ANNONS
Annons

Ok att fota och sälja plansch med Lego-figurer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lysmask

Avslutat medlemskap
Har en bekant som i sin firma bland annat säljer vintage-lego. Har fått en fråga om att fota av några av dessa figurer/byggsatser och trycka planscher som också skulle säljas i samma butik.

Är för dåligt insatt själv för att bedöma om det skulle innebära nåt intrång på Lego's rättigheter och bli nåt tokigt av det hela. Känns inte uppenbart att det varken är ok eller olämpligt?

Tänkte ventilera det hela med en granne som är jurist till att börja med men det kanske finns nån här som har något klokt att säga i ämnet?

Borde inte vara något problem, så länge det inte är fråga om "kopia" av kartongen.

Det finns en "massa" böcker i ämnet Lego (mer eller mindre officiella) fulla med bilder.

Fast jag är verkligen ingen jurist. :)

Bara för att grannarna stjäl alla bilar de kör blir det ju inte mer rätt att du också gör det.

En liknelse som svar på föregående inlägg.

Utgångspunkten måste nog vara att det blir "problem" av olika slag. Av det jag läst mig till så klassas nog fotograferingen av byggsatserna som exemplarframställning, och det är inte tillåtet.
Men frågan är väl också tudelad; är det möjligt att det finns något undantag i URL för produktfotografering i anslutning till försäljning? Något svar på det har jag inte, men förhoppningsvis får du tag på en kunnig jurist.

Och vad är det som säger att du inte kan få tag på marknadsföringsmaterial gratis från Lego?

Bara för att grannarna stjäl alla bilar de kör blir det ju inte mer rätt att du också gör det.

En liknelse som svar på föregående inlägg.

Utgångspunkten måste nog vara att det blir "problem" av olika slag. Av det jag läst mig till så klassas nog fotograferingen av byggsatserna som exemplarframställning, och det är inte tillåtet.
Men frågan är väl också tudelad; är det möjligt att det finns något undantag i URL för produktfotografering i anslutning till försäljning? Något svar på det har jag inte, men förhoppningsvis får du tag på en kunnig jurist.

Och vad är det som säger att du inte kan få tag på marknadsföringsmaterial gratis från Lego?

Nej, du är ute och cyklar, jag hoppas att det inte är en stulen cykel.

LEGO omfattas inte av upphovsrätt. Däremot är legobitarna mönsterskyddade, och de har tidigare haft ett flertal patent, som alla har löpt ut. Genom mönsterskyddet är det otillåtet att tillverka likadana bitar med samma funktion för lek, men mot avbildning finns inga hinder.

Så det är fritt fram att fotografera legobitar och legogubbar.

Av det jag läst mig till så klassas nog fotograferingen av byggsatserna som exemplarframställning, och det är inte tillåtet.

Som redan påpekats är legobitar inte "verk" som omfattas av upphovsrätten. Däremot är det möjligt att försäljningen av affischer med bilder på legobyggsatser skulle kunna bli nåt slags varumärkesintrång. Jag tror inte att det är så, men lagstiftningen är snårig.

Enklast vore kanske att kolla med Lego och höra vad de säger.

Enklast vore kanske att kolla med Lego och höra vad de säger.

Det är nog rekommendabelt för LEGO har varit ganska aggressiva i att attackera sådant de inte "tycker om". Risken är förstås överhängande att de säger nej, men frågan är om man är beredd att ta risken att få en fet faktura förenad med hot om stämning i brevlådan.

Är det ett företag så kan de släpa det inför TR/MD och försöka slå marknadsföringslagstiftningen i huvudet, förutom rena upphovsrättsliga (och besläktade) påhitt. Det är inte alltid större företag har fötterna torra, men de kan i kraft att storlek och resurser se till att få som de vill. Det här är civilrätt och då blir spelreglerna lite annorlunda än för brottmål.

Det är nog rekommendabelt för LEGO har varit ganska aggressiva i att attackera sådant de inte "tycker om". Risken är förstås överhängande att de säger nej, men frågan är om man är beredd att ta risken att få en fet faktura förenad med hot om stämning i brevlådan.

Ja, ungefär så jag tänkte. Säger de ja är det inget problem, säger de nej kan man välja att gå vidare och diskutera med nån som är kunnig på den här typen av frågor och reda utom Lego har rätten på sin sida.

Så med den logiken är det inte okej att fota och publicera bilder på bilar?

En fråga som är helt omöjligt att bemöta eftersom den saknar väsentlig information och inte heller i alla delar är jämförbar. Som Erland skrev är området snårigt. Det här handlar inte om att Sven Svensson fotograferar en bil på stan och lägger upp på Fotosidan.

Läs en högskolekurs i immaterialrätt och marknadsrätt och du kommer slås med häpnad. Eventuell svartvit världsbild gör du bäst i att lämna utanför dörren.

Vad jag kunnat läsa mig till så är både legobiten/klossen och smågubbarna registrerade varumärken för Lego så det är väl det som känns mest troligt att det skulle kunna bli problem.

Å andra sidan snubblade jag över den här sidan som säljer bilder i stil med de som var tänkta att tas fram i det här fallet:
http://www.redbubble.com/shop/lego+posters

Känns ju inte så troligt att de olika som gjort alla dessa sökt/fått tillstånd från Lego, speciellt eftersom det inte verkar var nån disclaimer om att det är Legos varumärken etc på planscherna?

Legos patent gick ut för några år sen. Det är därför det finns så många kopior i alla dess former numera. Men varumärket får nog inte synas i planschen utan deras godkännande.

/Stefan R. Nilsson

Så här tror jag att det är när det gäller att göra affischer i det här fallet:
- Du får fotografera legobitar, legomodeller både Legos och egna så länge bilden inte är en kopia av en bild som publicerats av Lego (eller annan). Men det är tillåtet att låta sig inspireras.

Jag anser inte att det kan klassas som exemplars framställning eftersom förlagan är 3 dimensionell och vi har talar om en två dimensionell avbildning. Det finns ingen risk att man förväxlar de två framställningarna och syftet kan inte anses vara att framställa ett nytt exemplar.

Legos ritningar får inte kopieras eller avbildas - vidare så har Lego haft synpunkter på en del ritningar som andra publicerat Googla på Forbidden Lego såser ni vilka modeller det rör sig om...

Jag anser inte att det kan klassas som exemplars framställning eftersom förlagan är 3 dimensionell och vi har talar om en två dimensionell avbildning. Det finns ingen risk att man förväxlar de två framställningarna och syftet kan inte anses vara att framställa ett nytt exemplar.

Då tar du nog fel. Att publicera bilder av t ex skulpturer kan vara upphovsrättsbrott, såvitt jag förstår.

Jo, om den inte står offentligt eller du äger den. Då behöver du tillstånd.

För att förtydliga: Jo, om den inte står offentligt eller du äger upphovsrätten till den. Då behöver du tillstånd.

Att man äger ett exemplar av verket ger naturligtvis inte något automagiskt tillstånd att framställa ytterligare exemplar. Det handlar om immaterialrätt.

Men LEGO-bitar och figurer man bygger av dem är en annan sak. Att varumärket står på varje knopp gör ingen skillnad; så länge det är deras bitar får varumärket exponeras på det sätt som de har valt att exponera sitt varumärke, helt analogt med att man inte behöver ta bort märket från en bil som man fotograferar.

Men självklart, eftersom det är civilrätt det handlar om, kan de trassla hur mycket som helst om de vill, som exempelvis bokförlaget Verbum gör med "Frälsarkransen", som de påstår sig ha rätten till att bestämma över bilder av. Men i slutänden lär LEGO ha lika lite framgång som Verbum, så om man väljer att censurera sig själv för att slippa problem, är det ett personligt ställningstagande. Jag skulle aldrig godta ett sådant förhållningssätt som Verbums, och jag är inte särskilt säker på att LEGO skulle agera likadant. Dvs jag tror inte att de skulle göra det.

Och med hänvisning till det Kijanas svar. Visst finns det marknadsföringsmaterial som de har gjort och som sprids, men att använda deras bilder är brott mot upphovsrätten om man inte har deras tillstånd.

Har en bekant som i sin firma bland annat säljer vintage-lego. Har fått en fråga om att fota av några av dessa figurer/byggsatser och trycka planscher som också skulle säljas i samma butik.

Är för dåligt insatt själv för att bedöma om det skulle innebära nåt intrång på Lego's rättigheter och bli nåt tokigt av det hela. Känns inte uppenbart att det varken är ok eller olämpligt?

Tänkte ventilera det hela med en granne som är jurist till att börja med men det kanske finns nån här som har något klokt att säga i ämnet?

Varför inte skriva och fråga LEGO?

Du kanske kan få bidrag från dom att producera något som även är till glädje för LEGO.

Om syftet är att sälja, är det helt OK också när det gäller konstverk eller andra alster som omfattas av upphovsrätt. Så det är inget problem alls med att fotografera och publicera. Det stämmer helt med undantagen i upphovsrättslagen när det gäller konstverk, men som sagt omfattas inte LEGO av upphovsrätten, så det handlar faktiskt om föremål. Du får fotografera föremål, och det är då du som äger upphovsrätten till bilderna och bestämmer över dem på alla sätt.

Om syftet är att sälja, är det helt OK också när det gäller konstverk eller andra alster som omfattas av upphovsrätt. Så det är inget problem alls med att fotografera och publicera.

Vet inte om jag missförstår dig nu, men det är INTE okej att fotografera av konstverk och sälja/publicera bilderna (utom i de fall där upphovsmannen varit död i mer än 70 år).

Vet inte om jag missförstår dig nu, men det är INTE okej att fotografera av konstverk och sälja/publicera bilderna (utom i de fall där upphovsmannen varit död i mer än 70 år).

Det kanske var tvetydigt. Om man äger ett konstverk, och annonserar det till försäljning, får man ta bilder av det och publicera i reklam för försäljningen. Det är ett av undantagen. Men man får så klart inte göra det för att sälja bilderna.

Men hur man än vänder på det, handlar den här tråden om legobitar, och de kan betraktas som vilket föremål som helst. Det finns överhuvudtaget inga hinder att fotografera föremål.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar