Annons

Ultra II vs. Extreme III

Produkter
(logga in för att koppla)

soyair

Aktiv medlem
SanDisk CF Ultra II vs. SanDisk CF Extreme III

Jag undrar om det spelar någon större roll vilket av dessa två jag köper. Jag vet att de skiljer i hastighet. Men hjälper det mig som har en Alpha 350? Jag fotar lite basket då och då, men det är inget jag gör varje dag.
 
Jag vet inte hur snabbt din kamera kan skriva till minneskortet men jag tror att den är så snabb så du kommer märka skillnad vid seriebildstagning i RAW-format. När Kameran har fyllt bufferten som är sex bilder i ditt fall så töms den snabbare med ett Extrem III och kameran blir därför snabbare redo för en ny omgång bilder. Detta händer endast om du tar bilderna i snabb följd. För övrigt gör det ingen skillnad förutom att det även går snabbare att läsa in bilderna i datorn.
 
Jag vet inte hur snabbt din kamera kan skriva till minneskortet men jag tror att den är så snabb så du kommer märka skillnad vid seriebildstagning i RAW-format. När Kameran har fyllt bufferten som är sex bilder i ditt fall så töms den snabbare med ett Extrem III och kameran blir därför snabbare redo för en ny omgång bilder. Detta händer endast om du tar bilderna i snabb följd. För övrigt gör det ingen skillnad förutom att det även går snabbare att läsa in bilderna i datorn.

Ok, då förstår jag. Tack för svaret.
 
Jag kan inte Sony, så jag vet inte vilken skillnad det gör på Alpha 350, men jag vet av egen erfarenhet att det är en ENORM skillnad mellan just dessa två kort på Canon EOS 5D, och även stor skillnad på EOS 10D. 10D är ju med dagens mått en föråldrad kamera (vissa säger att 5D är föråldrad också), men även med den så är skillnaden som sagt signifikant. Idag har jag lagt mitt Ultra II åt sidan, jag tar inte ens längre med det ut som reservkort! Vill du ha ett litet (1GB) ultra II så kan du FÅ mitt om jag bara hittar det, så värdelöst tycker jag att det är i jämförelse med Extreme III (eller bättre).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.