ANNONS
Annons

Objektiv vid bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

juppsan

Ny medlem
Hejssan!

Jag ska fota mitt andra bröllop i vår och vill satsa ordentligt genom att hyra ett par objektiv.

Jag använder mig av Nikon D7000 och kommer även att få låna ett till hus. Jag har blixt men vill använda mig av ljus starka objektiv och naturligt ljus så långt det går!

Från tidigare har jag: 55- 200 mm f/4- 5.6
50 mm 1.4
70- 200 mm 2.8

Jag skulle behöva ett objektiv med stor bländare som jag kan använda hela dagen, även vid förberedelserna var det kanske inte finns så mycket plats. Dessa är mina alternativ:

14- 24 mm 2.8
17-35mm 2.8
24 mm 1.4
35 mm 1.4 el 1.8

Dessutom skulle jag gärna hyra 85 mm 1.4 eller 1.8 för att använda vid middagen. Har någon erfarenhet av det?
Vilket objektiv skulle ni fota porträtt bilderna med?
Om någon har några andra tips är det jätte välkommet!

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!

/Johanna
 
14-24:an och 85/1.4 tillsammans med 70-200:an och 50:an och du är hemma.

85:an till porträtt

Alternativt hyr du

D700 istället för 85:an (använder 70-200 till porträtten)
24/1.4 istället för 14-24

En setup jag personligen hade valt är D700+24/1.4 och 85/1.4. Men då får du tre hyresobjekt. Blir lite dyrt kanske. Men 85/1.4 rätt använd på fullformat ger dig magiskt fina porträtt med hög wow-faktor!

Så hade jag gjort i din sits men alla har olika fotostilar. Jag känner bröllopsfotografer som nästan uteslutande kör med 50mm på fullformat (genom kanske 70% av bröllopet).
 
På en DX-kamera skulle jag rekommendera att du hyr ett 24/1.4 och sen har du redan 50f/1.4. Det motsvarar den perfekta kombon 35/85 på FX.
 
14-24:an och 85/1.4 tillsammans med 70-200:an och 50:an och du är hemma.

85:an till porträtt

Alternativt hyr du

D700 istället för 85:an (använder 70-200 till porträtten)
24/1.4 istället för 14-24

En setup jag personligen hade valt är D700+24/1.4 och 85/1.4. Men då får du tre hyresobjekt. Blir lite dyrt kanske. Men 85/1.4 rätt använd på fullformat ger dig magiskt fina porträtt med hög wow-faktor!

Så hade jag gjort i din sits men alla har olika fotostilar. Jag känner bröllopsfotografer som nästan uteslutande kör med 50mm på fullformat (genom kanske 70% av bröllopet).


På en DX-kamera skulle jag rekommendera att du hyr ett 24/1.4 och sen har du redan 50f/1.4. Det motsvarar den perfekta kombon 35/85 på FX.

Tack för svar!

Ja, det låter ju jätte bra! Har ni någon erfarenhet av hur 85/1.4 beter sig på en DX kamera?

D700 är också en möjlighet, men då skulle jag måste hyra 35/1.8 och 85/1.8 så att det inte skulle bli helt för dyrt! Har någon erfarenhet av dessa?

Vanligtvis fotar jag ganska mycket barnporträtt ( jcr.4ormat.com ) och jag har varit jätte nöjd med min 50 mm, med det gick sönder för ett tag sedan och jag kan därför inte lita 100 % på dess autofokus..
 
14-24:an och 85/1.4 tillsammans med 70-200:an och 50:an och du är hemma.

85:an till porträtt

Alternativt hyr du

D700 istället för 85:an (använder 70-200 till porträtten)
24/1.4 istället för 14-24

En setup jag personligen hade valt är D700+24/1.4 och 85/1.4. Men då får du tre hyresobjekt. Blir lite dyrt kanske. Men 85/1.4 rätt använd på fullformat ger dig magiskt fina porträtt med hög wow-faktor!

Så hade jag gjort i din sits men alla har olika fotostilar. Jag känner bröllopsfotografer som nästan uteslutande kör med 50mm på fullformat (genom kanske 70% av bröllopet).

Nu märkte jag att D700 redan är uthyrd, men D3 finns! Har aldrig använt den, har du?
 
Nu märkte jag att D700 redan är uthyrd, men D3 finns! Har aldrig använt den, har du?

D3 och D700 delar samma sensorteknik så bildmässigt är det ingen som helst skillnad. D3:an är snabbare, större, tyngre. I en del sammanhang är det ett plus men jag hade nog inte uppskattat den högre vikten på ett bröllop. Nu vet jag iofs inte hur stort jobbet är men ett längre uppdrag kan bli riktigt svettigt med tunga prylar. "Spaghetti-armar"

Har använt 85/1.8 - den är bra men den ger förstås inte samma smöriga "bokeh" som 1.4:an.

35/1.8 är väl ett DX objektiv tror jag och skall inte köras på FX/fullformat. Vill du ha 35mm måste du välja 35/2. Ett äldre objektiv men en bra allroundare med lite lätt vidvinkel. Med den setupen kommer du sakna ett riktigt vidvinkelalternativ men vissa klarar det galant ändå. Återigen, allt beror på fotostilen och lite vad dina kunder har för önskemål.

Fördelen med 35:an och 85:an är att de är ganska lätta så då blir totalvikten med D3 (om du väljer att hyra den) inte så farlig.
 
Tack för svar!

Ja, det låter ju jätte bra! Har ni någon erfarenhet av hur 85/1.4 beter sig på en DX kamera?

D700 är också en möjlighet, men då skulle jag måste hyra 35/1.8 och 85/1.8 så att det inte skulle bli helt för dyrt! Har någon erfarenhet av dessa?

Vanligtvis fotar jag ganska mycket barnporträtt ( jcr.4ormat.com ) och jag har varit jätte nöjd med min 50 mm, med det gick sönder för ett tag sedan och jag kan därför inte lita 100 % på dess autofokus..


Jag har kört 85/1.4 på D7000 och när väl skärpan sitter så ger den mycket snygga bilder. För egen del tycker jag den är lite lång på en DX-kamera. Jag hade hellre använt en 50 på DX.

Jag har ingen erfarenhet av 85/1.8 och har bara testat 35/1.8 högst tillfälligt men den var lika skarp som min 35/1.4 även när jag använde den på FX på min D700!

Ett alternativ kan vara att hyra en D700 eller D3 och köpa en ny 50/1.8 och en 35/1.8. Du sätter 50 på din D7000 och 35 på D700/D3. Så länge du fotar på stora bländare och realtivt nära vilket 90% av bilderna på ett bröllop brukar vara för min del så kan du köra 35 i FX-läge. När bröllopet är över har du en perfekt normal till din D7000 och en 50 som du gillade sen innan.
 
Favoriten är definitivt Sigma 85/1.4 som jag försöker använda så mycket jag kan.

/Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar