ANNONS
Annons

Ok att fota och sälja plansch med Lego-figurer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lysmask

Avslutat medlemskap
Har en bekant som i sin firma bland annat säljer vintage-lego. Har fått en fråga om att fota av några av dessa figurer/byggsatser och trycka planscher som också skulle säljas i samma butik.

Är för dåligt insatt själv för att bedöma om det skulle innebära nåt intrång på Lego's rättigheter och bli nåt tokigt av det hela. Känns inte uppenbart att det varken är ok eller olämpligt?

Tänkte ventilera det hela med en granne som är jurist till att börja med men det kanske finns nån här som har något klokt att säga i ämnet?

Borde inte vara något problem, så länge det inte är fråga om "kopia" av kartongen.

Det finns en "massa" böcker i ämnet Lego (mer eller mindre officiella) fulla med bilder.

Fast jag är verkligen ingen jurist. :)

Bara för att grannarna stjäl alla bilar de kör blir det ju inte mer rätt att du också gör det.

En liknelse som svar på föregående inlägg.

Utgångspunkten måste nog vara att det blir "problem" av olika slag. Av det jag läst mig till så klassas nog fotograferingen av byggsatserna som exemplarframställning, och det är inte tillåtet.
Men frågan är väl också tudelad; är det möjligt att det finns något undantag i URL för produktfotografering i anslutning till försäljning? Något svar på det har jag inte, men förhoppningsvis får du tag på en kunnig jurist.

Och vad är det som säger att du inte kan få tag på marknadsföringsmaterial gratis från Lego?

Bara för att grannarna stjäl alla bilar de kör blir det ju inte mer rätt att du också gör det.

En liknelse som svar på föregående inlägg.

Utgångspunkten måste nog vara att det blir "problem" av olika slag. Av det jag läst mig till så klassas nog fotograferingen av byggsatserna som exemplarframställning, och det är inte tillåtet.