Annons

Pentax K-X, K-R , K-7 eller K-5 ?? eller något helt annat ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristarcos

Medlem
Hej,
Har frågat lite innan men då bara om K-X, men nu har min make börjat lägga sig i då k-x inte är väderskyddad alls så tycker han att jag ev. ska köpa en dyrare kamera...eller rättare sagt en med vädertätning och ej bara i plastkropp !? Är inte så van vid systemkameror, och tänkte lära mig nu, när man har möjlighet att ändra och fota igen när det blir fel ( lättare än med analog för då kommer man väl inte ihåg vilka inställningar man hade ) Är det ok att ha kamera utan aluminium i sig i kamerahuset ? Behöver/ bör man ha vädertätning ? Anledningen att jag främst tittat på Pentax är att jag har två äldre AF objektiv som jag kan använda på den nya kameran. Vad säger ni ? Har ni några andra förslag ?
 
Vädertätning är ju bra om du kommer vara mycket ute i krävande miljöer. Är inga problem att ha kameran ute en vanlig höst/vinterdag. Jag bruka alltid ha en plastpåse i kameraväskan i nödfall om det kommer regn och rusk.

Så om du vet med dig att du behöver fota i regn och rusk - så visst. Då är det K-7 eller K-5 som gäller.

Jag har själv beställt en K-5, men för min del väger inte vädertätningen in så jättetungt. Bra att ha, men inte livsviktigt.

Både K-x och K-r är mycket prisvärda. Skulle dock överväga om inte prisskillnaden till K-r är så pass liten att det ger mer för pengarna. Mycket bra ISO-prestanda i dessa två kameror till ett mycket bra pris.

K-7 och K-5 har lite extra funktioner och reglage, men egentligen innehåller de billigare modellerna allt man behöver och dom är mycket prisvärda. Alla fungerar med dina gamla Pentax-objektiv. Man kan till och med använda M42-objektiv med adapter.
 
Jag skulle säga att det beror lite på vad du tänker fotografera, och kanske framförallt din budget. Jag stod själv i valet mellan K-X och K-7 i maj. Jag valde till slut K-7, men inte p.g.a vädertätningen, utan p.g.a den bättre skärmen (och ett par andra faktorer).

K-X (och numera K-R) är grymt prisvärda kameror, särskilt om du redan har bra objektiv som du kan använda.

Min rekommendation;
Om du tänker fotografera riktigt seriöst; K-5
Om du inte springer ute i regn; K-R
Om du vill komma igång med minsta möjliga kostnad; K-X
Om du vill spara lite på att köpa begagnat (troligen 3000-4000 billigare än nypris) och vill ha vädertätat; K-7
 
Det som talar mest för K-5 i jämförelse med K-r är de dubbla inmatningshjulen. Hur de som bara har ett hjul klarar sig, det begriper jag inte. De säger iofs att det går utmärkt, men jag tvivlar.

Det gör att för min del så faller alla modeller med bara ett hjul bort, därmed har vi bara k-7 och k-5 kvar (i Pentax stallet då) såvida man inte kör äldre utgångna modeller som tex k20d.

Och då k-7 inte har den vassaste sensorn (faktiskt sämst av alla nuvarande modeller, åtminstone i vissa aspekter) så blir det bara k-5 kvar. Den å andra sidan är så ny att den inte finns, ännu. Så man får tåla sig lite till och kanske vänta på några tester (så att det inte dyker upp några okända Gremlins i den) innan man slår till.

Metallhus och annat godis är bara grädde på moset.
 
Då du inte verkar veta om systemkamera är din grej, skulle jag nog faktiskt tittat på K20D om jag vore du. En finfin kamera du hittar till bra pris. Till och med K10D kan vara intressant. Båda är vädertätade och kan fås för nånstans mellan 2-5 tusen. Jag kör K7 nu, och har i nämd ordning haft K100D, K10D samt K20D. De två sistnämda är mkt bra och de har pallat mången fjälltur i både regn och snöstorm.
Visst är K7 en bättre kamera än de tidigare nämda men om jag inte kört system innan skulle jag aldrig nånsin börja med en sån. Men vi är alla olika :)

Börja med K10/20D, Eller Samsung GX10/20 (samma kamera) sen är det ju lätt att byta upp sig om du gillar systemet och märket, och är det tvärtom så förlorar du inte så mycket pengar.
 
