ANNONS
Annons

Skillnaden på RAW och JPEG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Becksii

Avslutat medlemskap
Hejhej!
Jag undrar vad skillnaden är på RAW och JPEG-bilder?
Ända sedan jag började fota med min Nikon D60 i Juni detta året, har jag fotat bilder i JPEG-format. Igår läste jag på en fotoblogg att man ska använda RAW istället, eftersom skillnaden är oerhörd. Så jag tog några bilder i köket hemma, och sedan ändrade jag till RAW och klickade några likadana bilder, men jag ser ju ingen som helst skillnad.

Så jag testade att Googla lite för att se skillnaden på bilder i RAW och JPEG, och då såg färgerna i RAW-bilderna mycket mer jämna och mjuka ut, och på JPEG-bilderna var kontrasterna mycket större.

Varför blir det ingen skillnad på mina RAW- och JPEG-bilder?

Tackar för svar!

utan att vara guru så ska jag försöka gröra rätt. Börja med att söka lite på forumet och wikin.

Raw är en ren dump av vad sensorn "ser" när du skjuter. Det gör att du kan efterbehandla korten mycket bättre, då det inte drar ner kvaliteten, och lägger inga "lager" med ändringarna över bilden. Medans jpeg är ett komprimerat format. Det innebär att det är packat och allt "lul" är borta, så du bara har ett kort. Och för vaje gågn som du vill ändra bilden och spara om den så kommer kvaliteten att bli sämre.

Från börn är det ignen skillnad med RAW-bilderna tål mycket mer bearbetning. En JPG-fil slänger allt som inte syns i bilden men i RAW finns det kvar. Tex om du vill ta fram en himmel som inte syns o bara är vit.

Hejhej!
Jag undrar vad skillnaden är på RAW och JPEG-bilder?
Ända sedan jag började fota med min Nikon D60 i Juni detta året, har jag fotat bilder i JPEG-format. Igår läste jag på en fotoblogg att man ska använda RAW istället, eftersom skillnaden är oerhörd. Så jag tog några bilder i köket hemma, och sedan ändrade jag till RAW och klickade några likadana bilder, men jag ser ju ingen som helst skillnad.

Så jag testade att Googla lite för att se skillnaden på bilder i RAW och JPEG, och då såg färgerna i RAW-bilderna mycket mer jämna och mjuka ut, och på JPEG-bilderna var kontrasterna mycket större.

Varför blir det ingen skillnad på mina RAW- och JPEG-bilder?

Tackar för svar!

Här är lite info i en tidigare tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=13584

Också amatör, men som jag ser det.
Med JPG gör kamerans datorprogram jobbet det jobbet som man med analog teknik gjorde i mörkrummet, med RAW gör du själv allt mörkrumsjobb.

JPG kan jämföras med papperskopian du får från labbet.
Ett bra labb med bra, välservade maskiner, rutiner för att byta kemi och kunnig personal eller en duktig manuell kopist kan ge utmärkta kopior även från felexponerade bilder. (Jämför en kamera med bra mjukvara)
Medan ett labb med enkla maskiner, kör kemin in i det längsta innan de byter, aldrig servar maskinerna och bara anställer billig personal utan fotointresse, som på sin höjd ägt en enkel kompaktkamera kan även det bästa negativet ge dåliga kopior. (Jämför med en enklare kompaktkamera)

Du kan skanna av papperskopian, eller fotografera av den analogt eller digitalt, men aldrig få fram den information som labbet "slarvat" bort. Samma sak med JPG, den information som kamerans mjukvara ansåg var onödig är borta för alltid.

RAW kan jämföras med negativet från den analoga kameran.
Ett bra labb eller en bra kopist kan rädda felexponerade negativ och åtminstone få fram hyfsade bilder. (Jämför med en som är duktig på digital bildbehandling)
Ett dåligt labb eller en dålig kopist kan få fram riktigt dåliga papperskopior från perfekta negativ.
(Jämför med en som inte behärskar digital bildbehandling)

Själv kör jag JPG till vardags, men ändrar till JPG och RAW när jag tar viktigare bilder, eller ljuset är knepigt. Blir JPG-bilden bra kör jag på den, annars försöker jag få fram något från RAW-filen. Med varierande resultat kan jag erkänna, är uppväxt med svartvitt mörkrum hemma och lämnade färgfilmerna till labb.

Det bästa med RAW är att du aldrig skriver över filen, utan den är alltid intakt och du arbetar alltid med en kopia när du gjort dina ändringar och öppnar den i photoshop tex. De ändringar du gör i Camera Raw påverkar inte raw filen utan sparas i en egen xml fil. Så med andra ord finns alltid orginalfilen kvar.

Själv så slutade jag fota JPG för två år sedan, och skulle aldrig kunna tänka mig att börja fota JPG igen. Det är en liten omställning att börja fota RAW när du sätter dig bakom datorn, men efter ett tag så känns det som ett mer naturligt arbetsätt, än att sitta och redigera JPG filen som man med största sannolikhet skriver över.

Jocke

Medans jpeg är ett komprimerat format.

Bra skrivet och bra summering i tidigare inlägg!

Måste bara kommentera en sak. Jpeg är INTE ett komprimerat format. Det är ett _datareducerande_ format. Vad är då skillnaden? Jo, om man har datareducerat då har man kastat information för gott, den går aldrig att få tillbaka, någonsin. Ett komprimerande format tar inte bort några data. Till exempel TIFF kan sägas vara ett komprimerat format, då det har en liten algoritm som komprimerar bilden (det är faktiskt huffman-kod bakom, jämför med zip-filer t. ex.) men utan att datareducera, all orginalbilddata finns kvar och man har inte försämrat bilden.

Lite svårt att förklara men man kan jämföra med audio-området. En vanlig CD-skiva rymmer 650MB data för 72 minuter musik. Om man datakomprimerar den till FLAC (som är ett icke-förstörande dataformat dvs hela skivan finns kvar i orginal) så blir den ungefär hälften så stor men gör du om det till MP3 så datareducerar du och skivan blir 150MB stor istället pga att du kastar bort en massa orginaldata (RAW).

Jag fotar alltid i RAW också.. det kräver ju mer plats på minneskort och annan lagringsmedia där man har sitt bildarkiv. Gigabyten drar snabbt iväg :) om man nu sparar alla bilder vill säga som man fotar och inte gallrar bland kortet och tar bort ett gäng.

Jag har också svårt att se någon motivering varför jag ska fota med jpeg när jag kan få absolut högsta kvalitet med RAW och ha bättre justeringsmöjligheter utan att ha någon kvalitetsförlust

Jpg kan vara en stor tidsvinst för folk som 1: inte är intresserade av att efterbehandla sina bilder 2: inte vill/tar sig tid att lära sig "mörkrumstekniken" bakom raw-omvandlingen.

Det beror helt på hur man använder sina bilder om det finns någon förtjänst för den enskilde individen att använda raw. Att det finns tekniska kvalitetsskillnader går däremot aldrig att komma ifrån, flexibiliteten och "beabetningsmarginalen" är väldigt mycket större i en raw-fil. Men den kräver ibland (ofta?) kompetens för att kunna utnyttjas. Man får ta sig tid att lära nya saker vid datorn.

Men en person som inte har lite bakgrundskunskap eller intresse för bildbehandling kan mycket väl få SÄMRE resultat med en egen raw-omvandlingskedja än med en jpg direkt ur kameran.

Raw-filen är dock inte 100% "obehandlad" som många vill ha det till, det händer väldigt mycket i ett rawformat innan mätdata från sensorn skrivs till filen på minneskortet... Men det är dock ytterst ovanligt att kameratillverkare gör saker som inte bara ingår i en slags "normaliseringsbehandling". Många som inte kan så mycket om digital signalbehandling/mätmetodik kan se vissa av sakerna som sker med raw-data som "brusreducering", men detta sker i de flesta fall enbart på de högre "utökade" ISO-talen, samt på långa exponeringar (över 1s oftast), och i vissa ENSTAKA kameramodeller på "normala" raw-data. Sony gick precis igenom en mindre skandal med detta, så tillverkarna har ögonen på sig.

Den största fördelen med raw är som någon tidigare sagt att man alltid har kvar "orginalet" som bilden skapades efter, man kan utifrån detta orginal ta fram många olika versioner av samma bild - eller eventuellt "köra om" tidigare tagna bilder när man känner för detta. I en jpg så går ganska mycket (ibland väldigt mycket) av informationen i bildytan som kameran/sensorn registrerade för evigt förlorad.

Det bästa med RAW är att du aldrig skriver över filen, utan den är alltid intakt och du arbetar alltid med en kopia när du gjort dina ändringar och öppnar den i photoshop tex. De ändringar du gör i Camera Raw påverkar inte raw filen utan sparas i en egen xml fil. Så med andra ord finns alltid orginalfilen kvar.

Nåja, det går ju bra att göra motsvarande även om man fotar i JPEG. Bara att välja "spara som" istället för "spara" första gången i bildbehandlingsprogrammet. Det som orsakar kvalitetsförluster är upprepade öppna-spara-stänga-cykler i JPEG.

Den stora skillnaden mellan JPEG och råformat är exponeringslatituden. I JPEG har du 8 bitar per färgkanal per pixel att jobba med, i råformat normalt 12 eller 14 bitar. För varje bit som läggs till fördubblas antalet möjliga värden. Dvs en 14-bitars råfil uttrycker i idealfallet 64 (2^6) gånger mer information än vad motsvarande JPEG-fil gör. I praktiken får man utan större problem 1-2 stegs ytterligare exponeringslatitud jämfört med JPEG.

