jpgrahn
Aktiv medlem
Har en massa gamla färgfilmer som mestadels ligger och skräpar just nu.
Men jag vill gärna ta till vara åtminstone en del av dessa.
Jag har en diaduplikator till min digitala systemkamera så diabilder går ju att fixa.
Hittade sedan en filmhållare som egentligen passar till min skanner. Provade att sätta en remsa från en gammal svartvit film där och sedan använde jag diaduplikatorn för att fotografera av negativet.
Gick bra att invertera bilden i Elements.
Men hur gör man motsvarande med en negativ färgfilm?
Om jag förstått saken rätt så har ju själva filmbasen en orange färg. Att invertera då borde ju inte ge riktiga färger.
Kan man med ett filter i photoshop få fram rätt färger?
Eller vad är rätt sätt att gå?
Jag har alltså en filmskanner för 35mm film. Har provat skanna lite med denna men det går lååååångsamt!
Tänkte att det skulle gå fortare att fotografera av filmerna istället.
Men jag vill gärna ta till vara åtminstone en del av dessa.
Jag har en diaduplikator till min digitala systemkamera så diabilder går ju att fixa.
Hittade sedan en filmhållare som egentligen passar till min skanner. Provade att sätta en remsa från en gammal svartvit film där och sedan använde jag diaduplikatorn för att fotografera av negativet.
Gick bra att invertera bilden i Elements.
Men hur gör man motsvarande med en negativ färgfilm?
Om jag förstått saken rätt så har ju själva filmbasen en orange färg. Att invertera då borde ju inte ge riktiga färger.
Kan man med ett filter i photoshop få fram rätt färger?
Eller vad är rätt sätt att gå?
Jag har alltså en filmskanner för 35mm film. Har provat skanna lite med denna men det går lååååångsamt!
Tänkte att det skulle gå fortare att fotografera av filmerna istället.