Vädertätning är ju bra om du kommer vara mycket ute i krävande miljöer. Är inga problem att ha kameran ute en vanlig höst/vinterdag. Jag bruka alltid ha en plastpåse i kameraväskan i nödfall om det kommer regn och rusk.

Så om du vet med dig att du behöver fota i regn och rusk - så visst. Då är det K-7 eller K-5 som gäller.

Jag har själv beställt en K-5, men för min del väger inte vädertätningen in så jättetungt. Bra att ha, men inte livsviktigt.

Både K-x och K-r är mycket prisvärda. Skulle dock överväga om inte prisskillnaden till K-r är så pass liten att det ger mer för pengarna. Mycket bra ISO-prestanda i dessa två kameror till ett mycket bra pris.

K-7 och K-5 har lite extra funktioner och reglage, men egentligen innehåller de billigare modellerna allt man behöver och dom är mycket prisvärda. Alla fungerar med dina gamla Pentax-objektiv. Man kan till och med använda M42-objektiv med adapter.

I dagsläget så är det väl inte tänk att jag ska vara utomhus jätte mycket med kameran, men det beror nog lite på hur bra man lär sig den. Funderade på att gå med i en fotoklubb eventuellt, då de kanske kan lära mig att utnyttja kameran, å andra sidan v ill jag kunna ta bilder även om det skulle regna tex på ett bröllop eller så.. det är en hel del att tänka på vad man ska välja, det jag funderar på är att utveckligen går ju grymt fort framåt så jag undrar om det är värt att köpa en äldra kamera..för det handlar ju oavsett om minst ett par 1000 lappar..
 
Jag skulle säga att det beror lite på vad du tänker fotografera, och kanske framförallt din budget. Jag stod själv i valet mellan K-X och K-7 i maj. Jag valde till slut K-7, men inte p.g.a vädertätningen, utan p.g.a den bättre skärmen (och ett par andra faktorer).

K-X (och numera K-R) är grymt prisvärda kameror, särskilt om du redan har bra objektiv som du kan använda.

Min rekommendation;
Om du tänker fotografera riktigt seriöst; K-5
Om du inte springer ute i regn; K-R
Om du vill komma igång med minsta möjliga kostnad; K-X
Om du vill spara lite på att köpa begagnat (troligen 3000-4000 billigare än nypris) och vill ha vädertätat; K-7

Bra tankar du säger till mig, hehe skulle inte frågat, blir bara mer vill vad jag ska välja , men det är ju bra att fundera, för det är ju pengar, vill ju lära mig fota, men kan just nu inte så mycket, men jag har amitionen.. En äldre digital kamera är nog inte det jag funderar på i första läget.. Det är viktigast att jag köper en kamera som fungerar och inte är för efter i utveckligen då jag tänker ha kvar den länge..
 
Det som talar mest för K-5 i jämförelse med K-r är de dubbla inmatningshjulen. Hur de som bara har ett hjul klarar sig, det begriper jag inte. De säger iofs att det går utmärkt, men jag tvivlar.

Det gör att för min del så faller alla modeller med bara ett hjul bort, därmed har vi bara k-7 och k-5 kvar (i Pentax stallet då) såvida man inte kör äldre utgångna modeller som tex k20d.

Och då k-7 inte har den vassaste sensorn (faktiskt sämst av alla nuvarande modeller, åtminstone i vissa aspekter) så blir det bara k-5 kvar. Den å andra sidan är så ny att den inte finns, ännu. Så man får tåla sig lite till och kanske vänta på några tester (så att det inte dyker upp några okända Gremlins i den) innan man slår till.

Metallhus och annat godis är bara grädde på moset.

Vad innebär det med dubbla inmatnings hjul ? stämmer det att de är hjulet på ovan sidan där du ställer in vilken typ av bild du har tänkt att ta ? Varför bör man ha två hjul ? Förklara gärna lite bättre för mig som inget vet. Kan tänka mig att vänta på den kameran som passar mig, kastar mig inte iväg att köpa en idag, för att komma fram om 2 veckor att det var tokigt, ska kännas rätt från början..
 
Då du inte verkar veta om systemkamera är din grej, skulle jag nog faktiskt tittat på K20D om jag vore du. En finfin kamera du hittar till bra pris. Till och med K10D kan vara intressant. Båda är vädertätade och kan fås för nånstans mellan 2-5 tusen. Jag kör K7 nu, och har i nämd ordning haft K100D, K10D samt K20D. De två sistnämda är mkt bra och de har pallat mången fjälltur i både regn och snöstorm.
Visst är K7 en bättre kamera än de tidigare nämda men om jag inte kört system innan skulle jag aldrig nånsin börja med en sån. Men vi är alla olika :)

Börja med K10/20D, Eller Samsung GX10/20 (samma kamera) sen är det ju lätt att byta upp sig om du gillar systemet och märket, och är det tvärtom så förlorar du inte så mycket pengar.

Jag tror nog att systemkamera kan vara skoj att lära sig, har ju en kompakt kamera Ixus 800IS som är kul att leka med, men jag vill leka mer, lära mig fota lite porträtt, landskap, närfoto m.m. så jo tror nog att jag ska ha en system kamera :) har ju en analog, men det rann i sanden då det digitala intåget kom strax därefter, sen blev man lat och inte skickade rullar på framkallning. Funderar på att gå med i en fotoklubb för att lära mig mer. Intresset finns helt klart, tror nog inte jag kastar mig på någon äldre modell med den tekniska utveckling som vi befinner oss i förnärvarande..
 
Det jag skulle föreslå dig är att först gå några kurser i grundläggande fotografering. Det är ganska stor skillnad på att knäppa lite bilder med en kompaktkamera jämfört med att ratta en systemkamera. Bara ett tips i all välmening.

Vilken av kamerorna du väljer är nog mer en budgetfråga. Jag har bl a en Pentax K100D, som inte är vädertätad, men den har fått vara med i monsunaktigt ösregn och den har fungerat klockrent. Så småningom blir det nog en K5, men jag kommer aldrig att göra mig av med min K20D, trots att den har några år på nacken. Den tar helt enkelt för bra bilder för det. ;-)
 
Det jag skulle föreslå dig är att först gå några kurser i grundläggande fotografering. Det är ganska stor skillnad på att knäppa lite bilder med en kompaktkamera jämfört med att ratta en systemkamera. Bara ett tips i all välmening.

Vilken av kamerorna du väljer är nog mer en budgetfråga. Jag har bl a en Pentax K100D, som inte är vädertätad, men den har fått vara med i monsunaktigt ösregn och den har fungerat klockrent. Så småningom blir det nog en K5, men jag kommer aldrig att göra mig av med min K20D, trots att den har några år på nacken. Den tar helt enkelt för bra bilder för det. ;-)


Visst är det bra med kurser, men att gå kurs utan att ha en kamera känns som att man ska försöka lära sig cyckla utan en cyckel, man vill ju prova för att försöka lära sig, praktiskt lärande går ju i hand med teoretiskt.. eller tänker jag tokigt då ?..Men det är ju bra att man trivs med sina kameror... :) Det är ju toppen att ha en bra kamera :) men vill gärna lära mig en kamera som är väl framme i utveckligen så då känns det som att köper jag så köper jag det jag tror passar mig.. när jag nu kommit fram till det ;) det är ju det jag försöker komma fram till här.
 
Vad innebär det med dubbla inmatnings hjul ? stämmer det att de är hjulet på ovan sidan där du ställer in vilken typ av bild du har tänkt att ta ? Varför bör man ha två hjul ?

Nja det brukar sitta ett hjul strax under avtryckar/slutar-knappen på framsidan och ett hjul på baksidan om man har två hjul, det sticker bara fram en liten kant på hjulet så man kan snurra på det med tummen på det bakre och med pekfingret på det främre hjulet. Ungefär som rullen på en vanlig dator mus.

När du sedan fotar i manuellt läge så ställer du slutartiden genom att rulla på det främre hjulet och bländaren genom det bakre hjulet (eller kanske tvärtom på andra kameror vad vet jag) smidigt.
 
Jag satt i nästan samma situation som dig nyss. Jag hade blivit bestulen på min K-x och skulle välja ny kamera för försäkringspengar. Det slutade med en K-5 trots priset.

Motiveringen var:

  • Vädertätning (Jag kryper runt i skogen på vintern och det far snö på kameran)
  • Ljudet från själva kameran (K-x låter som en radiostyrd bil jämfört med K-7)
  • Manuell vitbalans i form av kelvin
  • Inbyggt elektroniskt vattenpass
  • Känslan i själva kameran

Sista punkten är den viktigaste, alltså ergonomin. Tipset är att testa kamerorna du är intresserad av. Media Markt och liknande stormarknader brukar ha demoex av allt så gå dit och kläm och känn. Det är trots allt du som ska hålla i kameran medan du fotar så det är rimligt att den ska passa dina händer. Välj en kamera du har kul med och lyssna inte för mycket på andra.

Vad gäller de två äldre objektiven du har brukar det vara en intressant möjlighet att leka runt med flera stycken utan att bränna allt för mycket pengar. Om dessa är väldigt lika kitobjektiv(en) så kanske K-r och K-5 är bättre alternativ för jag har hört att de ska säljas med ett nytt 35mm f/2,4 som alternativ.

Lycka till med valet och kvalet!

/Arvid
 
Jag satt i nästan samma situation som dig nyss. Jag hade blivit bestulen på min K-x och skulle välja ny kamera för försäkringspengar. Det slutade med en K-5 trots priset.

Motiveringen var:

  • Vädertätning (Jag kryper runt i skogen på vintern och det far snö på kameran)
  • Ljudet från själva kameran (K-x låter som en radiostyrd bil jämfört med K-7)
  • Manuell vitbalans i form av kelvin
  • Inbyggt elektroniskt vattenpass
  • Känslan i själva kameran

Sista punkten är den viktigaste, alltså ergonomin. Tipset är att testa kamerorna du är intresserad av. Media Markt och liknande stormarknader brukar ha demoex av allt så gå dit och kläm och känn. Det är trots allt du som ska hålla i kameran medan du fotar så det är rimligt att den ska passa dina händer. Välj en kamera du har kul med och lyssna inte för mycket på andra.

Vad gäller de två äldre objektiven du har brukar det vara en intressant möjlighet att leka runt med flera stycken utan att bränna allt för mycket pengar. Om dessa är väldigt lika kitobjektiv(en) så kanske K-r och K-5 är bättre alternativ för jag har hört att de ska säljas med ett nytt 35mm f/2,4 som alternativ.

Lycka till med valet och kvalet!

/Arvid

Tack Arvid för ditt inlägg, just nu känns det ändå som att det står mellan K-5 och Nikon D7000 som snart kommer ut. Har du hittat en K-5 ute i handeln, kollade på scandinavian foto igår, men de hade inga K-5 hus inne, möjligen får de in en K-R till veckan, men det var inte säkert. Men tycker det är en nackdel med D7000 för objektiven den säljs med är inte vädertätade,t ycker liksom att då faller liksom hela iden. Dock så sa säljaren att om han rekomenderade något så var det Nikon D90. Men då jag fick reda på att min endast 4 år gamla IXUS 800IS kunde vara svårt att hitta SD kort för, så blev jag lite "rädd" att köpa äldre modeller, om nu det är så att det blir svårt att hitta SD kort för dem lite senare. Fick rådet tom att köpa på mig extra SD kort för att vara säker att man får tag på det när kameran är äldre.

Ang Pentax om jag väljer det, så ska objektivet 35-80 SMC Pentax- f 1:4-5,6 ska vara lite sämre, men det större ska vara bättre SMC Pentax- F 1:4.7-5,6 80-200 skall vara bättre. Så om jag väljer pentax så blir det nog möjligen med ett mindre 35-50 .. och att man får köpa ett makro sen också, men inte från början. Men det är verkligen en djungel. Men om någon har ett bra tips på ett bra makro till bra pris för ni gärna delge det här :)
 
K-5 börjar komma ut men det dröja veckor till innan K-5 finns i svensk handel.
Dina objektiv kan man säga var dåtidens kittobjektiv och i ljusstyrka liknade dagens kittobjektiv.
Med en så bra iso kamera som k-x är så kommer man långt med den styrkan på objektiven.
Vad du kommer märka när du sätter på 35-80 är att bilderna inte längre blir lika vida som på filmkameran.
och 80-200 komme vara mer tele.
så nog borde du köpa ett paket med tex en 18-50

Köper du bara huset K-5 så kan du inte spola av sakerna under kranen med dina objektiv på,
då bör du köpa med WR kittobjektiven men då stiger prislappen redigt
 
Jag ska nog undvika att svara på första frågan (med allt vad det innebär ;) ) men jag är 100% säker på att den har samma form som K-7. Två undantag finnes: lägesväljaren (skruven uppe till vänster med lås) är 1/3 högre. Detta gör att man strular mindre med låset. Dessutom har de en liten vit text "Fx" vid RAW-knappen framme vid objektivet. Detta är endast petitesser.

Vad gäller själva kameran så har den lite fler pixlar och mycket bättre bildkvalité vid höga känsligheter. Den har också lite fler inställningar i menyn, till exempel: olika brusreducering för olika ISO-tal och möjlighet att slå av "dark frame substraction". Men som sagt är detta mest detaljer. I allt väsentligt går det bra att testa handgreppet på en K-7 för att få en bild av hur en K-5 känns då skillnaderna är inne i kameran. Om du fastnar för den ergonomin som Pentax erbjuder så finns vidare information om K-5 här: Pentax Forums och för att se vad K-7 erbjuder rekommenderar jag manualen: Pentax.se.

Jag ska nog undvika att yttra mig för mycket om Nikon D7000 då vi som har kameror är fanboys allihopa. Dessutom är jag inte så insatt i Nikon. Om man ser till priser och objektiv så är själva kamerahuset till D7000 billigare än kamerahuset K-5 men så fort man vill ha med ett objektiv blir plötsligt Nikonen dyrare (se cyberphoto.se). Kitobjektiven till D7000 har dock större zoomräckvidd men så har Pentax kitobjektiv, som du sa, vädertätning. hur de optiska kvalitéterna ser ut för de objektiv Nikon skickar med vet jag inte men för Pentax objektiv finns en recension här: dpreview.

När du frågar folk om råd gällande kameror, både på internet och i butik, ska du se till att ha med dig hinkvis med salt. Nästan alla som äger en systemkamera tycker att de gjort ett mycket bra eller nästan perfekt köp och tycker självklart att du ska välja samma som de gjort. Om du vill få ut så mycket som möjligt av kameran, välj en du är bekväm med att använda och bära runt på. Rent bildmässigt är det relativt liten skillnad på en Nikon D3000 och en Pentax K-7 eller för den delen en Pentax K-x och en Nikon D300s. Det viktigaste är att du tar med den och har kul när du använder den.

Vad gäller SD-kort så har SDHC funnits i tre år och på den tiden har tillgängligheten på vanliga SD inte minskat vad jag märkt. Frågan är väl hur mycket man behöver få plats med på samma kort. SD och för den delen även SDHC kommer nog finnas kvar ett bra tag framöver trots att SDXC är på väg. Med större minneskort blir det lite alla-ägg-i-samma-korg-fenomen, personligen brukar jag nöja mig med 4GB och byter lite oftare istället för att köra på 16GB.

Ärligt talat är jag inte särskilt bra på objektiv. Jag har haft ett kitobjektiv och två stycken äldre modeller. Det jag har märkt då man har några att leka med är att man lär sig mer om vad man själv uppskattar med ett objektiv. Det var först efter att min flickvän köpt ett begagnat Sigma 70-300 objektiv som jag lyckades förstå vad jag var ute efter i ett objektiv och det är inte lätt att definiera. Nu har jag babblat på så mycket att jag nog gärna lämnar över objektivdebatten till någon annan.

Ha det!
/Arvid
 
Jag är lite nyfiken på var du fått infon om att K-7's sensor skulle vara sämst. Har du några källor på det?
Jag har använt *ist DL 1/2, k10d, k100 super, k20d, k-x och k-m. Har använt K-7 sedan dagen den kom ut, och har inga planer på att byta till K-5 då jag tycker att de ändringar som gjorts eller uppgraderats från K-7 inte är värt bytet.

Att Pentax alltid varit värdelösa när det kommer till höga ISO-värden med deras digital-SLRs är väl knappast någon nyhet.

Det som talar mest för K-5 i jämförelse med K-r är de dubbla inmatningshjulen. Hur de som bara har ett hjul klarar sig, det begriper jag inte. De säger iofs att det går utmärkt, men jag tvivlar.

Det gör att för min del så faller alla modeller med bara ett hjul bort, därmed har vi bara k-7 och k-5 kvar (i Pentax stallet då) såvida man inte kör äldre utgångna modeller som tex k20d.

Och då k-7 inte har den vassaste sensorn (faktiskt sämst av alla nuvarande modeller, åtminstone i vissa aspekter) så blir det bara k-5 kvar. Den å andra sidan är så ny att den inte finns, ännu. Så man får tåla sig lite till och kanske vänta på några tester (så att det inte dyker upp några okända Gremlins i den) innan man slår till.

Metallhus och annat godis är bara grädde på moset.
 
Jag är lite nyfiken på var du fått infon om att K-7's sensor skulle vara sämst. Har du några källor på det?
Jag har använt *ist DL 1/2, k10d, k100 super, k20d, k-x och k-m. Har använt K-7 sedan dagen den kom ut, och har inga planer på att byta till K-5 då jag tycker att de ändringar som gjorts eller uppgraderats från K-7 inte är värt bytet.

Att Pentax alltid varit värdelösa när det kommer till höga ISO-värden med deras digital-SLRs är väl knappast någon nyhet.


Med nuvarande menas antagligen de som finns för försäljning detta nu och då
stämmer det bra

http://www.pentaxforums.com/forums/...right-comparing-their-competitors-capture-jpg
 
K-5 börjar komma ut men det dröja veckor till innan K-5 finns i svensk handel.
Dina objektiv kan man säga var dåtidens kittobjektiv och i ljusstyrka liknade dagens kittobjektiv.
Med en så bra iso kamera som k-x är så kommer man långt med den styrkan på objektiven.
Vad du kommer märka när du sätter på 35-80 är att bilderna inte längre blir lika vida som på filmkameran.
och 80-200 komme vara mer tele.
så nog borde du köpa ett paket med tex en 18-50

Köper du bara huset K-5 så kan du inte spola av sakerna under kranen med dina objektiv på,
då bör du köpa med WR kittobjektiven men då stiger prislappen redigt

Kommer absolut köpa en kamera med något objektiv , så här ser prisbilden just nu på K-5


Pentax K-5 (Digitala systemkameror) 11 721:-
Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR (Digitala systemkameror) 12 182:-
Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR 14 240:- |
Pentax K-5 + 18-135/3,5-5,6 WR (Digitala systemkameror) 17 216:-
Så då blir det av de här antagligen det med dubbla eller den med 18-135mm men det kändes kanske väl dyrt, självklart måste jag köpa med objektiv som har vädertätning annars faller det som mycket annat ;).. så mest troligt paketet med 18-55 eller det med två objektiv om det skulle bli k-5.

Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 (Digitala systemkameror) 4 890:-
Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 + 50-200/4,0... (Digitala systemkameror)
Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 + 50-200/4,0-5,6 6 198:-
Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 + 55-300/4,0... (Digitala systemkameror) 6 375:-
Blir det K-X så blir det nog det dyraste alternativet om objektiven är bra. Får nog kolla runt lite om kritik på objektiven också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.