Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur optimera diskanvändning? LR, PS mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag var lite dumsnål när jag lät bygga en ny stationär dator för mindre än ett år sedan. Jag valde en 80 GB SSD-disk som systemdisk, C:, och jag märker nu att den börjar bli lite trång. Jag skulle valt en större, helt enkelt. I dagsläget har jag endast 5,83 GB ledigt. Det har ibland orsakat vissa protester från systemet.

Jag köpte häromdagen ytterligare en SSD-disk som jag nu initierat och formaterat. Den disken är på 120 GB och alltså just nu helt tom.

Dessutom har jag naturligtvis ett par vanliga SATA-diskar som lagringsdiskar. På en av dem har jag dessutom valt att lägga en del program, eftersom jag ganska tidigt insåg att C: kunde bli lite trång.

Hur optimerar jag min diskanvändning på ett enkelt sätt? Jag vill helst inte göra någon ominstallation. Varken av OS eller andra program.


På C: ligger följande mappar:

Användare (8,55 GB)

Lightroom (11,7 GB, Här ligger min lrcat-fil och dessutom alla previews. Den här mappen växer alltså lite successivt.)

PerfLogs (0 kB)

Program (676 MB, Här ligger bl a lightroom.exe i mappen Adobe)

Program (X86) (676 MB, Här ligger såklart diverse program.)

Programdata (700 MB)

WCamInst (4,2 MB)

Windows (27,2 GB)

VritualRoot (0 kB)

C: funkar också som scratchdisk för Photoshop CS3, och här är väl källan till de protester jag ibland fått vid tunga jobb i PS.

Men nu har jag alltså ytterligare en SSD-disk, nämligen disken K: Den disken har jag i dagsläget tänkt använda till att få lite mer plats på C: I fortsättningen även till att installera nya program på.

Min tanke är att flytta Lightroomkatalogen på 11,7 GB till den nya disken och på så sätt frigöra utrymme. Kan jag göra så rätt upp och ner bara? Flytta hela mappen? Och sen vid nästa start av LR helt enkelt öppna lrcat-filen från dess nya plats? Kommer det att funka?

Dessutom kan jag ju använda den nya disken K: som scratchdisk för PS. Är det nån poäng i att göra det?
 
Klokt tänkt!

Så skulle jag gjort!
Sen har du ju inte ändå så jättemycket plats för ev. kommande "tunga" program på "C".

Undrar, måste man alltid lägga program i mappen "program" , eller skulle man kunna ex. installera Premiere eller något stort 3D program, på den nya disken?
/ Mats G
 
Så skulle jag gjort!
Sen har du ju inte ändå så jättemycket plats för ev. kommande "tunga" program på "C".

Undrar, måste man alltid lägga program i mappen "program" , eller skulle man kunna ex. installera Premiere eller något stort 3D program, på den nya disken?
/ Mats G

Nej jag inser att det inte blir så mycket plats för tunga program på C, men har tänkt mig att jag fortsättningsvis ska kunna installera på den nya K i stället. Men det kanske inte alltid är möjligt att välja var program ska installeras? Nån som vet?
 
Undrar, måste man alltid lägga program i mappen "program" , eller skulle man kunna ex. installera Premiere eller något stort 3D program, på den nya disken?
/ Mats G

Du kan installera program var du vill på datorns hårddiskar, om programet ger dig valmöjlighet var du vill istallera. Själv installerade jag en del program och spel på min D-disk, innan jag skaffade en större C...
 
Min tanke är att flytta Lightroomkatalogen på 11,7 GB till den nya disken och på så sätt frigöra utrymme. Kan jag göra så rätt upp och ner bara? Flytta hela mappen? Och sen vid nästa start av LR helt enkelt öppna lrcat-filen från dess nya plats? Kommer det att funka?

Ja, det kommer att fungera - så länge du inte flyttar dina bilder. Nu skriver du ingenting om var bilderna finns, så jag utgår ifrån att de ska finnas på samma plats som idag. I så fall är det bara att flytta mappen som innehåller Lightroom-katalogen med tillhörande filer, precis som du tänkt.
 
Ja, det kommer att fungera - så länge du inte flyttar dina bilder. Nu skriver du ingenting om var bilderna finns, så jag utgår ifrån att de ska finnas på samma plats som idag. I så fall är det bara att flytta mappen som innehåller Lightroom-katalogen med tillhörande filer, precis som du tänkt.

Då kör jag så. Bilderna ligger kvar på lagringsdisken.

Återstår en av mina frågor: Har jag nåt att vinna på att använda den nya disken som scratchdisk för PS?
 
Byte av C: till ny disk.

Om du vill, så kan du köra en systembackup på hela C-disken med Windows inbygga backupprogram till någon av dina SATA diskar, sen switcha C-disken till den nya 120gb, och boota på Windows 7 skivan och välja recovery, då kommer du få upp val att köra restore av Windows från din Sata disk.
Du kanske inte har så stor vinning i det, men det är väldigt enkelt iaf. har själv gjort så när jag bytte C-disken till en större.
 
Om du vill, så kan du köra en systembackup på hela C-disken med Windows inbygga backupprogram till någon av dina SATA diskar, sen switcha C-disken till den nya 120gb, och boota på Windows 7 skivan och välja recovery, då kommer du få upp val att köra restore av Windows från din Sata disk.
Du kanske inte har så stor vinning i det, men det är väldigt enkelt iaf. har själv gjort så när jag bytte C-disken till en större.

Det visste jag inte! Inte aktuellt just nu i alla fall, men kan vara bra att veta till en annan gång. Tack!
 
Bra funktion att ha rullandes veckovis om man har en extra disk, väldigt lätt att återskapa C: om den rasar isåfall.
Det gäller att man ser till att den rensar gamla kopior, annars går disken full efter ett tag.

Nu när jag ändå är inne på backupper, så kan jag varmt rekommendera Crashplan för extern backup av bilderna. Fungerar både till andra diskar, andra datorer eller en väns dator, gratis. Eller så betalar för en att köra backup mot Crashplans centrala lösning.

/Magnus
 
du behöver inte flytta lightroom, du kan välja "scratch" (cache) mapp i LR också,

Redigera - Inställningar - Filhantering och sedan längst ner hittar du "Inställningar för Camera RAW -cacheminnet"

den flytten innebär ju ungefär samma sak som att flytta scratch minnet i PS, LR kommer att använda 120 gigarn som "ram"

det bästa du kunde ha gjort va att köpa en liten SSD på runt 20-40gig och använda som en ren SWAP disk för windows/LR och PS, det borde vara det mest kraftfulla alternativet...
 
Ja, man kanske skulle köra en systembackupp mot en extern disk. Åtminstone lite då och då. Hade inte klart för mig att det tydligen är såpass enkelt.

Bilder och annat viktigt backuppar jag mot externa diskar och dessutom mot www.livedrive.com så där känner jag mig ganska trygg.
 
du behöver inte flytta lightroom, du kan välja "scratch" (cache) mapp i LR också,

Nu är det gjort :) Och ett problem jag undviker med min lösning är ju att Lightroommappen växer allt eftersom, vilket den nu har gott om plats att göra. Nu kan jag ju dessutom låta LR generera stora previews redan vid importen, samt låta alla previews ligga kvar lite längre tid. Eller hur?

Men.. tydligen inget att vinna på att låta den nya disken vara scratchdisk för PS....
 
Nu är det gjort :) Och ett problem jag undviker med min lösning är ju att Lightroommappen växer allt eftersom, vilket den nu har gott om plats att göra. Nu kan jag ju dessutom låta LR generera stora previews redan vid importen, samt låta alla previews ligga kvar lite längre tid. Eller hur?

Men.. tydligen inget att vinna på att låta den nya disken vara scratchdisk för PS....

Växer din LR mapp?! min är på 49mb men däremot LRs databasmapp växer ju, men den kan man ju också välja vart man vill att den skall sparas, jag sparar den tillsammans med bilderna, då behöver man inte oroa sig ifall man formaterar C eller D,

Redigera - kataloginställningar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.