Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kolorimeter eller spektrofotometer

Produkter
(logga in för att koppla)

kja

Aktiv medlem
Hej
Önskar råd innan köp.
Jag behöver kalibrera mina skärmar. Min fundering är ifall en kolorimeter "duger"
har tittat på" i1 Display Pro" och "Colorvision Kalibrering Spyder 3 Elite"
men har läst att dessa kan försämras med tiden och har varierande kvalitet. Har tidigare använt en "X-rite eye-one display 2" men den gav väldigt varierande resultat.

Är det bättre att satsa på en spektrofotometer "X-rite Colormunki Photo"
kommer denna ha en längre livslängd än ovan kolorimetrar?

Alla tips och råd välkomnas.

/Jocke
 
Hej
Önskar råd innan köp.
Jag behöver kalibrera mina skärmar. Min fundering är ifall en kolorimeter "duger"
har tittat på" i1 Display Pro" och "Colorvision Kalibrering Spyder 3 Elite"
men har läst att dessa kan försämras med tiden och har varierande kvalitet. Har tidigare använt en "X-rite eye-one display 2" men den gav väldigt varierande resultat.

Är det bättre att satsa på en spektrofotometer "X-rite Colormunki Photo"
kommer denna ha en längre livslängd än ovan kolorimetrar?

Alla tips och råd välkomnas.

/Jocke

Det finns två stora nackdelar med VISSA colorimetrar. Det ena är att de varierar mycket i mätresultat från exemplar till exemplar. Den andra nackdelen är att de flesta använder filter som försämras över tiden. Framförallt om de utsätts för fukt och värme. En dag i en bil under en sommardag kan förstöra kalibratorn direkt.

Det finns nackdelar med spektrofotometrar också. Ljuskänsligheten är den största. De har svårt att mäta korrekt i de allra mörkaste tonerna. En annan är temperaturkänsligheten. Mäter du en gång får du ett resultat, men mäter du en gång till får du ett annat eftersom mätaren har värmts upp.

Det finns två mätare som jag skulle rekommendera idag. Den bästa lösningen är Basiccolor Discus, men den är rätt dyr. I mer rimligt prisläge finns XRites nya mätare i1 Display Pro. Enligt de som hårdtestat och jämfört flera exemplar är den betydligt jämnare i mätresultat än deras gamla mätare. Den använder filter som är inte är så känsliga för fukt och värme och och inte försämras över tiden.

Stefan
 
Tack för info Stefan,
det lutar nog åt en i1 Display Pro.
Angående belysning i rummet , har jag tittat på lågenergi lampor med färgtemp. 5500K,
är detta en godtagbar lösning?

/Jocke
 
Tack för info Stefan,
det lutar nog åt en i1 Display Pro.
Angående belysning i rummet , har jag tittat på lågenergi lampor med färgtemp. 5500K,
är detta en godtagbar lösning?

/Jocke

Mycket sällan som lågenergilampor har en jämn spektral fördelning, dvs innehåller ungefär lika mycket ljus i alla våglängder. Lysrör är en bättre lösning om de har ett högt Ra-index (minst 94) och en färgtemperatur på 5000K.

Stefan
 
Mycket sällan som lågenergilampor har en jämn spektral fördelning, dvs innehåller ungefär lika mycket ljus i alla våglängder. Lysrör är en bättre lösning om de har ett högt Ra-index (minst 94) och en färgtemperatur på 5000K.

Stefan

Som Stefan säger finns det vad jag vet inga kompaktlysrör eller "lågenergilampor" som har en bra färgåtergivning - men det finns faktiskt ganska gott om lysrör som är mer än bara "ok" för de flesta sammanhang.

Det hade varit intressant att veta om Stefan har några egna favoriter på lysrörssidan? Det är nu tio år sedan jag testade igenom allt (nåja, det mesta) som fanns på marknaden vad det gäller lysrör. Känns lite "gammalt" nu.
 
Som Stefan säger finns det vad jag vet inga kompaktlysrör eller "lågenergilampor" som har en bra färgåtergivning - men det finns faktiskt ganska gott om lysrör som är mer än bara "ok" för de flesta sammanhang.

Det hade varit intressant att veta om Stefan har några egna favoriter på lysrörssidan? Det är nu tio år sedan jag testade igenom allt (nåja, det mesta) som fanns på marknaden vad det gäller lysrör. Känns lite "gammalt" nu.

Har inte testat genom allt, men gjorde en test för ett par år mellan mellan Osram, Philips, GTI och Just. Då valde jag Just Normlicht som det som gav bäst resultat. Jag jämförde idag Just-rör med lysrör från Rätt Ljus, kallade Viva-Light Full Spectrum T8. Rätt ljus gav ett litet högre färgindex, en aning lägre ljusstyrka och en färgtemperatur som låg ett par hundra grader högre.

Om jag började från början skulle jag antagligen välja Viva-Light rören, men nu är skärm inkalibrerad efter mina Just rör, så det kommer jag att fortsätta med.
 
Mycket sällan som lågenergilampor har en jämn spektral fördelning, dvs innehåller ungefär lika mycket ljus i alla våglängder. Lysrör är en bättre lösning om de har ett högt Ra-index (minst 94) och en färgtemperatur på 5000K.

Stefan

Jag har lågenergilampor av märket Androu, dom hävdar själva i alla fall att dom håller 95CRI, dom är dock kallare än vad du rekomenderar och håller 6000K. Färgtemperaturen tycker i alla fall jag inte är så viktig, då det bara gäller att se till att skärmen håller samma temperatur.

Jag har inte mätt upp lamporna så jag vet inte om dom håller vad dom lovar, jag tycker dock det fungerar bra att jobba med dom, dvs jag får bra överensstämmelse mellan tryck och skärm.

/Karl
 
Jag har lågenergilampor av märket Androu, dom hävdar själva i alla fall att dom håller 95CRI, dom är dock kallare än vad du rekomenderar och håller 6000K. Färgtemperaturen tycker i alla fall jag inte är så viktig, då det bara gäller att se till att skärmen håller samma temperatur.

Jag har inte mätt upp lamporna så jag vet inte om dom håller vad dom lovar, jag tycker dock det fungerar bra att jobba med dom, dvs jag får bra överensstämmelse mellan tryck och skärm.

/Karl

Håller med om att man fixerar sig alldeles för mycket vid exakt färgtemperatur. Ligger det värde inom rimliga avstånd från 5000K så adapterar vårt färgseende alldeles utmärkt till den färgtemperaturen, så länge som du inte har någon annan ljuskälla i närheten som påverkar detta. Så skärmen måste ställas in så att den får samma färgtemperatur.

Du har inte en EyeOne Pro eller annan spektrofotometer? Om du har vore det intressant att se en spektralkurva från din lampa.

CRI-värdet säger ganska lite. Jag kollade en gång lysrör som skulle användas vid reprofotografering och som tillverkaren hade ett CRI-index högre än 70. Och det kanske stämde, men det fanns vissa våglängdsområden som inte hade något ljus alls. Visserligen korta avsnitt, men det var ju en katastrof för de färger som hade ett max i dessa våglängdsområden.
 
