Vad anser ni vara den bästa sportfotokameran (enbart hus) av märket Canon, under 20 000 kr? Är det en ny 7D med batterigrepp eller en bra begagnad 1D Mark III? Vad säger alla erfarna? För- och nackdelar? Vad håller inte måttet hos respektive modell? Jag söker främst åsikter från de som testat och jämfört - inte data ur manualer som man själv kan läsa innantill
För sportfotografering skulle jag skaffa en bra begagnad 1D mkIII alla dar i veckan.
Har själv både en 1D mkIII och en 7D.
Främsta anledningen enligt mig att välja 1DmkIII framför 7D är bildkvaliteten.
Upplever att bilderna blir kontrastrikare och färgerna har mer lyster med 1DmkIII. Bruset upplever jag som mindre också, främst vid låga ISO.
Andra saker jag föredrar med 1D mkIII’an jämfört med 7D är:
- 1.3 crop= möjlighet till kortare skärpedjup jämfört med 1.6.
- Färre pixlar 1 = snabbare arbetsflöde (har testat mRAW med 7D men gillade inte riktigt bildkvaliten dessutom är mRAW filen nästan lika stor som RAW filen i 7D och betydligt större än en RAW fil med mkIII)
- Färre pixlar 2 = Upplever det som att det krävs betydligt snabbare slutartider för att frysa bilder med 7D kameran och dess mindre pixlar, vilket gör att ISO måste höjas.
- Robustare hus.
- Något bättre ergonomi än 7D och min 1DmkIIn tycker jag personligen.
- Upplever mkIII huset som lättare än en 7D med batterigrepp och extra batteri.
- Två kortplatser.
- Bättre batteri som håller betydligt längre.
- 10b/s
- Klarar att knäppa fler bilder innan kameran måste ladda ner på flashkortet.
- Snabbare AF som jag upplever inte sinkar ner antalet bilder/sek lika mycket vid krävande ljus.
- Snabbare batteriladdare.
Fördelar med 7D jämfört med mkIII’an (för sportfoto):
- Betydligt bättre skärm.
- Bättre menystystem.
- Fjärrstyrning av blixt (kan vara bra att ha)
- Video (kan vara bra att ha)
- Snabbare formatering av CF kort.
De för och nackdelar jag beskrivit ovan gäller just din fråga om bästa kamerahuset för sportfotografering.
Jag köpte inte min 7D för att ersätta 1D mkIII huset utan för att den har andra fördelar utanför sportfotograferingen (mindre hus bl.a. vilket är trevligt på resor bl.a).
7D är också en väldigt bra kamera och hade den haft färre pixlar (8-10 Mpx) skulle den antagligen vara helt fantastisk i mitt tycke.
mvh
Andreas