ANNONS
Annons

Bildstorlek pentax och crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej på er.
Skulle beställa en bild från crimson. Men formatet jag vill ha vill inte crimson acceptera. Det skiljer lite grann (vilket gör det svårt att klippa sen, men det vill man ju slippa).

Så, angående storleken på bilderna ur kameran. Är det standardstorlek? Har alla system olika mått? Har det med sensorns storlek att göra?

Bilden jag vill ha ska vara 21x30 cm. Omöligt att göra utan att skära bort någon del av bilden i Elements...

Är det nödvändigt att justera det i efterhand på alla sina bilder?
 
ett exempel är att ska jag göra en bild i 10x15 så blir det automatisk 10x16 istället.

tillägg: det är höjden som jag inte kan klippa i heller...i sidled hade gått men inte i höjd.
 
Senast ändrad:
Bilder från systemkameror har proportionerna 3:2 (1,5). Du verkar vilja ha en bild i A4-format, 297*210 mm. Det är som sagt en annan proportion, närmare bestämt roten ur 2, d.v.s 1,412, d.v.s. 2,82:2. Du har tre val:

- beskär själv bilden i nåt bildbehandlingsprogram till A4-proportioner
- skicka bilden som den är men välj att bilden fyller ut hela pappret (Crimson skär bort lite men du får en hel A4-bild)
- skicka bilden som den är men välj att bilden ska rymmas på pappret (du får själv klippa bort vita kanter med en sax).

Vad du inte vill göra är att skala om bilden så den passar A4, då förvränger du proportionerna så att t.ex. människor blir korta och tjocka, eller långa och smala, beroende på åt vilket håll du skalar.
 
tack erro.

att skala om bilden skulle iaf vara värt ett försök. det är lite det rör sig om ändå. ska se om jag kan fixa det.

ang storlek ur kamera dock.
är de inte anpassade för att passa de "vanliga" standarmått, tex 10x15? det har varit många kort vi har fått klippa själva eftersom det varit en vit kant eller andra där huvudet varit klippt.

detta känns jättekonstigt. jag har i min enfald förutsatt att man kan skicka en en bild direkt från kameran i tex 10x15 men då blir det ju fel.

vadan detta? något från filmtiden? har fullformat detta problem?
 
15*10 har proportionerna 3:2 (långsidan är faktor 3, kortsidan faktor 2). Känns det konstigt så tänk så här: 15/10=1,5 och 3/2=1,5. Proportionsmåttet 1,5 (3:2) är det klassiska småbildsformatet sedan många år tillbaka, vilket också är det som systemkameror (de flesta) idag använder.

Kompaktkameror har samma proportion som en gammal tjock-TV, nämligen 4:3 (1,33), d.v.s. lite mer kvadratiskt än 3:2.

Bredbilds-TV har 16:9 (1,78) d.v.s. mer utsträckt än 3:2 och ännu mer utsträckt än 4:3.

Att man använder 3:2, 4:3 och 16:9 är att det är de närmaste rena heltal som går att använda.

A4 är 297*210 mm, d.v.s. 297/210=1,414 (eller mer exakt: roten ur två).

Pappersstorlekar och bildformat stämmer sällan överrens. Vet inte varför.. men kan tänka mig att man ofta tänker sig att man ska använda en passepartout för att rama in bilden.
 
hur gör du själv när du ska skriva ut bilder? gör du det hemma eller på fotolabb?

ändrar du i så fall alltid dina bilders orginalstorlek?
 
Jag skickar mina bilder till labb, Crimson oftast.

Är jag noggrann så beskär jag mina bilder till rätt proportioner, d.v.s. vill jag från min systemkamera (3:2) skriva ut en bild i A4 så får jag skära bort lite på kortsidorna, eftersom 3:2 är något mer långsmalt än A4.

Är jag mindre noggrann så säger jag åt Crimson att de ska låta bilden fylla ut hela pappret. Deras automatik kommer då att skära bort lite av kortsidorna så jag får ju tänka på att inte ha något viktigt där.

A4 (eller A-serien överhuvudtaget) har fördelen att det har proportionsfaktor 1,41 vilket ligger ganska mittemellan systemkamera (3:2 d.v.s. 1,5) och kompaktkamera (4:3 d.v.s. 1,33) så A-formatet passar ganska bra i både fallen. Väljer man att låta hela bilden fylla ut pappret så kommer systemkamerans bild att kapas lite i kortsidorna medan kompaktkamerans bild kapas lite på långsidorna.

Vill jag skriva ut systemkamerabilder på 15*10 cm så behöver jag inte göra något alls eftersom både bild och papper har samma proportioner.

Vill jag skriva ut en kompaktkamerabild på 15*10 cm så behöver relativt mycket av bildens långsidor kapas eftersom en bild med proportion 4:3 (1,33) ska skrivas ut på ett papper med proportion 3:2 (1,5).

Nyckeln till det hela är att inse att proportioner och fysisk storlek är två olika saker.
 
En annan variant är om man inte vill anpassa bildens proportion till pappret, men ändå vill få med hala bilden utan att något skärs bort. Då får man säga till Crimson att bilden inte ska fylla hela pappret utan istället passas in på pappret (är lite osäker på begreppen men jag har för mig att det kallas så). Effekten blir då att om man har en systemkamerabild (3:2) som man vill få ut på A4-papper så komemr hela bilden med men man får vita fält längs långsidorna. Detta eftersom 3:2 är mer långsmalt än A4. Med en kompaktkamerabild (4:3) på A4 så blir det istället vita fält längs kortsidorna eftersom 4:3 är mer åt det kvadratiska hållet än A4.
 
Så, angående storleken på bilderna ur kameran. Är det standardstorlek? Har alla system olika mått? Har det med sensorns storlek att göra?

Bilderna från kameran har en storlek i pixlar - bildpunkter, definierade som basen gånger höjden (X * Y).
Antalet bildpunkter bestäms av sensorns upplösning, en 14.7Mp kamera har alltså fler bildpunkter (större bild) än en kamera på 12.1Mp - exempelvis.

Det som slutligen bestämmer storleken på bilden när man skriver ut, det är hur många bildpunkter man skriver ut per tum eller cm. Ett lågt värde ger en större bild, för då sprids bildpunkterna ut på ett större område, ett högre värde ger en mindre bild för då sprids bildpunkterna ut på ett mindre område.

Många bildpunkter på en liten yta ger upplevelsen av hög upplösning jämfört med få bildpunkter på en stor yta.

Ett vanligt mått är 72 bildpunkter per tum, som är standardformatet på internet. För högre kvalitet rekommenderas fler bildpunkter, åtminstone 150 - upp till 300. Nu talar vi professionella utskrifter och tryckkvalitet.

Antalet bildpunkter i dagens kameror räcker mer än väl till för att fylla ett helt A4, och i fallet med 14.7Mp även större format som A3 upp till A2.
 
ok...

men i praktiken när det ska passa ramar då?

jag kan ju inte beställa de måtten jag vill. det passar inte i ramen.

ändrar ni alltid era storlekar när ni ska beställa från fotolabb?

Kvarstår inte problem om man har egen skrivare? måtten på bilden från kameran ändrar sig ju inte.

Erro: de vita fält du pratar om kommer vara olika stora. motsatt sida lika men tex långsidorna blir mindre (alt större).
 
Proportioner, det är det som gäller. Förstår du begreppet proportioner så förstår du också vad du behöver göra. Proportioner är helt enkelt förhållandet mellan långsida och kortsida. Dividera långsidan med kortsidan så har du proportionsfaktorn.

Din bild från kameran har en viss proportion: 3:2 (1,5) med din K10D systemkamera, 4:3 (1,33) med en kompaktkamera. Dessa mäts inte i cm utan i pixlar. Bilden från kameran har ingen storlek i cm. Fysisk storlek blir det först när man tar ut bilden på nåt sorts fysiskt media, t.ex. ett papper.

Jag har skrivit en artikel angående detta med PPI/DPI/bildstorlek:

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Om du sen har beskurit bilden själv för att få "en bra bild" så kan den förstås ha vilka proportioner som helst, från rent kvadratisk 1:1 (1) till extremt långsmal.

Det papper du sen vill skriva ut bilden på har en viss proportion. Ett A4 har 297:210 (1,41), ett 15*10cm papper har 15:10 (1,5 d.v.s. samma som 3:2).

Om bildens proportion inte stämmer med papprets så får du välja något av de tre alternativ jag nämnde i tredje inlägget.
 
Att fysiska mått på ramar och papper inte alltid passar får du nog ta upp med den industrin...

Jag tror, som jag skrev förut, att de som tillverkar ramar anser att man ska använda en passepartout för att få en snygg montering. Och det ligger faktiskt mycket i det. Om du skriver ut en bild på ett A4 så är det kanske lämpligt att montera den i en 40*30 cm ram. Du får då använda en passepartout som täcker de ca 5 cm på varje sida som ramen är större än bilden.
 
tack för alla förklaringar.

problemet är inte löst, jag få klippa i bilden själv tyvärr. och tänka på att ha luft kvar i bilden i framtiden (vilket känns väldigt tråkigt. det är ju dock inte alla bilder som skrivs ut men ändå.

passepartout använder jag nästan aldrig, men problemet försvinner ju inte ändå (?), eftersom bildens proportioner (ur kameran) inte passar ramen. eller tänker jag fel nu?. Problemet är ju ramarnas dimensioner.

suck.

de jag skrivit ut tidigare har inte hamnat i en ram så jag har inte stött på problem tidigare...
 
tack för alla förklaringar.

problemet är inte löst, jag få klippa i bilden själv tyvärr. och tänka på att ha luft kvar i bilden i framtiden (vilket känns väldigt tråkigt. det är ju dock inte alla bilder som skrivs ut men ändå.

passepartout använder jag nästan aldrig, men problemet försvinner ju inte ändå (?), eftersom bildens proportioner (ur kameran) inte passar ramen. eller tänker jag fel nu?. Problemet är ju ramarnas dimensioner.

suck.

de jag skrivit ut tidigare har inte hamnat i en ram så jag har inte stött på problem tidigare...

Vadå inte passar ramarna? T ex Gallerix kan skära till passepartout i olika proportioner. Och man kan skära själv och få innermåttet precis som man vill ha det. Yttermåtten kan då passa i en ram.

Hälsn Maria
 
Nja, jag kan inte beställa formatet 21x30 cm, så "enkelt" är det.
Jag ska inte ha en passepartout heller. Men jag tror att även om jag skulle haft det så hade nog sidorna blivit olika stora.
 
Jag ska inte ha en passepartout heller. Men jag tror att även om jag skulle haft det så hade nog sidorna blivit olika stora.
Sidorn kan (bör) vara olika stora. Sedan gammalt skall nedre sidan av en passepartout vara större än övriga. Färdiga passepartouter har oftast samma mått runtom, men det beror mest på att de ska kunna passa både till stående och liggande format. Det finns mallar för hur en passepartout ska ha för proportioner om man vill ”göra rätt”. Övriga tre sidor brukar vara lika stora, men ibland kan man se att t ex övermarginalen är ngt större än sidomarginalerna, men mindre än undermarginalen. Skillnaderna bör var harmoniskt avvägda ock ”snäppa till” så att ögat upplever en synbar skillnad mellan måtten. Kolla i ramaffärer så kan man se olika lösningar. Jämför även en klassisk boksida där alla marginalerna ofta har olika mått.

”Gyllene snittet” blir det ofta tal om. Dess proportioner anses ge den vackrast avvägda rektangeln. Spännande att samma proportioner återkommer i naturen vad gäller olika växters detaljer (ex solrosen). Detta på tal om A4 jämfört med kamerans 3:2, där kamerans bildproportioner ligger närmare ”Gyllene snittet” än det trubbigare A4 (och alltså är att föredra?).
 
Sidorn kan (bör) vara olika stora. Sedan gammalt skall nedre sidan av en passepartout vara större än övriga. Färdiga passepartouter har oftast samma mått runtom, men det beror mest på att de ska kunna passa både till stående och liggande format. Det finns mallar för hur en passepartout ska ha för proportioner om man vill ”göra rätt”. Övriga tre sidor brukar vara lika stora, men ibland kan man se att t ex övermarginalen är ngt större än sidomarginalerna, men mindre än undermarginalen. Skillnaderna bör var harmoniskt avvägda ock ”snäppa till” så att ögat upplever en synbar skillnad mellan måtten. Kolla i ramaffärer så kan man se olika lösningar. Jämför även en klassisk boksida där alla marginalerna ofta har olika mått.

”Gyllene snittet” blir det ofta tal om. Dess proportioner anses ge den vackrast avvägda rektangeln. Spännande att samma proportioner återkommer i naturen vad gäller olika växters detaljer (ex solrosen). Detta på tal om A4 jämfört med kamerans 3:2, där kamerans bildproportioner ligger närmare ”Gyllene snittet” än det trubbigare A4 (och alltså är att föredra?).

Apropå mått på passepartouter:

Här finns en passepartoutkalkylator
 
tack för den länken G-man.

men jag är ändå lite besviken över att det (typ) inte bara är att köpa en billigare ram på typ lagerhouse och sen beställa ett foto i de måtten.

det bästa hade ju varit om jag kunde beställa i de mått jag själv vill ha. Detta går i dagsläget inte och det är väldigt synd.
 
tack för den länken G-man.

men jag är ändå lite besviken över att det (typ) inte bara är att köpa en billigare ram på typ lagerhouse och sen beställa ett foto i de måtten.

det bästa hade ju varit om jag kunde beställa i de mått jag själv vill ha. Detta går i dagsläget inte och det är väldigt synd.

Om du går in på t.ex. Gallerix så kan de skära till en ram i de mått du vill ha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.