Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Island 8e mars
- Trådstartare Djarven
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
Har du några planer överhuvudtaget? Är det "den gyllene cirkeln" som gäller eller skall du åka mer på egen hand?
Jag var där tillsammans med några kompisar i juli förra året, det var helt fantastiskt. Vi körde från Keflavik ut på Reykjanes och sedan längs kusten bort till Jökulsarlon på sydostkusten. Så långt tycker jag dock inte du skall köra, då hinner du knappt stanna på vägen.
Några av mina bilder finns här: http://vimeo.com/7738670
Jag var där tillsammans med några kompisar i juli förra året, det var helt fantastiskt. Vi körde från Keflavik ut på Reykjanes och sedan längs kusten bort till Jökulsarlon på sydostkusten. Så långt tycker jag dock inte du skall köra, då hinner du knappt stanna på vägen.
Några av mina bilder finns här: http://vimeo.com/7738670
Emil-G
Aktiv medlem
Första vattenfallet (2:37-3:00) är Seljalandsfoss, därefter Skogafoss (3:13-3:17), Svartifoss (5:13-5:23) och Gullfoss (8:44-8:48). Allra sist är Öxarárfoss vid Tingvalla.
Seljalandsfoss och Skogafoss ligger bokstavligt talat bredvid ringvägen och syns tydligt när man närmar sig västerifrån, Gullfoss tillhör Gyllene cirkeln med parkering runt hörnet. Svartifoss ligger däremot en bit upp i Skaftafell nationalpark, det tar en timme att vandra dit. Öxararfoss ligger bakom/ovanför själva tingsplatsen i Tingvalla och det går fina stigar dit från flera håll.
Seljalandsfoss och Skogafoss ligger bokstavligt talat bredvid ringvägen och syns tydligt när man närmar sig västerifrån, Gullfoss tillhör Gyllene cirkeln med parkering runt hörnet. Svartifoss ligger däremot en bit upp i Skaftafell nationalpark, det tar en timme att vandra dit. Öxararfoss ligger bakom/ovanför själva tingsplatsen i Tingvalla och det går fina stigar dit från flera håll.
Djarven
Aktiv medlem
Ok, då är jag säker på att jag inte kommer att få se Svartifoss iaf, är lite väl långt österut.
Gullfoss och Öxarárfoss är ju garanterade eftersom jag har gyllene cirekln inbokad.
Kanske finns möjlighet att se Seljalandsfoss och Skogafoss också när jag ska göra glaciärvandringen på Solheimjökull.
Hur är det med guideturerna (buss) gör de fotostopp vid sevärdeheter efter vägen?
Gullfoss och Öxarárfoss är ju garanterade eftersom jag har gyllene cirekln inbokad.
Kanske finns möjlighet att se Seljalandsfoss och Skogafoss också när jag ska göra glaciärvandringen på Solheimjökull.
Hur är det med guideturerna (buss) gör de fotostopp vid sevärdeheter efter vägen?
Emil-G
Aktiv medlem
Tyvärr vet jag inget om guidade turer, vi körde egen bil och hade lagt upp vårt eget program för resan. Med lite tur stannar ni åtminstone vid ett av fallen, prata med guiden när ni kliver på bussen. Det beror ju också på hur stor bussen är, det är lättare att göra en avstickare från programmet med 6 passagerare än med 60. Mina bilder på Seljalandsfoss är tagna ganska långt upp på sidorna om fallet och även om det inte är speciellt högt egentligen var det rejält brant och halt.Ok, då är jag säker på att jag inte kommer att få se Svartifoss iaf, är lite väl långt österut.
Jag var där i början av juli och tyckte det var ganska perfekt men jag kan mycket väl tänkta mig att många delar av landet passar lika bra i vinterskrud. Jag har sett bilder på stora frusna vattenfall med snö och blå himmel, otroligt vackert.Finns det en tid på året då Island är som bäst, fotomässigt? Jag vet att det är en omöjlig fråga, men jag har länge varit sugen på att besöka ön.
Vi hade fantastisk tur med vädret när vi var där, visst regnade det några timmar då och då men i regel blåste det över ganska fort. Det är definitivt inget land man åker på solsemester till men är man beredd på ombytligt väder är naturen otroligt vacker.
HNormark
Aktiv medlem
Lyckost! Jag har varit på Island två gånger och längtar tillbaka. Ena gången var i skarven juni/juli och andra gången september. Båda säsongerna var bra på sitt sätt (fint väder båda gånger), men september var nog allra vackrast. Otroliga färger på mossorna och lavarna.
Vi hade egen bil, så övrigt kan jag inte råda dig om.
Vi hade egen bil, så övrigt kan jag inte råda dig om.