Annons

Four Thirds "Alive Petition"

Produkter
(logga in för att koppla)
?
Vad är meningen med den? I ingressen står det att "Vi anser att 4/3 fortfarande kan konkurrera". Den åsikten har inget med ev fortsatt tillverkning av 4/3. Och hela tanken bakom petitionen bygger på antaganden och rykten och inte på insikt i kameramarknaden och Olympus egna uttalande.

Den enda feedbacken som Oly kan ge är ett klargörande om vad de menar så att fler förstår deras strategi.

Olympus hamnar inte bakom utvecklingen med deras strategi, de kämpar för att ligga först. Panasonic, Sony, Samsung och nu Olympus strävar efter ett sätt att kunna integrera den nya tekniken (tex video) i en gammal konstruktion. De har alla hittat en lösning som liknar varandra. Canon har det inte, och Nikon & Pentax ryktas om att de kommer att släppa en spegellös kamera med.

Det stora problemet som _majoriteten_ av kameratillverkarna har framför sig är AF med en befintlig objektivpark. Sonys lösning är pinsamt dålig för tillfället, vad jag förstår saknar Samsung en, och Panasonics är halvbra. Olympus är de som lyckas bäst, men om de skulle släppa en massa objektiv innan de har en fungerande lösning så finns alltid risken att kunderna måste byta ut dem mot ny identiska objektiv som klarar den nya AF-tekniken. Vad skulle du göra? Jag skulle vänta med att släppa nya objektiv tills antingen tekniken är helt färdigutvecklad (dvs lika snabb AF med både Phase detec, och kontrast dito) eller tills jag vet med säkerhet att det är den här tekniken jag kommer att använda.

Det kan vara därför Canon & Nikon överhuvudtaget inte släppt ngra DSLR med en AF som är konkurrenskraftig för video.

Att Olympus valt att göra som de gör kommer alla kameratillverkare att behöva göra (de flesta har redan gjort det. Vart finns a700's efterföljare? Samsungs? Panasonics?) är inte ett bakslag, utan ett sett för företaget att kunna vara trogna mot sina kunder i en tid då tekniken förändras oerhört snabbt.
Därför har Oly sagt att de inte upphört med att producera nya 4/3 objektiv, men att de väntar ett tag. och därför har de sagt att det alltid kommer att finnas ett kamerahus som kan hantera 4/3 objektiv.

Ett sådant upprop betyder ingenting om inte produkterna håller och säljer tillräckligt bra, och då behövs det inte. En kameratillverkarna är inte direkt en idéell förening. :)

Ett sådant upprop betyder ingenting om inte produkterna håller och säljer tillräckligt bra, och då behövs det inte. En kameratillverkarna är inte direkt en idéell förening. :)

Håller med :)

Men jag tror inte att Oly's strategi beror på att de inte sålde tillräckligt bra. Innan den första Pen-kameran kom ut låg Oly och slogs med Sony om 3'e platsen bland systemkameratillverkarna. Före Pentax och Sigma som jag inte hört samma domedagsrykten kring.

Upplys en oinsatt, vad är problemet

Ska Olympus lägga ner tillverkningen av FT?

Och vad skulle vara problemet, förutom för alla som investerat i märket IOFS

Upplys en oinsatt, vad är problemet

Ska Olympus lägga ner tillverkningen av FT?
Det Oly sagt är att proffsserien kommer att fortsätta spegel tills kameror utan spegel passerar spegelkameror i bla AF med traditionella 4/3 objektiv. Jag ser inte att det är ngt problem. Alla kameror kommer att gå åt det hållet förr eller senare.
Olympus har också sagt att det för tillfället är paus med att släppa nya 4/3 objektiv och det i stället under en period kommer att satsas på m4/3 så att de kommer mer i kapp.
Dessutom har Oly sagt att alla modeller under E-5 nu är ersatta med m4/3.

Det sammantaget gör att en del tror att 4/3 är i stort sett dött. Jag håller inte med och det gör inte Oly i sina pressmeddelanden heller.

Och vad skulle vara problemet, förutom för alla som investerat i märket IOFS

Om de som är domedagsprofeter har rätt så blir det en kameratillverkare mindre på marknaden som konkurrerar ned priser och hjälper till med teknisk utveckling (live-view, dammborttagning etc). På så sätt blir alla kunder hjälpta.

Nu tror jag personligen att det inte är så att 4/3 försvinner så jag ser inget problem.

enda problemet för olympus är väl alla domedagsprofeter. Roligt att se hur de på http://forum.fourthirdsphoto.com/ har tystnat nu när väl E-5:an är släppt. Innan så var det ett jäkla liv, ang en kamera ingen hade använt än. Nu är det andra puckar. Värst är väl att jag inte har råd med den. Fan vad det suger p*ng... :)

Det Oly sagt är att proffsserien kommer att fortsätta spegel tills kameror utan spegel passerar spegelkameror i bla AF med traditionella 4/3 objektiv. Jag ser inte att det är ngt problem. Alla kameror kommer att gå åt det hållet förr eller senare.
Olympus har också sagt att det för tillfället är paus med att släppa nya 4/3 objektiv och det i stället under en period kommer att satsas på m4/3 så att de kommer mer i kapp.
Dessutom har Oly sagt att alla modeller under E-5 nu är ersatta med m4/3.

Det sammantaget gör att en del tror att 4/3 är i stort sett dött. Jag håller inte med och det gör inte Oly i sina pressmeddelanden heller.

Om de som är domedagsprofeter har rätt så blir det en kameratillverkare mindre på marknaden som konkurrerar ned priser och hjälper till med teknisk utveckling (live-view, dammborttagning etc). På så sätt blir alla kunder hjälpta.

Nu tror jag personligen att det inte är så att 4/3 försvinner så jag ser inget problem.

Tack nu fattar jag

Problemet som jag ser det är att Olympus har flyttat fokus "helt" från 4/3, visst de har släppt ett "proffs"kamerahus men riktningen de har är ju solklar.
Att ett nytt 4/3 objektiv kommer släppas ut på marknaden är inte troligt enl. mig. Uttalandena som Olympus gjort tror jag är mer för att lugna trogna kunder som i värsta fall byter system. Det olympus däremot varit tydliga med är att ett "proffs" m4/3 är något de jobbar på och kan de hålla kvar anhängarna tillräckligt länge så kanske många(läs: några) av dem konverterar.

Vi kan väl se om några år med facit i hand vem som hade rätt ang. 4/3 gluggar. Hoppas att jag har fel...

Jag ville med inlägget ändå visa att det finns många 2300+(som det ser ut nu) som är villiga att skriva under på att vi tror på systemet och att vi hoppas att olympus lyssnar på sina trogna kunder och att de inte lägger ner 4/3.

Problemet som jag ser det är att Olympus har flyttat fokus "helt" från 4/3, visst de har släppt ett "proffs"kamerahus men riktningen de har är ju solklar.
Att ett nytt 4/3 objektiv kommer släppas ut på marknaden är inte troligt enl. mig. Uttalandena som Olympus gjort tror jag är mer för att lugna trogna kunder som i värsta fall byter system. Det olympus däremot varit tydliga med är att ett "proffs" m4/3 är något de jobbar på och kan de hålla kvar anhängarna tillräckligt länge så kanske många(läs: några) av dem konverterar.

Vi kan väl se om några år med facit i hand vem som hade rätt ang. 4/3 gluggar. Hoppas att jag har fel...

Jag ville med inlägget ändå visa att det finns många 2300+(som det ser ut nu) som är villiga att skriva under på att vi tror på systemet och att vi hoppas att olympus lyssnar på sina trogna kunder och att de inte lägger ner 4/3.

E-5 verkar ju vara så bra att det borde kunna Olympus "spelrum" att utveckla m4/3 till jämförbar (autofokus)kvalitet...lär ta ett tag.Ja, får dom till en riktigt bra EVF också, så är saken biff, typ.

Ang petitioner så är det nog bara så enkelt som att köper folk grejorna så kommer Olympus tillverka, annars absolut inte.

Så som det ser ut att döma av hur de som köpt E-5 redan tycks uppfatta kamerans kvaliteter så kan nog Olympus skruva upp sin tillverkningstakt...när det når ut lite mer utanför den innersta fankretsen kan det bli lite roligt...kanske.

Tyska "Foto Magazin" har nyss satt E-5 som 3:e bästa systemkamera alla kategorier efter EOS-1D Mark IV och Nikon D3s...och de satte den som delad 3:a i bildkvalitet tillsammans med bla Nikon D700 och Canon EOS 50D.
Delad 2:a i bildvalitet blev bla EOS 7 & Nikon D3S/D3X, medan 1:a blev EOS-1 D Mark IV.

Visst, bara en liten indikation, men något extra verkar E-5 besitta i synnerhet mot vad så många trodde när dom först läste dess "mediokra" spec-lista...

Massor av de bilder jag sett på dpreview säger samma sak; det ser inte ut som det är kattskit Olympus jobbat fram denna gång ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar