Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotouppgift och diskussion i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Archangel79

Aktiv medlem
Känner att jag gärna skulle träffa lite annat fotointresserat folk för lite snack och inspiration från andras bilder och idéer. Såg alstersjos tråd om Göteborg och blev lite avundsjuk så snor den idéen... (Tack alstersjo för inspirationen!)

Min inspiration tryter rätt lätt hemma då man fastnar i samma gamla vanor och går samma gamla promenader. Så skulle gärna träffa lite folk som kan komma med tips och inspiration och så tänkte jag det vore lite kul med någon "hemläxa" mellan gångerna så man tvingas ut ur sin comfort zone (kom inte på något bra Svenskt uttryck).

Så vad sägs, någon som är intresserad? Förslagsvis en gång i månaden, så turas man om att komma på hemläxan och så går man igenom bilderna som folk har tagit tillsammans över en fika, öl eller liknande.

Kan dessutom gärna tänka mig någon fotoutflykt där man gör uppgift (hemläxa?) tillsammans. Så kan man visa varandra om man har några grymma platser runt stan.

Hej, tycker det låter intressant! Jag har hamnat i en svacka i fotandet nu så det skulle vara kul att få lite nya ideer!

Mvh,
Stefan

Tycker också det låter bra, men jag har svårt att binda mig, så förutsatt att man kan vara med när man kan, så att säga.

Trevligt med en massa gensvar!

Angående Annas kommentar så ser jag naturligtvis inget tvång någonstans! Kan man inte komma en gång är man naturligtvis välkommen gången efter om man kan och vill. Mitt ordval när det kom till hemläxa kanske var skrämmande... Tänkte mest på det för att jag själv vill bli "tvingad" till lite nytt fotande. Så tycker att även om man inte hunnit/kunnat ta en bild så kan man ju komma, kanske ta med en gammal bild i så fall så man kan inspirera andra och locka till konversation. Hela idéen är ju att det ska vara trevligt och utvecklande, inte att det går till exakt på ett specifikt sätt.

Som trådstartare kanske det faller på mig att försöka boka in något. Så jag föreslår torsdag den 6:e oktober. Eftersom det är två veckor bort så kanske folk har tomt i schemat och hinner förbereda sig. Och om det fungerar för flera kanske man även kan sikta på första torsdagen i månaden?
*
De två andra sakerna som i så fall måste bestämmas är ju plats att träffas på och tema för hemläxan. Några förslag på antingen eller? Platsen vore ju bra om det var ett ställe där man kunde sitta några stycken vid samma bord och som inte har öronbedövande musik. Någon som vet något bra café?

Jag kan för övrigt ta med min dator så man har något att se bilderna på. Så ett USB-minne med bilderna eller länk till dem online fungerar bra. (alternativt göra en delad dropbox-mapp)

Vill vi ha ett café är gamla goda Café Avenyn på Kungsgatan bra. Ofta gott om plats, vettiga fikapriser, lite paj o.dyl för den som är hungrigare, ström till dator, i alla fall vid vissa bord. (Ligger helt nära PUB).

Vill vi ha en pub är den Bishop's Arms som ligger i änden av S:t Eriksgatan (okänt nummer, men nära Vanadisplan), så har de ett inre rum där det finns några större bord och ofta är plats. Klassisk pubmeny. Tillgång till el dock okänt.

Inget av dessa ställen brukar man behöva boka och inget har något emot om man sitter länge. (Även cafét har öppet till ca 23 tror jag - brukar i alla fall gå utmärkt att slinka in där efter biobesök).

Förslag på tema är "Natt", som man får tolka helt fritt.

PS Jag reagerade inte alls på det där med läxa eller så, utan bara att ibland händer det saker som det kan vara svårt att säga nej till, och det är inte för att de skulle vara skojigare än att gå på fototräff, utan för att det kan behövas för mitt jobb, eller sånt som är relaterat till jobbet.

Re:

Känner att jag gärna skulle träffa lite annat fotointresserat folk för lite snack och inspiration från andras bilder och idéer. Såg alstersjos tråd om Göteborg och blev lite avundsjuk så snor den idéen... (Tack alstersjo för inspirationen!)

Min inspiration tryter rätt lätt hemma då man fastnar i samma gamla vanor och går samma gamla promenader. Så skulle gärna träffa lite folk som kan komma med tips och inspiration och så tänkte jag det vore lite kul med någon "hemläxa" mellan gångerna så man tvingas ut ur sin comfort zone (kom inte på något bra Svenskt uttryck).

Så vad sägs, någon som är intresserad? Förslagsvis en gång i månaden, så turas man om att komma på hemläxan och så går man igenom bilderna som folk har tagit tillsammans över en fika, öl eller liknande.

Kan dessutom gärna tänka mig någon fotoutflykt där man gör uppgift (hemläxa?) tillsammans. Så kan man visa varandra om man har några grymma platser runt stan.

Kan hänga på, i mån av tid ;-)

Så jag föreslår torsdag den 6:e oktober. Eftersom det är två veckor bort så kanske folk har tomt i schemat och hinner förbereda sig.
Funkar för mig :)

Och om det fungerar för flera kanske man även kan sikta på första torsdagen i månaden?
Ett alternativt förslag är att ha ett fast datum. Det innebär att den exakta veckodagen kommer att variera, och det kan bli en fördel om det finns folk som vill kunna vara med men inte kan just torsdagar.

Kan vara värt att fundera på...

Mvh,
Richard

Funkar för mig :)

Ett alternativt förslag är att ha ett fast datum. Det innebär att den exakta veckodagen kommer att variera, och det kan bli en fördel om det finns folk som vill kunna vara med men inte kan just torsdagar.

Kan vara värt att fundera på...

Mvh,
Richard

Fungerar för mig. Var 3:e vecka fungerar för dem som har varannan veckas scheman.

/Casi

Jag har skrivit upp 6:e i kalendern, tid har inte föreslagits ännu, ska man anta start ca 18?
Personligen föredrar jag kafémiljöer, och har aldrig förr varit på Avenyn, så jag lägger en röst på den.

"Natt" har föreslagits som tema, jag känner mig lite osäker på om man ska se den som tagen eller om det kommer fler. Något jag tänker på är att man kanske ska se till att det finns något minimum med tid att genomföra "hemläxan" (en vecka? två? Vi börjar närma oss två veckor kvar till 6:e nu), och då är det ju bra att ha spikat ett tema. Det kanske är en idé att bestämma (hej TS ;-)) när ett tema ska ha spikats, och då ha en slags deadline för förslag. Just nu känns det lite som att det bara hänger i luften...

Mvh,
Richard

Så som det står nu gäller:
* Torsdag den 6:e oktober
Klockslag? Vad sägs om 19:00, så hinner folk förhoppningsvis sluta jobbet och äta lite middag innan.
*Café Avenyn på Kungsgatan 51
Mig spelar det inte så stor roll och eftersom det fanns önskemål på café så kör vi på denna plats. Ok?
* Tema "natt", fri tolkning

Första torsdagen var bara ett förslag, är öppen för andra idéer. Men det kanske man kan ta på första mötet?

Lika så med tema kan man väl ta nästa tema då också? Min tanke var lite att alla (som vill) ska få välja tema någon gång. På så sätt får man testa andras favoritgenres. Så tänkte att alla kan fundera på ett tema och på mötet väljer man ett av de som folk föreslår (röstning eller lottning). Så kör vi som sagt "natt" nu så har man två veckor på sig, vilket som Richard säger kanske kan behövas.

Senast ändrad:
Hej, kul idé, hänger gärna på emellanåt.

Som sagt varierande veckodagar röstar jag för, alltid någon som inte kan på fasta dagar, typ jag på torsdagar :)

Café o kl 19 taget i övrigt, så kan jag komma med nästa gång.

Och temat kan ju till vissa träffar vara intressanta platser att fota/träffas på, har några förslag.

Lägga upp en grupp för dessa träffar kanske? Samt de måste ju inte bara vara Stockholm om vi kör en grupp, temat kan ju flera hänga på?

/Leif

Uppdaterad tid!

Så som det står nu gäller:
* Torsdag den 6:e oktober kl. 18:00
Så kan man äta något lätt där eller annars droppa in en stund senare om man inte hinner till 18.

* Café Avenyn på Kungsgatan 51

* Tema "natt", fri tolkning

Jag tar som sagt med dator, så vill man inte släpa med dator så ta med bild/bilder på USB-minne eller ha de tillgängliga online så kan vi se på min dator. (15"-skärm ifall någon undrar)

Har du Mac eller pc? De senaste försöken jag har gjort att ansluta usb til windows har pä-cä:n inte begripit att det finns något innehåll på stickan utan föreslagit formattering...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar