Annons

köpa 5d mark ii eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickardForsberg

Avslutat medlemskap
Hej!
Nu är det dags för uppgradering! Har haft diverse DSLR kameror (Canon) 300D, 50D, och nu senast en 500D. Men nu känner jag att det är dags för en FF, har stått i valet och kvalet mellan 7D (ej FF jag vet) och 5d mark ii ett tag nu men bestämt mig för en FF eller inget. Dilemmat jag står inför är detta. Antingen köpa en 5d mark ii med 24-70 f 2.8 på mellandagsrean eller vänta på 5d mark iii som kanske kommer under 2011. Varför jag är så köpsugen nu är pga av en långresa samt att vi väntar samt tillskott i familjen vilket måste dokumenteras.
Jag tycker det är gött med videofunktionerna som "kan" komma på 5D mark iii samt den beryktade snabbare fokusen. Jag åtrår den dock inte så mycket att jag kan gå och fila hemma i ett år eller med i väntan på det. 5D mark ii videoegenskaper verkar ju inte heller fy skam.
Så hur göra?

1. handla i morrn och slita mitt hår i sommar när mark iii kommer med allt jag vill ha plus lite till?

2. vänta i ett år och fota med min sunkiga 500D och hoppas att mark iii kommer innan barnet har fyllt 13 och tycker det är pinsamt att vara med på bild?

3. endast köpa 24-70 gluggen till min 500D som en kompromiss, och invänta mark iii med någon heder i behåll?

4. skita i allt och gå med i Hova schackklubb?
 
Är i ungefär samma situation; sitter med 500D, sugen på 5DmkII med 24-70 2.8L... Och har funderat på att köpa objektivet i väntan på mkIII. Dock ryktas det väl även om att 24-70L kommer uppdateras under 2011. Lurigt. Finns det några bra mellandagsdealar på 5D eller (L)yxojektiv?
 
1. handla i morrn och slita mitt hår i sommar när mark iii kommer med allt jag vill ha plus lite till?

Det är naturligtvis svårt att spekulera i framtida produktionsplaner, men föregångarna har presenterats under hösten och varit tillgänglig i butikerna först i december. Så en realistisk gissning är att vi får se en uppföljare till 5D Mk2 först till hösten 2011, och då hinner du använda din kamera i nio månader eller mer.

Sett ur ett marknadsperspektiv står sig 5D Mk2 fortfarande bra jämfört med konkurrenterna, både avseende pris och funktionalitet. Så Canon behöver inte stressa fram en ersättare ännu på ett tag, det finns däremot flera andra modeller som behöver uppdateras för att bättre kunna matcha konkurrenterna (1Ds och 1000D till exempel) och därför borde stå först i kön.

Sedan är redan 5D Mk2 ett stort steg uppåt jämfört med din nuvarande 500D, så det "lönar sig" att uppgradera redan nu.

En ren spekulation från min sida är att Canon kanske väljer att släppa en helt ny lite större modell istället, en som kliver närmare 1D-serien än vad 5D Mk2 är. Skälet skulle vara att det inte finns plats för någon av de mer avancerade autofokusmodulerna (de som sitter i 7D eller 1D) i det nuvarande kamerahuset, så en 5D med vassare autofokus skulle därför behöva ha ett större (högre) kamerahus. (På samma sätt som Nikon D700 är större än D300, av förmodligen samma skäl.) Ett större kamerahus med en vassare autofokus riskerar att göra kamera dyrare än dagens 5D, men prisglappet upp till 1D Mk4 är ganska stort så det finns absolut utrymme för en dyrare modell. Det skulle samtidigt kunna motivera att även inkludera en snabbare slutare, så får Canon en snabb fullformatare på samma gång (eg. den efterlängtade 3D:n).

Om jag sedan fortsätter att spekulera så får vi kanske även se en "enklare" modell av 5D, på samma sätt som 50D ersattes av den enklare 60D. En "billig" fullformatskamera är det många som vill se, stoppar Canon in en i princip oförändrad 5D Mk2 i ett hus av plast skulle de kunna ge oss denna. Det skulle samtidigt öka skillnaden mellan 5D och 7D serierna, idag konkurrerar de nog lite för mycket med varandra.
 
Jag tror som Sara att 'om' det blir en FF med snabbare autofokus, då kommer den att bli dyrare än dagens 5D2. En plast-femma skulle nog inte vara helt fel ur marknads perspektiv, och kunde öka*på försäljningen av FF objektiv.

Canon konkurrerar ju också mycket med sig själv, nästan alla Canonister som vill ha FF har en 5D2 eller 1Ds i dag, så när man släpper en ny som är tillräckligt mycket bättre kommer fotografer att vilja köpa den. Canon har nog full koll på alla prylgalningar ;o)

Men om du tycker det är jobbigt med alla nya interessanta kameror som kanske komma skall, då vore det nog inte helt fel med schack ;o)
 
Det är naturligtvis svårt att spekulera i framtida produktionsplaner....

Ja, men attan vilken intressant spaning och intressant spaning Sara. Vi drömmer precis som trådskaparen om att uppgradera till FF och har sneglat på 5D. Efter din spaning känns det trots allt som att vi kan vara nöjda med den 7D vi har idag ...och det lång tid framöver. En FF i plasthus lockar inte, lika lite som ett 5D-hus som springer över 30.000 kr.

Så Rickard, varför inte skippa tanken på FF för en tid framöver och uppgradera till en 7D. Du får en bra autofokus, videofunktion och snabbhet...men inte FF. Vad är egentligen syftet för dig att ha FF? Ja aningen bättre bilder, men hur ser behovet ut "egentligen"? Mitt tips...köp en 7D och byt från den till en FF inom några år.
/Jonas
 
Köp en 5DII nu och njut av den tills det finns en 5DIII på marknaden och du känner att du behöver uppgradera. 5DII är en kanonkamera med stor potential och att avstå för att vänta på något som du varken vet när det kommer eller vad det är eller vad det kostar verkar mindre smart. Med det prisläge som råder just nu kan du dessutom göra en hyfsad affär. Kan tillägga att för egen del övergången till FF som att komma tillbaka till fotograferingen på riktigt igen. Det är dock naturligtvis bara min högst personliga värdering.
 
Som Thoresten är inne på så är kanske inte Schack så dumt. Då slipper du oroa dig så mycket över kommande modeller. Fast det finns säkert schackpjäser som är strömlindeformade för mindre luftmotstånd och gjorda i kolfiber för vikten osv åxå...

Hur som helst så står nog inte 5D MkIII direkt för dörren just nu och det är ju nu du vill ta bilder? I regel brukar det vara bäst att köpa det man behöver för stunden och i regel så finns det oftast inte så stor anledning att dregla efter nya modeller som många vill tro. Även om det sker utveckling så sker den inte i närheten så snabbt som kameratillverkarna vill få oss att tro.
Rent historiskt så brukar ju Canon dessutom bara lägga till några pixlar till och köra vidare på samma kamerahus som sen hedenhös. Förhoppningsvis har de fattat att marknaden inte ser likadan ut som den gjorde 2003 och börjat tänka lite annorlunda (60D och i viss mån 7D indikerar ju det), så kanske en 5D MkIII faktiskt kan BLI en välbehövlig uppdatering.


(På samma sätt som Nikon D700 är större än D300, av förmodligen samma skäl.)

Bortsett från att D700 har en AF-modul som är anpassat för att täcka en större yta, pga den större sensorn så är det, vad jag vet, samma AF-system, med samma AF-motor, processor osv osv (båda är CAM3500, med suffixet DX resp FX). Det som däremot är större är spegeln och prismat.
Tittar man på dem sida vid sida så är det eg bara prismat som är större.

AF-sensorn ligger ju dessutom i botten på kamerahuset, så varför en mer avancerad sådan skulle göra kameran högre har jag lite svårt att se, om något så borde den ju isf växa på bredden eller djupet, men det kanske finns någon anledning som inte jag har koll på.
Kiselplattan borde väl knappast behöva vara tjockare för att det är fler sensorer eller fler korslagda diton och framför allt inte 9mm tjockare (som det skiljer mellan D300 och D700 på höjden).
 
om du går från en 500D till en 5D mark 2 så är det en stor uppgradering. Vad är det som du tror inte räcker till med 5D mark 2 som gör att du kanske vill vänta? Om jag ser till dom två kamerorna jag kör med för tillfället D700/5D mark 2 så räcker dom till det mesta utan problem. Om jag däremot vore naturfotograf skulle jag kanske behöva en kamera som är grym på af o snabbhet men till det jag fotograferar så funkar af o allt annat riktigt bra. Det enda strulet är väl mina D700 som har varit inne på lagning ex gånger för massa strul.

Dagens ff kameror ger riktigt bra bildkvalitet upp till minst 3200 iso så egentligen så skulle jag knappt behöva byta kameror längre fram för dom räcker till det mesta men är man fotograf och kameran är avskriven så kan man lika gärna byta upp sig. Jag vet faktiskt inget speciellt som jag saknar med 5D mark 2 däremot var det lättare när man jämförde gamla 5D för där skilde det en hel del som tex att nya 5D har
- sensorrengöring
- mycket bättre display
- modernare meny system
- mer upplösning
- klart bättre på högre iso
- batteri tid
Många av dessa uppgraderingar var verkligen bra och vad som skulle kunna vara så mycket bättre på tex 5D mark 3 kan man ju klura på. Det jag skulle kunna tippa på är
- mer upplösning (nu så tycker jag 21 milj räcker rätt bra men är det samma bildkvalitet men med mer pixlar så why not.
- vridbar skärm (kan vara bra vid viss fotografering ( tex street ,macro etc)
- af nu har jag visserligen inga problem med den men bättre tackar man inte nej till.

Hade jag inte varit yrkesfotograf så hade jag nog inte bytt upp mig varje gång det kommer nya modeller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.