ANNONS
Annons

Frågor ang adaptrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sir_Fred

Medlem
finns det adaptrar till canon eos 20 d när man vill montera gamla kvalitativa manuella Contax/Yashica/tamron objektiv tex

Mvh Fredrik

Manuella Tamronobjektiv var gjorda så att det alltid behövdes en adapter oavsett vilken kamerafattningen var. Såvida objektiven inte är väldigt gamla är det en Adaptall2-adapter som behövs. Såna har tillverkats för en mängd olika kamerafattningar.

Jag tror att det även har funnits Adaptall2-adaptrar med Canon EF-fattning. Förhoppningsvis kan någon bekräfta eller dementera det och även berätta var man kan köpa dem om de nu finns.
Olle

va fint låter kanon ju
har ju tex ett carl zeiss planar, tamron och yashica objektiv och de har suttit på contax kamera och med en sån adapter som ni beskriver funkar det alltså att använda på min digitala canon eller är jag helt ute o cyklar när jag skrev som jag skrev i 1a frågan

Mvh Fredrik

Du har uppfattat det helt rätt. Kör själv en Sonnar 250mm (Hasselblad) samt har använt mycket Nikkor-optik med adaptrar till Canon. Fungerar hur bra som helst. Leta dock efter adaptrar med "AF-confirm" så att du kan se att den manuella fokuseringen är rätt inställd.

va fint låter kanon ju
har ju tex ett carl zeiss planar, tamron och yashica objektiv och de har suttit på contax kamera och med en sån adapter som ni beskriver funkar det alltså att använda på min digitala canon eller är jag helt ute o cyklar när jag skrev som jag skrev i 1a frågan

Mvh Fredrik
Du behöver alltså byta ut Adaptall2-adaptern för Contax på ditt Tamronobjektiv och ersätta den med en Adaptall2-adapter för Canon. Till de andra objektiven behöver du adaptrar som Astacus beskrev i sitt första svar.

Olle

ANNONS