Annons

Filmredigeringsprogram..

Produkter
(logga in för att koppla)

Kassnert

Aktiv medlem
Jag undrar lite om bra program för filmredigering. Jag har precis köpt en canon 550 och tänkte börja filma. Vilket format kommer mina filmsekvenser att vara i? Vilket program är bäst. Jag vill kunna sätta ihop och lägga på musik, lägga på filter och alla möjliga saker.

Tidigare har jag lekt med windows moviemaker och den känns lite för enkel. Jag vill kunna göra allt det man gör där och 100 saker till.

Hjälp mig då jag googlat på det och sett massor med olika.

Nån som använder något bra?

Jag undrar lite om bra program för filmredigering. Jag har precis köpt en canon 550 och tänkte börja filma. Vilket format kommer mina filmsekvenser att vara i? Vilket program är bäst. Jag vill kunna sätta ihop och lägga på musik, lägga på filter och alla möjliga saker.

Tidigare har jag lekt med windows moviemaker och den känns lite för enkel. Jag vill kunna göra allt det man gör där och 100 saker till.

Hjälp mig då jag googlat på det och sett massor med olika.

Nån som använder något bra?

De mest prisvärda är ju med största sannolikhet Adobe Premiere Elements och Sony Vegas, de ligger kring tusenlappen. Vill man gå upp därifrån får man ju vara beredd att lägga drygt 10.000 på mjukvara.

Jag testade Premiere Elements men gick tillbaka till Pinnacle Studio som jag tycker är mer lättanvänt. Det kan fortfarande krascha (tidigare versioner var mycket instabila) men jag tycker det är lättare att lära sig.
En så enkel sak som att det inte går att se klippens tidpunkt för inspelning i Premiere gjorde att jag inte fortsatte på det spåret (i Studio kan man se datum och klockslag för varje klipp, en information som ligger med i filen och är bra att kunna se om man vill lägga klipp i kronologisk ordning eller bara veta när det är filmat).

Glömde nämna att pga Studios benägenheten att krascha måste man ställa in programmet att automatspara ofta. Det märks inte när programmet sparar så det stör inte arbetet.
Inställningen att automatspara är inte "per default" påslagen märkte jag vid första kraschen efter uppgradering. Eftersom det numera inte kraschar ofta så förlorar man mycket jobb.

Senast ändrad:
Pinnacle.. Såklart! Det finns ju också i vettig prisklass... Jag glömde helt av att nämna det.

Om du vill justera ljus och färger i filmerna rekommenderar jag starkt Photoshop CS extended om du är van vid Photoshop. Sjukt mycket enklare och bättre än verktygen i Final Cut eller Premiere tyckte jag. Det är alltså bara PS extended som kan justera filmfiler.

Jag kör Sony Vegas Movie Studio Platinum v9 och är otroligt nöjd. Programmet är vansinnigt snabbt jämfört med Adobe Premiere Elements 8 som jag körde tidigare, det kraschade ideligen och var omöjligt segt att jobba med. Vegas buggar aldrig ur!

Ladda ner full version för test här http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiope
Köps för 795kr här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=11012068

Vegas finns även i dyrare/billigare utgåvor med olika feature sets, jämför på webben vilken som passar dig bäst.

(filmar med Canon EOS 7D, 500D och HF11)

Jag har laddat ner och testkört både Premiere Elements (30-dagars testversion) samt Pinnacle Studio (15-dagars testversion).
Jag upplever Pinnacle som betydligt enklare ifall man ska klippa och göra roliga videos att dela med sig till släkt och vänner samt kanske lägga upp på "tuben".
Premiere Elements, har en högra komigång tröskel men å andra sidan så är det nog ett mer kompetent program (fler video och ljudspår).
För mig blir det att investera i Pinnacle Studio, dels är det några hundralappar billigare sen tycker jag det räcker gott och väl för det jag kommer att redigera.

Om du vill justera ljus och färger i filmerna rekommenderar jag starkt Photoshop CS extended om du är van vid Photoshop. Sjukt mycket enklare och bättre än verktygen i Final Cut eller Premiere tyckte jag. Det är alltså bara PS extended som kan justera filmfiler.

Hur editerar jag filmer i Photoshop CS5 extended?

Jag använde Pinnacle tidigare men har bytt till Sony Vegas, ungefär samma prisklass men mycket bättre. Pinnacle är för hårt styrt med ett eget sätt att arbeta som inte passade mig, och vissa saker som t.ex. ljudspåren är svåra jobba med, går t.ex. inte att förstora så man ser vågformerna ordentligt.

Med viss reservation för att det är en eller två releaser sedan jag använde det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar