Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har vi för rättigheter som fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Olsson

Aktiv medlem
Kom i lite dispyt med en snubbe som snodde en bild från mig.
Det skrivs mycket och den ena är säkrare än den andra.. Vad GÄLLER egentligen?

Läs gärna denna tråden på AutoPower för att få lite insikt i just detta problemet.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=236923

Nu har ifs detta löst sig med att personen tagit bort min bild men man är ju ändå nyfiken.

///Micke

Jag orkar inte lägga ned tid på att läsa en hel tråd med standardkäbbel.

Kortversionen är hur som helst:
Fotografen har alla rättigheter och den som äger bilen inga överhuvudtaget. Sedan står det en fritt att avtala om något annat förstås.

Edit: Om priser, fakturor för olovlig publicering mm finns det ett oräkneligt antal trådar om på forumet så det är bara att söka om du vill dränka dig själv i sådant.

Det skulle förstås kunna bli intressant ifall ägaren målat på bilen så att den målningen i sig har blivit ett verk och det upptar huvuddelen av bilden, men då börjar det bli komplicerat...

Jag orkar inte lägga ned tid på att läsa en hel tråd med standardkäbbel.

Kortversionen är hur som helst:
Fotografen har alla rättigheter och den som äger bilen inga överhuvudtaget. Sedan står det en fritt att avtala om något annat förstås.

Tack, var som jag hela tiden trott då men man blir ju osäker när andra är "säkra" på sin sak.

Du har rätt i din sak, bilden är din och publicering skall göras ok med dig först.

Sedan kommer de lite svårare bitarna, måste jag ha rätt bara för att jag har rätt? Här kan jag bara
dela med mig av hur jag ser på det.

Jag har skickat fakturor för olovlig fakturering, bildombudsmannen har förhandlat om ersättning åt mig och har har fått betalt. Ibland uppåt 10000kr för ett par ytte pytte små bilder.

Gemensam nämnare för dessa fall är att förövaren varit en näringsverksamhet som har en omsättning och använt mina bilder för att öka sin omsättning, samtidigt har man hoppats spara några hundra på att inte betala för sig.

I andra fall så används bilden av någon privatperson, på en blogg (vanligt), intresse hemsida eller facebook.
I dessa fall har jag som enda krav att jag anges som fotograf och att man inte ändrar mina bilder.

Så ser jag på det.

Det viktigaste är redan avklarat här.
Dvs att publicering kräver upphovsmannens tillstånd.
Läste lite i tråden du länkade till.

Att ladda ner en bild från internet, och titta på den privat är faktiskt tillåtet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar