Annons

Kopiera dia till digitalt, erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag fick ett litet ljusbord - Dörr LP-100 - i julklapp. Jag tänkte använda det till att avfotografera gamla dia för att kunna snygga till och printa.

Fram kom mitt stativ och min D90 med Tokina 100/2,8 makro på. Först ställde jag stativet på golvet (bild 1). Jag upptäckte då att trots att stativet är rätt stabilt, man var tvungen att stå still när man tog bilden! Det behövs inte mycket gungning på trägolvet förrän bilden rör sig rätt rejält!

Jag försökte sedan få till en annan montering, se bild 2. Klart bättre! Jag fick dock aldrig till det så att jag kunde använda rattarna för att ställa in kameran i alla tre ledderna. Jag är nog inte tillräckligt smart där, helt enkelt, det borde gå.

Jag kom fram till att det var bästa att köra bländarförval (bl 5,6) och autofokus. En aldrig så liten bucklighet på diat, eller olika tjocka ramar ställer till det annars. Exponeringen skiljer rätt rejält på mina gamla dia... Live view är mycket praktiskt när man placerar diat. Jag har extra luft runt bilden, ca 5 mm på varje sida. Pixlar verkar finnas så det räcker i alla fall.

En brutal upptäckt var att det inte är oändlig upplösning ens på dia! :) Och inte sitter skärpan alltid, heller... (Jag tackar vem-det-nu-är för autofokus!)

Kommentarer?

Per.

PS. Trådutlösare eller annan fjärrutlösare är helt nödvändigt! Jag föredrar en med sladd. Den jag köpte var av piratmärke och mycket billig.

Bilagor

• stativ_golv.jpg
    stativ_golv.jpg
    39.9 KB · Visningar: 4,473
  • stativ_bord.jpg
    stativ_bord.jpg
    41.9 KB · Visningar: 4,119
Välkommen i gänget, vi är rätt många som sysslar med det här.
Jag har fotograferat av dia och negativ i snart 10 år och har ung samma erfarenheter som du har. Den största skillnade är att jag hade ett reprostativ när jag började med en kompaktkamera. Det använder jag fortfarande ibland och då tillsammans med ett 90 mm Tamron macro främst för mellanformat och små påsiktsbilder när jag vill ha lite snabbare arbetsflöde än med skanner. Vanligen använder jag numera en bälg med diadupliceringstillsats för småbildsdia och slipper därmed problemet med rörelseoskärpa när jag fotografera av dia och negativ. Med bälgen har jag ingen autofokus utan ställer in skärpan på första diat i en serie och bländar sedan ner till 5,6 eller 8. Den inställningen kan jag sedan bibehålla så länge det är samma montering av diat. Fördelen med att fotografera dia som är monterade med glas är att skärpan hamnar rätt. Skannern kan låsa skärpan på glaset ibland. Som ljuskälla har jag ett ljusbord liknande ditt.

Nu vet jag inte om du håller till i dagsljus med verksamheten, men ett tips är att ha rätt skumt runt omkring arbetsplatsen samt maska bort ljuset runt diat, allt för en bättre kontrast.

Hej Per!

Det ser väldigt bra ut, och kanske lite dyrt! Jag vill visa mitt alternativ. Kameran är fast monterad och lågenergilampan avger knappast någon värme. Kamerans automatik utnyjjas fullt ut i läge A
Semesterbilden är tagen 1969.

Bilagor

• mina bilder 073.jpg
    mina bilder 073.jpg
    16.3 KB · Visningar: 4,062
  • F4FF311E.jpg
    F4FF311E.jpg
    24 KB · Visningar: 3,895
Kan du styra kameran på skärmen från datorn?
I så fall får du full kontroll på alla parametrar som pixelskärpa, färgbalans och allt annat som behövs.

Jag har tillverkat pappramar i styv kartong där jag kan lägga filmremsor och glaslösa diabilder.

Det kan vara brutalt att upptäcka att gamla goa diabilder inte är så högkvalitativa som man trott.
Hittar man inte skärpan i bilden så finns den inte där i diat.

Mitt diaarkiv på ca 1500 bilder digitaliserade jag med hjälp av en diaprojektor.
Med projektorobjektivet borttaget så fotade jag diorna direkt genom hålet "omvänd projicering" kan man kanske kalla det. Det gick snabbt som tusan.
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=12492813&size=lg

Tycker mig ha sett ett skarpare resultat då diat är vänt med emulsionen mot kameran, trots att vänster blir höger. Bättre också utan glas. Ännu bättre om någon kondensorlins finns mellan ljuset och diat, så att ljuset går möjligast rakt genom diat. Går också att ordna med blixt och förstorande rakspegel, rakspegel och mulen himmel eller liknande.

Jan Olov, om det är mig Du frågar så kan jag det inte.

Men nu ett litet tips till Dig som fotograferar av bildremsor.

Använd en Agfa blåvit ram. Ta bort glasen och fila bort styrningen enligt bild där pennan pekar. Det går nu att lägga i en bildremsa och att förflytta bilderna. Du kan ändra ytterligare några ramar och sedan lägga det hela på ett ljusbord eller föra dem igenom någon apparat liknande den jag visade nyss.

per

Bilagor

• 5BC41EB.jpg
    5BC41EB.jpg
    13.4 KB · Visningar: 3,880
Ett användbart alternativ för den som saknar ljusbord är att använda sin smartphone eller iPad. Ljusstyrkan går ju att reglera i systeminställningarna och för att få en ren bakgrund öppnar man bara en tom sida i webb-browsern med fullskärmsläge. Har man ett skal på så får man ju en kant att lägga diabilden mot. För att förenkla användandet ställer man in så att skärmen inte går ned i vila efter en stunds inaktivitet.

Jag kan inte se varför detta skulle vara sämre än ett ljusbord. Man behöver inte ens ett stativ om man ställer smartphonen på högkant och kameran på samma bord. En liten tejpbit håller diat på plats.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    10.9 KB · Visningar: 4,307
Jag kan inte se varför detta skulle vara sämre än ett ljusbord. Man behöver inte ens ett stativ om man ställer smartphonen på högkant och kameran på samma bord. En liten tejpbit håller diat på plats.

Ljusbord har oftast hyfsat exakt och konstant färgtemperatur och jämn belysning, vilket jag inte tror är fallet med telefoner (oavsett tillverkare). Men visst kan det säkert fungera för enstaka bilder :)

En mulen himmel till ljus vet man ju vad det är. En lampa eller ljusdioder är det tveksamt med om man lyckas få bra vitbalans. En blixt har också vanligen alla färger med och den vitbalansen finns med i kamerans inställningar.

Ljusbord har oftast hyfsat exakt och konstant färgtemperatur och jämn belysning, vilket jag inte tror är fallet med telefoner (oavsett tillverkare). Men visst kan det säkert fungera för enstaka bilder :)

Jag ska testa lite och jämföra. Jag har både ljusbord, iPhone och iPad Att ljuset skulle vara mer ojämnt på en bra smartphone eller en surfbräda kan man väl inte anta per automatik - det är kanske tvärtom i själva verket?. Och färgtemperaturen kan ju justeras automatiskt i kameran. Ljusstyrka och färgtemperatur borde ju kunna justeras via en app. Kanske bättre att lägga sju kronor på en app än sjuhundra på ett ljusbord? Värt att testa tycker jag.

Inlägg 7

Det framgår inte av bilden på "apparaten" att den har en opalskiva mellan ljuskällan och diabilden, men så är det.

Karl 2 föreslår att man kan använda ett blixtaggregat. Jag har provat men föredrar en kall stabil belysning genom ett opalglas eftersom kameran då själv justerar både ljus och avstånd.

Diaduplikatorn är en gammal uppfinning, som fotograferna använde för att duplicera dior med. Det är ett bra hjälpmedel också för att digitalisera diorna med. Man får hela tiden rätt avstånd till objektivet och ströljus från sidorna blir utestängt.

Diaduplikatorn är en gammal uppfinning, som fotograferna använde för att duplicera dior med. Det är ett bra hjälpmedel också för att digitalisera diorna med. Man får hela tiden rätt avstånd till objektivet och ströljus från sidorna blir utestängt.

Problemet har dock varit att de flesta (alla?) varit av gammal konstruktion och bara fungerat för sensorer i småbildsformat. Den som länkas ovan klarar moderna halvformatskameror också.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto