Annons

NEX5 värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

SonofFlynn

Aktiv medlem
NEX5 eller instegs SDLR/kompakt systemkamera?

Hej,

Jag har länge övervägt att köpa en bättre kompaktkamera för att använda till mitt företag. Behöver en kamera som kan filma (full HD) och fotografera skarpa bilder. Tänkte komplettera kameran med en stabilisator. Tanken är att publicera video/bilder som en sorts bakom kulisserna för min verksamhet.

I skrivande stund har jag impulsköpt en Sony NEX5 18-55, på mellandagsrean, eftersom den fanns för ett bra pris 4 500 kr, nedsatt 2 000 kr.

Nu har jag lite ångest eftersom jag läst en massa reviews kring NEX5 och har fått ett blandat intryck. Är väldigt fundersam kring om det verkligen är en bra kamera och kan leverera bra bilder/film, kvalitén verkar vara varierande beroende på vilket test man läser.

Därför undrar jag om någon har erfarenhet av NEX5 samt hur den står sig mot konkurrenterna som instegs SDLR (Nikon D3100/Canon 1000D/Sony A290/330/390/450/Samsung NX5/10/100 etc) samt andra kompakta systemkameror (Olympus E-PL1/E-P1/Canon G12/Lumix GF2 etc).

Har jag fått valuta för pengarna eller ska jag gå upp några hundringar och kanske ta någon av ovanstående?

Samt, är det någon som kan rekommendera en bra stabilisator för en vettig peng?


/A
 
Senast ändrad:
Ett annat alternativ kan ju vara att köpa ett bättre objektiv. Urvalet av objektiv till NEX-kamerorna är väl inte det största dock. Tror dock det finns nån adapter så att man kan använda vanliga Sony-objektiv också.
 
Ett annat alternativ kan ju vara att köpa ett bättre objektiv. Urvalet av objektiv till NEX-kamerorna är väl inte det största dock. Tror dock det finns nån adapter så att man kan använda vanliga Sony-objektiv också.

Har funderat på de det men vill gärna gör ett bra val nu då det är "nu" jag ska börja dokumentera verksamheten.

Har du någon erfarenhet av NEX5?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.