Färgtemperatur är rätt så entydigt, men solens sken nere på vårt klot är ju filtrerat och tillvinklat i massor. Vid solnedgången filtreras så att det röda blir dominerande. En stund efter solnedgången filtreras så att det blå blir dominerande. Mitt på dagen har vi blåstick. Att justera färgtemperatur måste bli litet halvvägs. Vitbalans kom av sig med ett kamerabyte. Verkar som vitbalans skulle vara något förhandsinställt alternativ av mängderna rött, gult och blått. För att få något slags ordning på det hela är det tydligen just rött gult och blått, som bör inställas rätt. Och så är vi alla mer eller mindre färgblinda. Ta till exempelvis smeden, som påstår att järnet är helvitt vid en färgtemperatur om 1500 K. Att få skrivare och skärm överens hjälper inte heller. Bilderna måste ju bli bra med andra skrivare också. Har också försökt betrakta olika proffsbilder med min ojusterade skärm och somliga är överlag för ljusa, medan somliga fotografers är aningen mörka. Kalibratorresultaten är tydligen inte helt att lita på. Vi som inte tänkte köpa kalibrator hur gör vi ? Finns det någonstans på nätet perfekta bilder att jämföra med. Försökte mig på en svartvit testbild, och de två sista vita rutorna flyter ihop så också de två sista svarta. Ljusstyrkan är väl då rätt inställd. Vilka metoder har man för att kolla om vitt är vitt, rött är rött, blått är blått och gult är gult. I LibreOffice är RGB Rött Grönt och Blått. R=0, G=255 och B=0 ger vackert grönt. Gult är 255,255,0. I varje fall går det en väg, nämligen att producera en färg med RGB. Man skall väl kunna plocka upp en känd färg från rutan och analysera den helt utan kalibrator. Hur sker det? Verkar ju som att kolorimetern redan skulle finnas i datorn om vi bara kunde komma på hur det kan användas.
 
Ljusstyrkan är väl då rätt inställd. Vilka metoder har man för att kolla om vitt är vitt, rött är rött, blått är blått och gult är gult. I LibreOffice är RGB Rött Grönt och Blått. R=0, G=255 och B=0 ger vackert grönt. Gult är 255,255,0. I varje fall går det en väg, nämligen att producera en färg med RGB. Man skall väl kunna plocka upp en känd färg från rutan och analysera den helt utan kalibrator. Hur sker det? Verkar ju som att kolorimetern redan skulle finnas i datorn om vi bara kunde komma på hur det kan användas.

Skärmar lyser ut färg och färgerna från skärmen ändrar sig otroligt lite då omgivningsljuset ändrar sig, allt annat som inte lyser utan bara reflekterar (t.ex. ett pappersfoto) färgas väldigt mycket av omgivningsljuset. Det man strävar efter är att harmonisera dessa, du kan kallibrera din skärm och skrivare till förbannelse och kortet kommer ändå färgas av omgivningsljuset och se annorlunda ut i ett annat rum.
En annan sak som mäts är hur stark och jämn kurvan från 0-255, dom flesta bra skärmar klarar av att visa mycket starkare färger än vad en billigare gör. Så 255,255,0 på en billig skärm kanske representeras av 200,200,0 på en dyr. Det är därför man kalibrerar/profilerar mot en förutbestämd färgrymd som t.ex. aRGB.

Kalibrering/profilering av ljusstyrka skall vara avvägd mot ljuset runt omkring skärmarna, vilket gör inställningen av ljusstyrkan otroligt svår för alla som har fönster till rummet dom sitter i.

/Karl
 
Skärmar lyser ut färg och färgerna från skärmen ändrar sig otroligt lite då omgivningsljuset ändrar sig,

Även om den faktiska färgen ändras mycket lite då omgivningsljuset ändras, påverkas vår upplevelse av färgen i stor utsträckning av omgivningsljuset. Det är därför viktigt att ha samma färgtemperatur på skärmen som på omgivningsljuset.

Stefan
 
I LibreOffice är RGB Rött Grönt och Blått. R=0, G=255 och B=0 ger vackert grönt. Gult är 255,255,0. I varje fall går det en väg, nämligen att producera en färg med RGB. Man skall väl kunna plocka upp en känd färg från rutan och analysera den helt utan kalibrator. Hur sker det? Verkar ju som att kolorimetern redan skulle finnas i datorn om vi bara kunde komma på hur det kan användas.

Det är inte bara i LibreOffice som färg skapas så, det gör alla program som arbetar med färg. Så alla färger som du ser på din skärm kan beskrivas i hur mycket rött, grönt eller blått som de innehåller. Det är också i många program enkelt att se dessa proportioner med hjälp av en infopipett eller liknande verktyg.

Problemet är alltså inte att få reda på hur mycket rött, grönt och blått som en bild innehåller. Det är att få reda på vilken röda färg som skärmen använder, vilken gröna färg och vilken blåa färg som skärmen använder. En skärm har kanske en kall röd färg, en annan har en varmare, en tredje har en mer mättad färg. Skillnaderna mellan olika skärmars RGB-färger är mycket större än du tror. Och hur du ska få fram detta utan en kalibrator vet inte jag. Det är nämligen det kalibratorn gör, mäter upp vad en skärms grundfärger är.
 
Har försökt kalibrera utan kalibrator och som norm är ett medeltal av alla bilder på nätet. Eftersom ljuset varierar så mycket måste det också till några modeller på väggen för att man skall få bilderna något så när riktiga. När en bild är bra, skall den mörkas ned något för att passa skärmen på fotoklubben.
 
Har försökt kalibrera utan kalibrator och som norm är ett medeltal av alla bilder på nätet. Eftersom ljuset varierar så mycket måste det också till några modeller på väggen för att man skall få bilderna något så när riktiga. När en bild är bra, skall den mörkas ned något för att passa skärmen på fotoklubben.

Dra upp ljusstyrkan lite på din skärm om du vill anpassa dig till fotoklubbens skärm.

/Karl
 
Det finns två stora nackdelar med VISSA colorimetrar. Det ena är att de varierar mycket i mätresultat från exemplar till exemplar. Den andra nackdelen är att de flesta använder filter som försämras över tiden. Framförallt om de utsätts för fukt och värme. En dag i en bil under en sommardag kan förstöra kalibratorn direkt.

Det finns nackdelar med spektrofotometrar också. Ljuskänsligheten är den största. De har svårt att mäta korrekt i de allra mörkaste tonerna. En annan är temperaturkänsligheten. Mäter du en gång får du ett resultat, men mäter du en gång till får du ett annat eftersom mätaren har värmts upp.

Det finns två mätare som jag skulle rekommendera idag. Den bästa lösningen är Basiccolor Discus, men den är rätt dyr. I mer rimligt prisläge finns XRites nya mätare i1 Display Pro. Enligt de som hårdtestat och jämfört flera exemplar är den betydligt jämnare i mätresultat än deras gamla mätare. Den använder filter som är inte är så känsliga för fukt och värme och och inte försämras över tiden.

Stefan

Hur är det med programvaran, efter vårt samtal köpte Jan N display pro men han har problem med en äldre mac och OSX .

En annan sak , i vilket ljus betraktar vi våra bilder i och nu menar jag inte på skärmen, inte är det 5000-6500K i våra hem när bilderna hänger på väggen.
 
Har försökt kalibrera utan kalibrator och som norm är ett medeltal av alla bilder på nätet. Eftersom ljuset varierar så mycket måste det också till några modeller på väggen för att man skall få bilderna något så när riktiga. När en bild är bra, skall den mörkas ned något för att passa skärmen på fotoklubben.

bättre är att du profilerar din egen skärm än att börja skruva på fotoklubbens skärm om den är uppmätt och profilerad
 
Har försökt kalibrera utan kalibrator och som norm är ett medeltal av alla bilder på nätet. Eftersom ljuset varierar så mycket måste det också till några modeller på väggen för att man skall få bilderna något så när riktiga. När en bild är bra, skall den mörkas ned något för att passa skärmen på fotoklubben.

Du kommer kanske få en vettig matchning när det gäller ljusheten i bilden, men när det gäller färgerna kommer du aldrig att kunna få till ett resultat i närheten av vad du får med en kalibrator.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar