Annons

Hemlighetsfullt objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Köpte mig ett objektiv på loppis för 50kr - från första början var det mest tänkt att jag skulle skruva ner det i smådelar och bygga egna experimentobjektiv, men sen tog jag mig en närmare titt på det och såg att det fanns möjlighet att det skulle kunna passa på min kamera efter lite ombyggnad - så vi får se hur de går med det :)

Hursomhelst, tydligen är det antingen ett extremt ovanligt objekt, lr så är det så pass kasst att ingen velat köpa det tidigare, för ja jag kan inte hitta minsta lilla information om det ngnstans alls. Och inte blir det lättare att hitta ngt då det heter Expert och alla sökningar leder mig till ena lr andra expert-sidan.

Så frågan jag ställer mig är om ngn vet ngt om ett objektiv som heter:

Expert MC Auto Tele Zoom Macro 80-200mm 1:4,5

Lr kan ge mig länk till arkiv där man borde kunna hitta det?
 
Det är fråga om en serie objektiv som kedjan Expert sålde under 70- och 80-talet. Objektiven är alltså tillverkade av någon japansk fabrik, och sedan har Expert satt sitt eget märke på dem. Ungefär som SIBA gör när de säljer sina lågpristv och dvd-spelare. Dessa objektiv var aldrig kända för att vara särskilt bra, och ett sådant billigt telezoomobjektiv på den tiden är enligt dagens mått riktigt uselt. 50 kr är ju inga pengar, men det är definitivt inte värt mer, så skruva sönder och lek med det.
 
Det är fråga om en serie objektiv som kedjan Expert sålde under 70- och 80-talet. Objektiven är alltså tillverkade av någon japansk fabrik, och sedan har Expert satt sitt eget märke på dem. Ungefär som SIBA gör när de säljer sina lågpristv och dvd-spelare. Dessa objektiv var aldrig kända för att vara särskilt bra, och ett sådant billigt telezoomobjektiv på den tiden är enligt dagens mått riktigt uselt. 50 kr är ju inga pengar, men det är definitivt inte värt mer, så skruva sönder och lek med det.

Ah, sedär - tack för informationen - då leker jag sönder det då =)
 
Gammal tråd nu men :)

Experts gamla zoomar är som det redan står inga höjdare, men några av de fasta är faktiskt helt ok.

Vad jag fått fram köptes dessa huvudsakligen in från Tokina och Soligor, några kom från Kino Precision Industries ( känt som Kiron i USA och Panagor i Europa).

Här är ett par av mina Expert, modifierade modifierade till Minolta/Sony AF fattning:
http://knytpunkt.gotdns.org/objektiv/compare.php?compare=1&compare=11

Klicka på bilderna för att göra dem lite större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.