Lyckas du sätta exponering, vitbalans och allt sådant helt rätt redan i kameran, då spelar det ingen roll. Men så fort du misslyckas på någon punkt, så är det mer eller mindre kört med JPEG om det inte handlar om väldigt små fel. Fotar du i råformat så har du betydligt bättre möjligheter att justera allt detta i efterhand.

Något som du kan testa är att fota ut genom fönstret mitt på dagen. Låt halva bilden vara ut genom fönstret och halva bilden på väggen brevid fönstret, och ta två sådana, en i bästa JPEG och en i råformat. Kan kameran spara i JPEG och råformat samtidigt så är det ännu bättre. Ladda sen in dessa i datorn, och lek med exponeringen för att försöka få fram detaljer antingen i hög- eller lågdagrarna. Du kommer förmodligen ganska snabbt att upptäcka att det är snudd på omöjligt att göra något vettigt alls med JPEG-bilden, medan råformatskonverteraren gör ett betydligt bättre jobb med råfilen.

Ja, jag är frälst. :) Visst, det är lite mer jobb att "framkalla" en råformatsbild jämfört med att bara öppna en färdig JPEG, men slutresultatet blir många gånger så mycket bättre helt enkelt för att jag kan välja vilket resultat jag vill ha. Speciellt om man fotograferar kontrastrika motiv utan möjlighet att själv påverka ljussättningen så ser jag det som närmast oumbärligt. Att fota i råformat har räddat mången bild för mig...

Vad gäller påståendet att det kan vara en stor tidsvinst att fota i JPEG så finns ju faktiskt möjlighet att automatkonvertera. Nu vet jag inte hur det ser ut med andra programvaror men med Ufraw, som jag använder, kan jag efter att ha kopierat bildfilerna till datorn öppna ett kommandoradsfönster och helt enkelt skriva "ufraw-batch *.CR2" och därefter använda ImageMagick för att automatiskt lägga på en oskarp mask; då får jag ungefär motsvarande vad kameran skulle ha spottat ur sig i JPEG, med den stora skillnaden att jag också har råfilerna om jag vill göra något annorlunda. Dock gör jag detta mycket sällan då alla program i bildbehandlingskedjan faktiskt klarar av att visa en bild även direkt från råfilerna, så jag kan göra ett urval den vägen och göra en manuell konvertering av de bilder som blev bra.

Är man lat är nog RAW+JPEG bäst, förutsatt att man har lagringsutrymme för det. Och det går inte att komma ifrån att diskutrymme är något oerhört billigt idag. 1-2 kr per gigabyte och 25 MB/bild gör en lagringskostnad på uppemot det skrämmande 5-10 öre per bild. Lägg till några kopior för backup och du är fortfarande inte uppe i 50 öre per bild även med högklassigt media. Plus att du fortfarande kan välja att inte behålla de riktiga stolpskotten, utan bara spara de bilder som faktiskt blev bra.

Michael - Nästan rätt, men inte riktigt... :) Exponeringslatituden är större, men inte av den orsak som du angav.

En jpg är ofta i sRGB eller aRGB. Båda dessa färgrymder är "gammakorrigerade" för att spara plats i filen - man behöver inte lika många bitar för att klämma in samma exponeringsomfång då en gamma-korrigering gör att man får "längre" mellan varje bit ju högre i exponering man kommer. Mot "toppen" av filen går det upp mot 8096 ggr mer "avstånd" mellan varje bit än runt svartpunkten/skuggorna - detta motsvarar 13bitar i en raw-fil - det finns bara en kamera (i normal konsumenthandel) som ens är i närheten av att kunna upplösa 13 bitar i raw-filen... D3x på bas-ISO.

Men i jpg-filen har kameran (eller raw-omvandlingsinställningarna) redan valt åt dig vilket område inom raw-filen som ska representeras i jpg-filen. Ofta tar man inte med hela omfånget som finns tillgängligt, utan man väljer ut ca 9Ev som ska vara "med" i bilden. Se bl.a DPR's mätningar, som utgår från jpg-omvandlingar.

I en raw kan man välja själv om man vill flytta normalexponeringen uppåt eller neråt i filen. I en jpg är detta svårt då den absoluta "toppen" och "botten" i filen redan är bortklippta. Detta beror dock inte på att jpg är 8-bit, utan på att "exponeringen" eller "framkallningen / tonmappningen" redan är gjord.

Skillnaden mot det du skrev är egentligen inte så stor, men jag vill bara påpeka att man inte ska förakta det "omfång" man kan få med i en jpg...! I nästan alla fall så beror begränsningen på framkallningen TILL jpg, inte själva jpg-formatet.

