart vi kan lämna tråden tillbaka till diorna)

Jag har ett seröst intresse av att veta vad som gäller och att ta såna här diskussioner brukar vara bättre än att försöka tjafsa med t ex pressansvariga.

Brottsbalken är rätt gammal, och googlar man så ser man att ordet "allmänn plats" slutat användas för typ 50 år sedan till fördel för just offentlig plats. Men låt oss inte lägga till gamla ord till diskussionen, det får räcka nu.

Jag tror fortfarande att butiker, gallerior etc är privata (privat plats) men jag ska hålla ögonen öppna efter någon definition för "privat"

Länsstyrelsen, i alla fall i den artikeln du länkade till, skriver i alla fall "offentligt eller privat område" som om det bara finns två alternativ. (En del av privat är enl dem strikt privat, t ex ens hem).
 
Ola och Erland i en holmgång. Det är ju makalöst. Fantastiskt. Ni borde ta betalt för sånt här.
 
Butiker är privata platser (lätt att få tillstånd för kameraövervakning) Restauranger och skolor är publika?!?! platser (mer eller mindre omöjligt att få tillstånd för kameraövervakning). Nu vet jag att det inte handlar om kameraövervakning men länsstyrelsen går enligt dessa exempel och vi får väll hoppas på att dom har rätt på lag och ordning...
Tycker personligen att det är hel knasigt men så har dom beslutat...
 
Ola och Erland i en holmgång.
Det är ingen holmgång, vi är ju överens om att en biograf inte är en "offentlig plats"!

;-)

Butiker är privata platser (lätt att få tillstånd för kameraövervakning)
Nja, om en butik vore en "privat plats" (på samma sätt som t ex mitt hem) skulle det inte behövas något tillstånd. Inte heller skulle Boverket (som kallar en butik "publik plats") ha synpunkter på tillgängligheten.
 
Det är ingen holmgång, vi är ju överens om att en biograf inte är en "offentlig plats"!

;-)


Nja, om en butik vore en "privat plats" (på samma sätt som t ex mitt hem) skulle det inte behövas något tillstånd. Inte heller skulle Boverket (som kallar en butik "publik plats") ha synpunkter på tillgängligheten.

Backa bandet, jag trodde vi kommit överens om att allmänhetens tillgång var något annat är om det var offentlig eller privat plats.

Sen tror jag fortfarande att butiker, bigrafer, tunnelbanan, flygplatser, företag, gallerior, hem, osv alltihop räknas som privat plats av den enkla anledningen att de inte är offentlig plats.

(Vad i har boverket med saken att göra, de är ju bara en förvaltningsmyndighet...om de hittar på egna ord spelar det ingen roll juridiskt)
 
...om de hittar på egna ord spelar det ingen roll juridiskt)

Problemet är ju att det inte finns någon generell och allmängiltig definition av uttrycken "offentlig plats", "allmän plats", "privat plats" osv. Därför är man t ex i ordningslagen noga med att definiera vad man, i just den lagtexten, menar med uttrycket "offentlig plats".
 
Problemet är ju att det inte finns någon generell och allmängiltig definition av uttrycken "offentlig plats", "allmän plats", "privat plats" osv. Därför är man t ex i ordningslagen noga med att definiera vad man, i just den lagtexten, menar med uttrycket "offentlig plats".

Jag förstår ditt resonemang så jag argumenterar inte emot den biten.

Har du sett någon lagtext som motsäger ordningslagens definition? Den verkar stämma med vad SL m fl använder (det är väl ordningslagen de oftast kommer i kontakt med).

När man googlar hittar man ofta just offentligt plats i betydelsen motsats till privat plats och tvärtom så det känns inte som jag är helt ute och seglar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.