Annons

Leica D-LUX 4 vs Canon G11 vs D300/16-85+70-300 alt 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Det var en lång rubrik men ... och dessutom får ni ursäkta resebeskrivningen nedan. Om du tycker den är lång, hoppa till frågan!

14-21 januari 2010 bär det av till Egypten. Resan är ett koncentrat av det mest sevärda längs hela Egyptens "aorta", Nilen. Under en tre dagars kryssning från Luxor till Assuan upplever du det till synes tidlösa vardagslivet längs Nilens stränder.

Konungarnas dal.
Från Hurghada vid Röda havets kust färdas du landvägen genom öknen till Luxor, där du besöker de döda faraonernas sista viloplats i Konungarnas dal. Du besöker också Dier el Bahri med Drottning Hatshepsuts arkitektoniskt fulländade tempel, majestätiskt beläget vid foten av en enorm klippvägg.

Stillsam färd längs Nilen.
Kryssningsfartyget tar dig sedan i sakta mak uppströms mot Assuan. Få reseupplevelser är jämförbara med en kryssning på Nilen. Du sitter bekvämt tillbakalutad i en stol på soldäck och får se Nildalen passera.

Från Esna kryssar du fram till Edfu där ett av Nildalens mest storslagna tempel, helgat åt falkguden Horus, är beläget. Därefter väntar handelsstaden Assuan, under årtusenden slutmål för karavanvägarna söderifrån. Under en färd över Den höga dammen, Nassers storverk, når du den ofullbordade obelisken.

Den som önskar kan (mot extra kostnad) följa med på en utflykt med flyg till Abu Simbel, nära gränsen mot Sudan. Här finns de gigantiska klipptemplen och Ramsesstatyerna som på sextiotalet räddades från att dränkas i den enorma Nassersjön. Du kan även välja att stanna kvar och utforska Assuan innan det är dags för en segeltur med en traditionell långmastad s k feluccabåt.

Konstskatter och myllrande folkliv.

Så tar du nattåget till Kairo där de eviga sevärdheterna väntar. Ett stycke ut i öknen reser sig de tre Gizapyramiderna och strax intill den hemlighetsfulle Sfinxen. I Sakkara, uppe på västra ökenplatån, väcker de allra äldsta så kallade trappstegspyramiderna stort intresse.

Din sejour i Kairo ägnas åt ett besök i i Egyptens äldsta kyrka, Abu Sarga, och det mäktiga Citadellet. I närheten ligger den smäckra Muhammed Ali Moskén, även kallad Alabastermoskén med förfinad arkitektur. Därefter väntar ett besök på ett av världens förnämsta museer, Egyptiska Museet, som ger en medryckande bild av faraonernas Egypten. Höjdpunkten är salarna som helt uppfylls av skatter och vardagsföremål, påträffade i Tutanchamons gravkammare.

Vi hinner också med en kort tur i basarkvarteren Khan El-Khalili med trängsel, myller och brokiga butiker, innan vi påbörjar återfärden till Hurghada vid Rödahavskusten, där du tillbringar resans sista natt.

FRÅGA

Jag sitter idag med en Leica D-LUX 4 och en D300 med några objektiv, se "Min kameraväska".

Min fråga är;
Ska jag köpa Canon G11 och nöja mig med den som resesällskap, förutom min sambo, eller ska jag fortsätta att leva med Leica D-LUX 4, tänker mestadels på telesidan, 60 mm kanske är lite begränsande? Dessutom, ska jag "släpa" på D300 med 18-200 alternativt 16-85+70-300?


Thanks in advance / Jan-Olof
 
Ta med två alternativ

Resan är antagligen så pass intressant och något du drömt om eller åtminstone sett fram emot under en tid så ta för guds skull med dig det bästa du har. Du ska definitivt ta med dig din D300 + 16-85 alternativt 18-200 för att ta med till specifika besöksmål. En D300 med 16-85 väger inte så vansinnigt mycket (vi snackar inte flera kilon...) och du kommer ångra dig om du inte förevigar dina upplevelser med bästa kvalitet. Jag skulle även ta med D-luxen och ha den till hands övrig tid (när ni går ut och äter på kvällarna, besöker marknader, flanerar etc.) och för att kunna spela in korta filmsekvenser som är jättekul att titta på i efterhand. Jag tycker att "vikthysterin" när det gäller systemkameror är överdriven. När du väl sitter hemma och tittar på dina bilder är du glad att du lyckades med "mandomsprovet" att släpa runt på en kamera som väger 1,3 kilo. Låt sambon sköta D-lux:en, häng D300:an runt halsen och använd den!!

Lycka till på resan.

/Tommy Hansen
 
Tack för svaret Tommy!

Ja det är en resa vi sett fram emot och problemet är inte vikten när vi väl är där nere utan bagagevikten. Vi har 20 kg totalt (handbagage + incheckat) om vi inte vill betala för extra bagage/övervikt.

Skönt att höra din åsikt, D300+16-85 alt 18-200 + D-Lux 4. Har samma tanke, låta sambo sköta Leica och jag själv får leka med D300. Leican får följa med i miljöer där fotande bör ske mer diskret där en systemkamera väcker för mycket nyfikenhet.

Då återstår bara frågan. 16-85 + 70-300 eller 18-200? Skulle kännas skönt att inte behöva byta objektiv med Sahara som närmaste granne.
 
Hej igen Jan-Olof.

Personligen hade jag lämnat 70-300 hemma. Jag har gjort en hel del reportageresor och i regel har jag haft med mig 2 kamerahus varav det ena "bestyckat" med en normalzoom (24-70 alt 28-75) och det andra med en 70-200. De allra flesta bilderna tar jag med normalzoomen medan den andra kameran med 70-200 oftast ligger kvar i ryggsäcken. Jag hade valt D300 med 16-85 (och helst en SB400 blixt) + D-lux. Hade det varit en annan typ av resmål hade jag tagit med även 70-300 (typ safari i Afrika.... eller liknande). Vad du än väljer kommer det att bli rätt så länge du tar med dig din D300.

/Tommy Hansen



Tack för svaret Tommy!

Ja det är en resa vi sett fram emot och problemet är inte vikten när vi väl är där nere utan bagagevikten. Vi har 20 kg totalt (handbagage + incheckat) om vi inte vill betala för extra bagage/övervikt.

Skönt att höra din åsikt, D300+16-85 alt 18-200 + D-Lux 4. Har samma tanke, låta sambo sköta Leica och jag själv får leka med D300. Leican får följa med i miljöer där fotande bör ske mer diskret där en systemkamera väcker för mycket nyfikenhet.

Då återstår bara frågan. 16-85 + 70-300 eller 18-200? Skulle kännas skönt att inte behöva byta objektiv med Sahara som närmaste granne.
 

"och helst en SB400 blixt"


/Tommy Hansen

Intressant att du rekommenderar Nikons minsta blixt. Jag läste SB400 flera gånger men reagerade inte eftersom jag läste "SB900" och en sådan ligger på en framtida önskelista men inte något prioriterat till en Egyptensemester.

Motivera gärna varför du rekommenderar SB400.
 
Tillbaka efter några sköna dagar på Nilen ...

Känner att jag vill rapportera lite om min semester i Egypten, resa på Nilen Luxor - Assuan + Kairo med pyramiderna.

Innan jag åkte startade jag denna tråd för att få lite råd om utrustning.

Jag tog med mig D300S + Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR och Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED.

Det enda stället där jag använde 70-300 var vid pyramiderna för att få med Kairo i bakgrunden. All övrig tid var det 16-85 som användes. Däremot hade jag haft användning för mitt Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED som låg hemma, hade antagligen blivit min "prime". Dessutom hade jag med mig Leica D-Lux 4 för att obemärkt ta bilder och ha med mig på kvällarna.

Tyvärr fungerade detta inte hela vägen, gick bra upp till Asuan! Fotade uppe på soldäck på vår kryssningsbåt. Reser mig upp och kameran hänger i remen runt armleden, trodde jag! Remmen gick av och kameran studsar ner på däcket för att sedan fortsätta 4 våningar ner i Nilen. Remmen hade skavt mot bygeln och där står jag utan kamera men med en trasig rem runt handleden.

Det värsta var inte kameran utan minneskortet med alla bilder och filmsnuttar. Kameran ersätts av Allriskförsäkringen med en självrisk på 1.500 SEK. Därutöver innehåller LF 30% av beloppet tills jag visar upp kvitto på nyinköpt kamera, max 6 månader. Leican var 10 månader vid tillfället.

Nåväl, här kommer några bilder tagna med Nikon D300 och Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR + några enstaka med Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED.

Länk till Osiris - semesterbilder från Egypten:

http://www.facebook.com/album.php?aid=142343&id=854934143&l=c540298798
 
• Osis med Leican.
• Osiris, många fina bilder här. Tack för visningen!

Förstår att vidvinkelzoomen hade kunnat passat vid monumenten, men det brukar ju kunna gå att stitcha bilder med standardzoomen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.