Annons

scanna diabilder till mac

Produkter
(logga in för att koppla)

pia51

Aktiv medlem
Jag har en hel del gamla diabilder till ingen nytta alls. Det blir ju inte av att jag titta på dem eftersom projektorn är trasig sedan många år. Jag tänker köpa en scanner.
De varierar mycket i pris och utseende, så jag undrar om någon har erfarenhet av att scanna och hur resultatet blir.
Tacksam för alla råd och synpunkter
/Pia

Jag har en hel del gamla diabilder till ingen nytta alls. Det blir ju inte av att jag titta på dem eftersom projektorn är trasig sedan många år. Jag tänker köpa en scanner.
De varierar mycket i pris och utseende, så jag undrar om någon har erfarenhet av att scanna och hur resultatet blir.
Tacksam för alla råd och synpunkter
/Pia

Jag köpte en scanner av samma anledning. Jag har inte som ambition att ställa ut, förstora till planscher osv, utan jag vill kunna se bilderna igen och eventuellt framkalla i någon "vanlig" storlek.

Jag köpte en enkel scanner, EPSON Perfection V300 Photo.
Jag är supernöjd. Den scannar dia och negativ (och såklart papper osv).

Den är billig och det är inte en proffsscanner, men det duger för mitt eget "sitta-hemma-för-nöjes-skull-fixande". Den är inte jättesnabb men helt ok. Tydligen ska det ha kommit en uppgraderad variant, men den har jag ingen koll på.

Här är ett urval på bilder som jag scannat och lagt upp en en fotoblogg:

http://minnertfotar.blogspot.com/search/label/inscannat

och

http://www.minna-illustrationer.se/serier/album/skogsret?p=1

Alla är efterbearbetade i PS.

Hej Minna,
Det var många trevliga, bra bilder. Jag fastnade för din pappas bild från Paris eftersom den är i ålder med mina. ..den var mycket bra.
Jag tittade på specifikationen för scannern, men förstod det som den bara går ihop med Pc. Stämmer det?
/pia

Hej Minna,
Det var många trevliga, bra bilder. Jag fastnade för din pappas bild från Paris eftersom den är i ålder med mina. ..den var mycket bra.
Jag tittade på specifikationen för scannern, men förstod det som den bara går ihop med Pc. Stämmer det?
/pia

Hej! Tack! Ja precis, det finns några gamla dior med där. Min pappa scannade in hela sitt gamla diaarkiv och han var jättenöjd.

Jo, jag jobbar på en iMac så det funkar alldeles utmärkt.

Det var hur lätt som helst att installera... typ bara stoppa in kontakten och sen in med en USB-sladd.

Hej Tony,
Ja detta ser ju fiffigt ut. Blev resultatet bara helt OK eller riktigt bra?
Fast nybörjare som jag är med min systemkamera tänker jag att det kanske int är bra att slita på kameran i onödan utan ha en extern apparat. Om jag tycker att det blir bra och är roligt så kanske det blir ganska många dia jag går igenom. Men jag ska gå till scandinavian Photo och titta på den. Tack för hjälpen/pia

Det blev riktigt bra. Trixet var att få till en jämn och bra belysning bakom diabilden. Kameran på stativ riktad mot ljuskällan sen var det bara att fota på, snabbt och enkelt.

Det blev riktigt bra. Trixet var att få till en jämn och bra belysning bakom diabilden. Kameran på stativ riktad mot ljuskällan sen var det bara att fota på, snabbt och enkelt.

Bara att fota på. det tycker jag låter bra. Betyder det att avbildningen av diabilden blir en ny bild på kortet i min kamera. Vilket filformat väljer du då? Vilken inställning har du på kameran?
Och vad mer borde jag fråga?
/pia

Ja du monterar den som ett objektiv på din kamera, sätter kameran på ett stativ och riktar den mot en jämn och bra ljuskälla sen tar du kort som vanligt. Det blir som bilder i din kamera, jpeg eller raw precis som vid vanliga kort.
Lägger upp ett exempel. Inget mästerverk men......

Bilagor

• IMGP0614-b.jpg
    IMGP0614-b.jpg
    27.9 KB · Visningar: 968
Annars kanske en sån här kan vara nåt?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9636295
Den köpte jag när jag skulle digitalisera lite diabilder, helt OK

Jag tror också den här typen (det finns många fabrikat) är den snabbaste varianten med någorlunda kvalitet. Det finns ju kjellåcompani-varianten som också fotar av dian/negativet, men då med väldigt simpel inbyggd kamera. En billig och enkel lösning om man inte har några krav på bildkvaliteten, men jag vet inte om den är MAC-kompatibel.
Alla scanners tar mer eller mindre tid per bild och är en dyrare lösning, men ger vanligen bättre kvalitet.

Det är ju jättehäftigt, att ta kortet en gång till 35 år senare.
Det där att ställa upp diabilden mot någt får jag fundera på rent praktiskt hur jag ska göra.
Vad har du för inställning på kameran. P, A eller helt automatisk? För manuellt är väl ingen bra ide'?
/pia

Jag siktade mot en bordslampa (utan lampskärm) med en vanlig stor lågenergilampa i, nära, kanske 5-10cm ifrån. Min Pentax ställde jag i "Av", dvs man ställer bländaren och tiden blir vad det blir för att skapa en bra exponering.

Hej Hans Erik,
Förstår jag dig rätt att en scanner ger bättre kvalitet än att sätta en diaduplicator på kameran. Jag har en Nikon d7000, om det är av betydelse.
Kan man tala i termer om den nya bilden, att den är på x Mb, eller hur uttalar man olika kvalitet?
/pia

Annars kanske en sån här kan vara nåt?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9636295
Den köpte jag när jag skulle digitalisera lite diabilder, helt OK

Jag gjorde en hemtillverkad grej med samma princip. Skar ut en 5x5 cm ruta i en kraftig papp, lade pappen på en tunn vit plastskärbräda :) och använde extern blixt med en TTL-kabel som ljuskälla "bakifrån". Kameran på stativ, makroobjektiv och sen var det bara att mata på. Det som tar klart längst tid är att ta bort alla dammprickar :)

Jag siktade mot en bordslampa (utan lampskärm) med en vanlig stor lågenergilampa i, nära, kanske 5-10cm ifrån. Min Pentax ställde jag i "Av", dvs man ställer bländaren och tiden blir vad det blir för att skapa en bra exponering.

Det finns kanske någonslags släde man an sätta diabilden i och sedan hålla den mot något stadigt.
Det är en fin bild på kamelen.
/pia

Det finns kanske någonslags släde man an sätta diabilden i och sedan hålla den mot något stadigt.
Det är en fin bild på kamelen.
/pia

Om du undrar om den apparat jag länkade till så finns det en "släde" längst ut som hanterar dom monterade diabilderna. För omonterade diabilder och negativ fanns det nåt tillbehör.
Kolla påbilderna i den länken jag postade så ser du hur den ser ut och hur den används.

Jag gjorde en hemtillverkad grej med samma princip. Skar ut en 5x5 cm ruta i en kraftig papp, lade pappen på en tunn vit plastskärbräda :) och använde extern blixt med en TTL-kabel som ljuskälla "bakifrån". Kameran på stativ, makroobjektiv och sen var det bara att mata på. Det som tar klart längst tid är att ta bort alla dammprickar :)

Blixten är perfekt som bakljus det ger korta och bra tider men jag hade ingen kabel till blixten då så jag fick improvisera lite.

Hej Anders,
dammprickar låter inte kul, dessutom är jag inte så pysslig när det gäller att tillverka saker. Men en eloge till dig som är uppfinningsrik.
Jag har inget macroobjektiv heller. När jag köpte min kamera funderade jag inte så mycket på objektiv utan bestämde mig snabbt för ett Nikon 18-200. Jag ville inte hålla på med byten utan koncentrera mig på att lära mig kameran. Så jag kanske inte kommer nära nog.
Jag ska ändå ha ditt patent i tankarna, för man vet ju inte .....kanske en vacker dag vore det kul att prova. Tack för hjälpen. /pia

Om du undrar om den apparat jag länkade till så finns det en "släde" längst ut som hanterar dom monterade diabilderna. För omonterade diabilder och negativ fanns det nåt tillbehör.
Kolla påbilderna i den länken jag postade så ser du hur den ser ut och hur den används.

Jag tittade en gång till och nu ser att den sitter fast som förlängning av kameran. Jag tycker att det verkar bra och rimligt i pris. Brukar du fota i råformat från dia?/pia

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto