Annons

Hjälp - Sigma 24-70 EX DG HSM skärpeproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zephyria

Aktiv medlem
Har införskaffat ett nytt Sigma 24-70 EX DG HSM, har läst mycket bra om objektivet tidigare men tycker inte att jag få till någon klockren skärpa. Måste upp på bländare 5,6 för att det ska vara tillräckligt bra för att fota med och det känns som lite väl många bländarsteg ifrån största bländare...

Alla bilderna är tagna på stativ med självutlösare. Se exempelbild (olika bländare, 100% på cropbilderna) på http://zoey.se/wp-content/uploads/2013/02/sigmatest.jpg

Någon som har ett likadant objektiv och kan jämföra? Är objektivet helt enkelt så här oskarpt på stora bländare eller är det någon fel på mitt objektiv?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Det kan ju vara så att objektivet felfokuserar lite som döljs av större skärpedjup vid mindre bländaröppningar. Har du provat manuell fonusering med live view och testa om?
 
Jag tycker det är väldigt svårt att bedömma om det är dålig skärpa p g a dålig upplösning eller dålig kontrast. Du får fotografera något med finare detaljer i råformat och öka kontrast och digital skärpning i ett bildbehandlinfsprogram. Dålig kontrast går ju att jobba runt.
 
Jag tycker det är väldigt svårt att bedömma om det är dålig skärpa p g a dålig upplösning eller dålig kontrast. Du får fotografera något med finare detaljer i råformat och öka kontrast och digital skärpning i ett bildbehandlinfsprogram. Dålig kontrast går ju att jobba runt.

Hur menar du, dålig upplösning eller dålig kontrast? Dessa bilder är RAW till JPEG utan någon behandling, jag brukar aldrig behöva skärpa upp mina bilder från andra objektiv i Lightroom så något är lite skumt med detta (eller så är det helt enkelt inte bättre...). Att öka kontrasten/skärpan i Lightroom gör lite skillnad, men det är inte där problemet ligger.
 
har haft likadant objektiv, fick lämna in det på service 2 gånger enligt mig blev det aldrig riktigt bra, så bytte till nikon 24-70 och det går inte jämföra (super nöjd).
så aldrig något annat märke än nikons egna för min del.
 
Enligt denna test behöver man blända ner mycket för att det ska bli riktigt bra.

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/527-sigma2470f28eos

Det lustiga är att den tidigare modellen fick toppenkritik på just den testsidan, men dom tester som jag sett ska den senare versionen vara bättre. Vet inte om man ska tro på alla tester, särskilt om det bara är testat utan riktiga tester/siffror utan bara ett omdöme.
 
ja hade samma problem plus att autofokus inte hängde som jag ville. börja med att lämna in det på service fast jag tror aldrig du kommer bli riktigt nöjd ändå.
det paja även en 3 gång då skruvarna till objektiv fästet lossnade. det objektivet blev nästan aldrig använt, mitt nuvarande nikon 24-70 är favorit objektivet.
 
ja hade samma problem plus att autofokus inte hängde som jag ville. börja med att lämna in det på service fast jag tror aldrig du kommer bli riktigt nöjd ändå.
det paja även en 3 gång då skruvarna till objektiv fästet lossnade. det objektivet blev nästan aldrig använt, mitt nuvarande nikon 24-70 är favorit objektivet.

Tack för info,ska skicka in det och se.
 
Hur menar du, dålig upplösning eller dålig kontrast? Dessa bilder är RAW till JPEG utan någon behandling, jag brukar aldrig behöva skärpa upp mina bilder från andra objektiv i Lightroom så något är lite skumt med detta (eller så är det helt enkelt inte bättre...). Att öka kontrasten/skärpan i Lightroom gör lite skillnad, men det är inte där problemet ligger.

Vad jag menade var det att olika objektiv levererar bilder med olika kontrast och många ljusstarka objektiv kan lida av dålig kontrast vid maxbländare. Man behöver alltså tillföra olika mängder kontrastförstärkning för olika objektiv och bländare.

Ett klassiskt exempel är Canons 70-300 DO IS USM. Det har dålig kontrast. Tar man JPEG eller råfiler och använder standardinställningar eller gör samma justering som alla andra objektiv kvarstår ju handikappet - det behöver mer tillämpad kontrastförstärkning och även clarity - men då får man skarpa bilder - hög upplösning och hög kontrast om man vill. The digital picture gör detta misstaget - de använder ingen ökad kontrasttillförsel i testbilderna och då ser det mjukt ut.
 
Vad jag menade var det att olika objektiv levererar bilder med olika kontrast och många ljusstarka objektiv kan lida av dålig kontrast vid maxbländare. Man behöver alltså tillföra olika mängder kontrastförstärkning för olika objektiv och bländare.

Ett klassiskt exempel är Canons 70-300 DO IS USM. Det har dålig kontrast. Tar man JPEG eller råfiler och använder standardinställningar eller gör samma justering som alla andra objektiv kvarstår ju handikappet - det behöver mer tillämpad kontrastförstärkning och även clarity - men då får man skarpa bilder - hög upplösning och hög kontrast om man vill. The digital picture gör detta misstaget - de använder ingen ökad kontrasttillförsel i testbilderna och då ser det mjukt ut.

Ok, då är jag med. Tyvärr är det för mycket oskärpa för att det ska hjälpa, det blir fortfarande oskarpt men mer kontrast och brus i bilden.
 
Den gamnla versionen som slutade på macro var klart sämre men den du har med HSM funkar kanon för mig och min D800E.
Visserligen behöver jag slutartider kring 1/80 för att bli nöjd men detta för rörelseoskärpan.
På stativ och trådutlösare i min fotostudio inga problem alls.

Fotogarera med AF och liveview och skruva sedan på fokuseringsringen och se om du kan förbättra skärpan. Får du skarpare bild med manuell justering så skicka in objektivet det går på garantin.
Eftersom du inte har några problem med dina andra objektiv så behöver du nog inte skicka med kameran.

Mvh. /LEE
 
Den gamnla versionen som slutade på macro var klart sämre men den du har med HSM funkar kanon för mig och min D800E.
Visserligen behöver jag slutartider kring 1/80 för att bli nöjd men detta för rörelseoskärpan.
På stativ och trådutlösare i min fotostudio inga problem alls.

Fotogarera med AF och liveview och skruva sedan på fokuseringsringen och se om du kan förbättra skärpan. Får du skarpare bild med manuell justering så skicka in objektivet det går på garantin.
Eftersom du inte har några problem med dina andra objektiv så behöver du nog inte skicka med kameran.

Mvh. /LEE

Kameran är precis nyjusterad. Såg du bilderna,jämförelser AF och manuell med LV ingen större skillnad. Men du upplever inte samma problem som du ser på mina bilder med oskärpan?
 
Kameran är precis nyjusterad. Såg du bilderna,jämförelser AF och manuell med LV ingen större skillnad. Men du upplever inte samma problem som du ser på mina bilder med oskärpan?

Jag ville köpa ett Tamron Sp 24-70 med VC stabilisering men den fanns bara till Canon då jag köpte D800E samt att Nikons 24-70 kostade dubbelt av Sigman så jag testade dom båda och tyckte Sigman var minst lika bra och Nikonen har ju heller inte någon stabilisering så valet gick Sigman som uppför sig galant utan några problem fast du bör förstå att alla objektiv har sina högsta och bästa värden kring 5.6 till 11 ca.
Får du inte skärpa ens vid manuell inställning så föreligger det nog något fel. Du kan ju också testa om det bak eller framfokuserar !

Du kanske kan microjustera ditt kamera hus vilket det nu är för just detta objektiv och det påverkar inte de andra.
Fast skicka in det är ju bättre än att själv behöva justera.

Jag har ett Sigma EX 180 F/2.8 macro som är det skarpaste jag någonsin ägt och där ser man ju skillnad förståss men bländar man upp 2 steg så ligger inte Sigma 24-70 långt ifrån.
Mycket nöjd !

Mvh. /LEE
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.