Bra skrivet och bra summering i tidigare inlägg!

Måste bara kommentera en sak. Jpeg är INTE ett komprimerat format. Det är ett _datareducerande_ format. Vad är då skillnaden? Jo, om man har datareducerat då har man kastat information för gott, den går aldrig att få tillbaka, någonsin. Ett komprimerande format tar inte bort några data. Till exempel TIFF kan sägas vara ett komprimerat format, då det har en liten algoritm som komprimerar bilden (det är faktiskt huffman-kod bakom, jämför med zip-filer t. ex.) men utan att datareducera, all orginalbilddata finns kvar och man har inte försämrat bilden.

Lite svårt att förklara men man kan jämföra med audio-området. En vanlig CD-skiva rymmer 650MB data för 72 minuter musik. Om man datakomprimerar den till FLAC (som är ett icke-förstörande dataformat dvs hela skivan finns kvar i orginal) så blir den ungefär hälften så stor men gör du om det till MP3 så datareducerar du och skivan blir 150MB stor istället pga att du kastar bort en massa orginaldata (RAW).

Din beskrivning håller jag i stora delar med om förutom att .jpg inte skulle vara komprimerat. Man delar in begreppet komprimerat i lossless/icke förstörande (FLAC och ZIP mm) och lossy/förstörande/datareducerad (.jpg och mp3 mm). Nog med semantiska besserwisserheter och OT från mig. Mycket bra exempel på slutet.

En jpg är ofta i sRGB eller aRGB.

(Om hela ditt inlägg) Där ser man... skönt att det finns folk som kan korrigera felaktigheter i inlägg. Fast å andra sidan så undrar jag om distinktionen mellan JPEG-konvertering och JPEG-format är så relevant för den som är för lat för att fota i RAW. Jaja, nog om det. :)

Lite på tal om detta, också; jag hoppas att det är okej att jag lånar tråden en aning, men en sak som jag funderar på är en inställning i min för mig splitter nya EOS 50D. Jag fotar som sagt uteslutande i RAW, men kameran har en inställning där man kan välja färgrymd, antingen sRGB eller AdobeRGB. Jag har ställt den på AdobeRGB, men spelar det ens någon roll när man fotar rått? Min intuition säger mig att det inte borde göra det, men någon som vet lite mer får gärna bekräfta/dementera detta. Jag vill ju naturligtvis få ut så mycket detaljer som möjligt och sRGB är ju till sin natur ganska begränsad.

Det var inte meningen att "korrigera" ditt inlägg, snarare en allmän protest mot att man ser "jpg" i sig självt som det som är den största begränsande faktorn i raw/jpg-diskussionen. :)

Det JAG vill uppnå med att fota i raw är valfriheten i exponeringsnivåer osv i efterhand. Denna begränsas starkt om man redan "framkallat" filen en gång till en jpg-fil. Detta har mer med själva framkallningen än med jpg-formatet att göra - men visst - det är en ganska fin linje mellan sätten att uttrycka det.

- Samt bättre färgåtergivning - det finns INGEN inbyggd raw-konvertering som gör helt rätt. Alla, utan undantag, är väldigt "försiktiga" för att inte trampa kunden på tårna. Hellre en hel del underkorrigering än att det ser för dj-vligt ut om man gör lite fel i vitbalans och exponering är den vanligaste inställningen verkar det som. Iofs en väldigt förståelig hållning om man ser till marknaden som stort (kameraköparen i genomsnitt).

Och nej, det gör ingen skillnad öht med aRGB eller sRGB för raw-filen i/från kamera. Enda stället där det kunde gjort skillnad har Canon arbetat sig runt genom att alltid sätta preview-bilden i raw-filen till "sRGB", även om man har "aRGB" valt. Det är denna preview-bild som histogrammet du ser i kameran byggs ifrån, och för att alltid ge samma förutsättningar åt denna funktion har de flesta kameratillverkare valt att ha det på detta sätt. Histogrammet är i sRGB vad du än gör.

Lite mer att läsa om Råfilsformat...

Tänkte bidra med en länksamling för er som vill läsa på själva,

http://www.adobe.com/se/products/photoshop/cameraraw.html

Där kan du läsa mer om Camera Raw, i två pdf-filer, Understanding digital raw capture (PDF, 1000k) och Linear gamma (PDF, 235k).

Direkt länkar:

http://www.adobe.com/products/photoshop/pdfs/understanding_digitalrawcapture.pdf

http://www.adobe.com/products/photoshop/pdfs/linear_gamma.pdf

En förklaring av Charlotte K. Lowrie

http://wordsandphotos.org/Commentary/ASecondChanceToGetItRight.htm

White paper från Canon, deras nyare modeller, finns bra beskrivning av hur konvertering från sensor till minneskort går till.

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1787

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar