Annons

Vilket program bör jag använda? Collage.

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110317

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har fått i uppgift att göra ett collageliknande uppsättning bilder där det ska se ut som att man har pinnat upp bilder på typ en vit korktavla.

Finns det något program för att få det att se ut som att man har satt upp bilder utan att man egantligen har det på riktigt. saker som det ska se ut som ska vara tex så att det blir skugga bakom den ena bilden, sätta i en pin i bilderna för att det ska se ut som att de hålls uppe, eller få det att se ut som att ett foto har rivits i.

lite ungefär som på bilden fast i datorn.


Tack så mycket!

Marcus
 

Bilagor

  • foton.jpg
    foton.jpg
    17.5 KB · Visningar: 801
Om du är skaplig på Photoshop skulle jag absolut rekommendera det. Det finns säkert automatiska program som gör detta, men då utgår det från färdiga mallar. i PS blir det mer levande och bättre. T.ex. kan du vika upp ett hörn, lägga skuggor bakom osv.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    77.8 KB · Visningar: 810
Se först till att du har lite plats runt bilden (öka "Canvas size") Gör en markering runt bilden eller lagret och välj sedan "Omforma Fritt" (Free transform) Cmd+T. Klicka sedan i det lilla verktyget som pilen pekar på i bilden. Ta tag i ett hörn och dra tills du är nöjd.

(Funktionen finns även i menyn under Edit-Transform-Warp)

Den funktionen fungerar från CS2 och framåt.
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    80.1 KB · Visningar: 741
Senast ändrad:
Perfekt tack! ja, jag har kollat runt ganska mycket och det verkar som att det är photoshop som gäller. svårare blir det dock med om man vill att ett fotografi ska se avrivet ut, eller ha en nål som håller fast fotografiet,

vet ni hur man gör det?

Tack,

Marcus
 
avslutatmedlemskap1425491 sa:
Perfekt tack! ja, jag har kollat runt ganska mycket och det verkar som att det är photoshop som gäller. svårare blir det dock med om man vill att ett fotografi ska se avrivet ut, eller ha en nål som håller fast fotografiet,

vet ni hur man gör det?

Tack,

När man kommer in på sådana här saker blir det väldigt långa texter. Speciellt om man inte vet vilka förkunskaper som finns.

Kortfattat då: En nål kan du alltid lägga dit från en annan bild. En liten skugga som målas dit gör att det ser naturligare ut.

En rivkant kan man göra med hjälp av en markering, t.ex lassot. I det fallet är en penna i stället för mus nästan helt oumbärligt.

Man kan också använda en riktig rivkant som scannas eller fotograferas. Det brukar bli bättre, men att gå in på det här skulle bli en lång förklaring...
 

Bilagor

  • Klipp2.jpg
    Klipp2.jpg
    76.7 KB · Visningar: 795
Senast ändrad:
Detta har jag inte provat förut, tack för tips! Nu kommer nästa fråga, hur har du gjort skuggan? Använde vanlig drop shadow, men det ska ju vara lite bredare skugga där det är uppvikt. Här är mitt snabbtest.
 

Bilagor

  • IMG_0311.jpg
    IMG_0311.jpg
    62.6 KB · Visningar: 704
Detta har jag inte provat förut, tack för tips! Nu kommer nästa fråga, hur har du gjort skuggan? Använde vanlig drop shadow, men det ska ju vara lite bredare skugga där det är uppvikt. Här är mitt snabbtest.

Dropskugga blir lite trist i det här fallet. Skuggan har jag målat dit med pensel. Använd först en ganska stor pensel med låg opacitet och i läge multiplicera. Bygg upp skuggan gradvis. I och med att du har penseln i läge multiplicera blir den mörkare och mörkare för varje gång du målar. Ju närmare bilden ligger mot bakgrunden desto skarpare kant behövs. Då kan du minska penselstorlek och hårdhet.

Även i detta fallet är en tryckkänslig penna helt outstanding.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.