ANNONS
Annons

Enköping - Annorlunda kurs i porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
I kväll drar vi igång den annorlunda porträttfoto kursen.
Vi utnyttjar Enakyrkans lokaler vid Gustaf Adofs park (gamla bussterminalen) och kör igång 18:30.
Kursen kommer att vara Oktober och November på måndagar.

Till den första träffen behöver man inte ta med kamera.

--Tony
 
Tänkte att jag lägger upp lite av materialet/resultatet från kursen här:
Första "lektionerna" avklarade och vi hade en trevlig fika, diskussions, workshop runt 2 frågor.
1. Vad är ett porträtt?
- Dokumentär (Avtryck)
- Modern målning
- Tidsmaskin
- Fånga ett ansikte i en viss situation
- Ansikte
- Fint
- Medveten & villig att lämna sitt avtryck

2. Vad gör ett porträtt bra?
- Ögonkontakt/Blicken ska dras till ansiktet
- Blickfång/Fångar blicken
- Bakgrunden
- Ljuset
- Beskärning
- Riktad känsla

Det som står ovan som svar är inte sanningar utan deltagarnas kortfattade svar på frågorna och varje punkt motiverades och diskuterades. De som vill får fortsätta diskussionen eller lägga till egna svar. Jag kommer eventuellt att använda dessa senare i kursen.

Om det finns de som vill vara med på plats så går det utmärkt.
Det kostar inget annat än ca 1,5 timmar av din tid på måndagkvällarna.
 
Nu var ju jag inte med på första tillfället, men för mig behöver ett porträtt inte nödvändigtvis bara vara ett ansikte. Det kan vara en hel människa med på bilden, och dessutom i någon sorts miljö/sammanhang.
 
Som sagt diskussionens vågor gick höga men många verkade i alla fall tycka att ansiktet var viktigt..

Kom på att jag glömde nämna hemläxan för de som tänker vara med nästa gång.
Ta med:
- Två porträtt som du är bra
- Två porträtt som du tycker är dåliga

Du behöver inte ha tagit dom själv.
Bilderna kan vara urklipp, finnas i en bok, tidning, elektroniskt (CD,DVD, USB funkar)

* Sen kan det ju vara en fördel om man funderat på varför man tycker som man gör *
 
Lägger till lite vad som hänt de senaste två gångerna.

Det var ju hemläxa till den 11:e och vi tittade på en hel del olika porträtt och diskuterade olika aspekter som ljus, komposition, beskärningar, misstag och kreativa grepp.

Den 18:e så var det grundläggande fototeknik eftersom en del av deltagarna inte var så erfarna fotografer.
Samband mellan blänadre, tid, ISO och skärpedjup. Inställningar i kameran osv gicks igenom.

Nästa måndag den 25/10 är rubriken Blickfång och Separation och kommer att handla om hur man fångarblicken och leder betraktaren genom bilden och hur man på olika sätt kan separera motivet från det övriga i bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.