Annons

Ska jag bli en Lightroomer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minnert

Aktiv medlem
Ska jag bli en Lightroomare?

Hej, efter att ha försökt finna svar här i trådarna så tycker jag ändå inte att jag finner det jag letar efter!

Jag vill ha svar på varför jag ska skaffa Lightroom? Jag är student fram till sista oktober och kan fram tills dess köpa programmet med bra rabatt.

Idag fotar jag enbart i RAW och använder mig av Bridge, ACR och PS!

Vad vinner jag med Lightroom?

Senast ändrad:
Du får på köpet ett perfekt bibliotek med utmärkta sökegenskaper. För att förstå vad jag menar rekommenderar jag att du går in på Modeskeppet och läser en presentation där.
Mvh
JB

Jag tycker att Lightroom är vida överlägset Bridge när det gäller att hålla ordning bland och katalogisera sina bilder.

I Lightroom kan du även redigera dina bilder hyffsat extensivt och helt skippa PS i de fall då det inte gäller att frilägga eller jobba i lager eller andra väldigt långtgående förändringar. Jag använder nästan aldrig PS.

Lightroom har också väldigt smidiga lösningar när det gäller att publicera bilder, oavsett om du ska skapa bildspel eller bara publicera till Flickr eller exportera dem till din dator.

Lightroom är också väldigt smidigt när du ska skriva ut bilder, programmet har en egen modul som lämnar stor valfrihet till användaren, eller om man vill välja färdiga mallar så går det också smidigt.

Lightroom jobbar också bra ihop med andra program, du kan skicka en bild till PS eller någon annan plug och sen smidigt få tillbaka bilden in i Lightroom med förändringarna applicerade.

Kort sagt skulle jag säga att Lightrom kanske inte gör allting på ett revolutionärt sätt, men det är revolutionärt på så sätt att det gör allting, nästan.

Hej, efter att ha försökt finna svar här i trådarna så tycker jag ändå inte att jag finner det jag letar efter!

Jag vill ha svar på varför jag ska skaffa Lightroom? Jag är student fram till sista oktober och kan fram tills dess köpa programmet med bra rabatt.

Du har ACR som en integrerad del i Lightroom vilket gör att du kan, om du vill, göra det mesta av ditt redigeringsarbete i LR, vid behov editera i PS. Som Janne sa också bilddatabas, en väldigt bra utskriftsmodul - enklare än i PS, fina möjligheter att göra bildspel som du kan spara ner i Reader-format. LR är bra och passar fint ihop med PS!

Om du börjar använda LR så är det stor chans att du inte kommer behöva PS. Och PS är såvitt jag vet dyrare än LR.

Du vinner i princip allt.

Det enda du inte kan göra i Lightroom är avancerad "fotokonst" med hjälp av lager och masker. Om det är det du brukar göra ska du inte byta, men om du i 99 fall av 100 enbart jobbar med att förbättra dina bilder behöver du inget annat än Lightroom.

Jag räknar tiden i "Före Lightroom" och "Efter Lightroom". Jag kan inte förstå hur jag fick ut någonting av mitt fotande innan Lightroom kom och frälste mig. :)

Hur menar du? Det är helt olika program.

Det är absolut helt olika program, men om man använder Photoshop för att förbättra bilder är min uppfattning att man inte behöver Photoshop annat än i undantagsfall numera.

Däremot är Lightroom givetvis chanslöst jämfört med Photoshop när det gäller att skapa "nya" bilder, eftersom Lightroom helt saknar sådana funktioner. Med nya bilder menar jag exempelvis friläggningar eller det jag i ett tidigare svar kallade fotokonst. Jag hittade inget bättre ord. :)

Hur menar du? Det är helt olika program.

Jag menar exakt så som Magnus skrev :)

Jag kan bara se på mig själv. Den dagen Lightroom kom in i mitt liv insåg jag att PS faktiskt inte är ett måste. Det finns de som älskar PS. Jag tillhör inte "de". PS har för mig alltid varit ett nödvändigt ont för att "framkalla" bilder. Redan när jag var på Chinateatern och såg förhandspresentationen av LR så insåg jag att mitt ansträngda förhållande till PS började sjunga på sin sista vers ;)

Allt handlar, som Magnus skrev, om vad man använder PS till. Använder man det till att justera kontrast och färger och lägga på lite skärpa, så kan man ta sig en funderare på om man verkligen behöver PS. Använder man PS till att skapa avancerad konst så är det rätt troligt att man inte blir nöjd med LR.

Så länge man inte pysslar med fotoretushering så ersätter LR Photoshop till 95%, så är det iaf för mig.
Och om man väl vill få in i Photoshop så är det enkelt att via LR skicka bilden till PS och sen få den med LR när man är klar och sparad.

Om man bara börjar köra LR så kommer man lätt in i arbetsflödet och det blir väldigt naturligt till slut. Du importerar, skriver metadata, organiserar, mixtrar med inställningar, exporterar, publicerar, eller skriver ut.. allt i ett program.

Så länge man inte pysslar med fotoretushering så ersätter LR Photoshop till 95%, så är det iaf för mig.
Och om man väl vill få in i Photoshop så är det enkelt att via LR skicka bilden till PS och sen få den med LR när man är klar och sparad.

Nu ska jag inte framstå som en predikande Lightroom-dåre men bara för sakens skull bör man säga att det går att göra retusch i Lightroom också. Det blir givetvis inte alls så omfattande som det går att göra i Photoshop men för den som bara vill ta bort lite fläckar, "softa" hud och förstärka ögon så funkar Lightroom helt okej för de allra flesta.

Jag provade Lightroom ett tag men tyckte att uppritningen av tumnaglarna var alldeles för långsam när jag snabbt ville bläddra igenom många bilder. Jag kör nu Expression Media för att katalogisera mina bilder. En glad nyhet i sammanhanget är att Microsoft sålt Expression Media till Phase One. Hoppas att det kan bli lite utveckling av det redan mycket bra programmet. Inget är så bra att det inte kan bli bättre.

Jag provade Lightroom ett tag men tyckte att uppritningen av tumnaglarna var alldeles för långsam när jag snabbt ville bläddra igenom många bilder. Jag kör nu Expression Media för att katalogisera mina bilder. En glad nyhet i sammanhanget är att Microsoft sålt Expression Media till Phase One. Hoppas att det kan bli lite utveckling av det redan mycket bra programmet. Inget är så bra att det inte kan bli bättre.

Det låter som ett prestandaproblem. Jag känner inte igen att det skulle ta lång tid.

Expression Media är ju dock ett renodlat katalogiseringsprogram om inte jag missförstår presentationen. Knappast jämförbart med Lightroom

Expression Media är ju dock ett renodlat katalogiseringsprogram om inte jag missförstår presentationen. Knappast jämförbart med Lightroom

Jo det är ju sant även om det finns vissa bildredigeringsfunktioner i Expression Media också. Men Lightroom är ju också, bland annat, ett katalogiseringsprogram och det var det som jag tyckte funkade dåligt.

Jo det är ju sant även om det finns vissa bildredigeringsfunktioner i Expression Media också. Men Lightroom är ju också, bland annat, ett katalogiseringsprogram och det var det som jag tyckte funkade dåligt.

Så sant, så sant. Och dessutom missade jag att du skrev just "för att katalogisera mina bilder". Sorry :)

Tack alla för era svar!
Jag laddar ner en testversion av LR och ser vad jag tycker.

Jag använder ACR och PS till bildredigering/korrigering - så jag tror att LR är nåt för mig!

Tack alla för era svar!
Jag laddar ner en testversion av LR och ser vad jag tycker.

Jag använder ACR och PS till bildredigering/korrigering - så jag tror att LR är nåt för mig!

Minna, jag garanterar att du kommer att bli såld. Men....ett viktigt men, för att du verkligen skall komma igång ordentligt och förstå programmet så köp instruktionsDVD från Moderskeppet. Jag lovar, den är guld värd. Senast i dag hade jag nytta av den för att "ta reda på" hur det var när man hittade filer som av en händelse hamnat i fel katalog. Jag rekommenderar alla att köpa DVD;n, den kostar några hundringar men är värd minst en tusing;-)
JB

Minna, jag garanterar att du kommer att bli såld. Men....ett viktigt men, för att du verkligen skall komma igång ordentligt och förstå programmet så köp instruktionsDVD från Moderskeppet. Jag lovar, den är guld värd. Senast i dag hade jag nytta av den för att "ta reda på" hur det var när man hittade filer som av en händelse hamnat i fel katalog. Jag rekommenderar alla att köpa DVD;n, den kostar några hundringar men är värd minst en tusing;-)
JB

Tack för tipset! Det ska jag! Jag har redan tre av deras andra så jag vet hur bra de är!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto