Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plugin till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har kommit på (igen) att det är kul att plåta, och vill följaktligen sprida mina alster till omvärlden vare sig de vill eller inte.

Jag använder Lightroom 3.4.1 och med den kan man använda en massa fiffiga plugins för att enkelt skicka bilder till Facebook, Flickr och annat. Vore det inte mumma med en sådan plugin för att ladda upp bilder på FS?

Vet inte hur svårt det är att göra dylika plugins, men jag misstänker att det krävs att sajten man skickar bilder till har något slags API - har FS ett sådant?

/afe
 
Nej tyvärr har vi inget API, det står på önskelistan men inga planer fn på att realisera det.
 
Jag började titta på att skriva en sådan plugin för ett tag sedan. Men den utvecklingen ligger nere då jag inte hittade ett vettigt sätt att hantera authenticering.

Detta eftersom jag inte vill hantera andras användarnamn och lösenord.
Det vanligaste brukar vara att sidan genererar en "app" nyckel som har begränsad tillgång. Dvs den kul pluginen du har skall inte kunna ta över ditt konto och sno din identitiet.

Men om fotosidan har funderingar på att bygga ett API så kanske jag skall titta vidare på den plugin jag började på.
 
Tack, jag skall hålla ditt namn i minnet.

Min ansats runt API är att skriva ett API som är om inte kompatibelt så iallafall likt Flickrs API som är väldokumenterat och det finns exempelkod här och där. Det är ju ett styvt jobb att få till alla funktioner men för bara uppladdning behövs inte så mycket. Och så kör man väl oAuth för autenticeringen.
 
Nu har jag börjat koka ihop ett API. Jag bygger det likt Flickrs API, på köpet kom då möjligheten att ta det exempel-plugin som finns för Flickr och anpassa det till Fotosidan istället:

http://www.fotosidan.se/blogs/clindh/exklusiv-forhandstitt.htm

Det där plugin:et skulle nu behöva utökas med en vanlig Export-funktion också, för den som inte vill använda det lite mer komplicerade Publishing-mekanismen. Men det borde inte vara så mkt jobb.

Och jag skall formalisera auth-funktionerna, nu har jag genat lite där - det var ju roligare att få igång det.
 
När jag väljer "Add" i Lightroom Plug-in Manager och pekar ut de filer jag laddat ner så säger LR att den identifierat version 0.6 från fotosidan men att min katalog måste uppdateras för att kunna använda plug-in:en.

Låter lite obehagligt att uppdatera en katalog för att kunna testa en plug-in.

Jag har aldrig installerat någon plug-in tidigare så är det normalt?

Jag kör LR 4.1
 
Jag har aldrig installerat någon plug-in tidigare så är det normalt?
Ja, iallafall plugins som publicerar till andra sajter och så - det som sker är att några metadatafält läggs till databasen och blir tillgängliga i metadata-panelen. I mitt blogginlägg kan du se vilka det är.

Om du vill testa plugin:en utan att uppdatera din huvudkatalog så kan du ju skapa en ny katalog för test och lägg in några bilder i, och låta plugin uppdatera den istället - men svara nej när du jobbar med din vanliga katalog tills du sett att den inte hittar på något tok. (Men ha bra backup förstås, det gäller ju alltid)
 
Ja, iallafall plugins som publicerar till andra sajter och så - det som sker är att några metadatafält läggs till databasen och blir tillgängliga i metadata-panelen. I mitt blogginlägg kan du se vilka det är.

Om du vill testa plugin:en utan att uppdatera din huvudkatalog så kan du ju skapa en ny katalog för test och lägg in några bilder i, och låta plugin uppdatera den istället - men svara nej när du jobbar med din vanliga katalog tills du sett att den inte hittar på något tok. (Men ha bra backup förstås, det gäller ju alltid)

Då fattar jag.

Tack för svar, skall kolla lite mer på detta när jag får tid.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.