Annons

Köpa beg som första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Purra

Medlem
Tja (jag vet att det säkerligen finns liknande trådar tidigare..)

Jag sitter och funderar på att skaffa mig en digital systemare och först var min tanke att skaffa en Canon eos 450d men efter lite tips från en polare så slog mig tanken att köpa en begagnad kamera istället för nytt.

Så vad tror ni om att köpa en canon eos 30 / 40 d begagnat samt lite begagnade objektiv. Det känns som om man får mer kamera för pengarna om man får tag i en 30 / 40 d iställer för en ny 450d. Min budget ligger på runt 7-8k vilket borde öppna läget för ganska intressanta kombinationer.

Så vad tror ni ?? beg eller nytt ?? och vad är vettiga priser för en beg 30 / 40 d (ser vissa som säljer sin 30 d dyrare än 40 d )
 
Jag har fotograferat i snart 50 år och under den tiden köpt 7 kameror. Bara en av dem har köpts ny, en Pentax Spotmatic 1967. Mina tre digitalkameror är alla köpta begagnade liksom objektiven till den digitala systemkameran.
Att köpa begagnat kan vara en bra affär, det har det i alla fall varit för mej, men man måste vara påläst. Lite tur skadar inte heller.
Scandinavian Photo har ibland begagnade grejer och där har jag köpt både en kompaktkamera och ett objektiv begagnat.

Just nu säljer de f.ö. ut nya Eos 40D-hus för 5995:-. Jag är inte insatt i prisbilden för sådana, men det kan vara en bra affär, det är i alla fall garanti på dem. Objektiv finns det gott om till Canon på beg-marknaden
 
Köpa beg är ofta en bra affär om man värdesätter kameraegenskaper framför det senaste i bildkvalitet. Jag tycker fortfarande att beg 40D är lite för högt prissatt då man kunde köpa ny precis innan den försvann för runt 6-7000kr. 30D ligger runt 3000:-. 1D mark II ligger nu runt 9000:- och lär falla till 5-6000:- då 1D mark IV (eller V) kommer i oktober eller januari. 5D kan fås för 9000:-. 1Ds (mark I) är lika bra som 5D på lägre ISO och har vassare autofokus och fås för 6000:- men det är p g a långsam bildvisning ffa en RAW format kamera. Några saker att kolla: Ta med rengöringsset om inte säljaren säger att kameran är rengjord. Fota på F22 i bästa JPEG (detta har bättre upplösning och hårdare skärpning i regel än förhandsvisning av RAW) mot en vit yta och zooma sedan in så mycket som möjligt på bildskärmen. Finns fläckar? Om detta finns och de är runda är det inte säkert att smutsen på sensorn går så lätt att ta bort. I bästa fall krävs det proffs för bara ett par hundralappar, i värsta fall måste sensorn bytas. Detta är oftare ett problem på proffskörda 1D (inte Ds) som har utsatts för mycket. Tag av objektivet och ruska lätt på kameran. Sitter allt fast, inga rassel? Köper du med optik testa att objektivet fokuserar och zoomar som det skall. Inga skrapande ljud. PÅ F22 bilden ser du om den blir hopplöst ljus - då är det fel på nedbländningen. Detta är dock vanligare hos andra system med mekanisk koppling till objektivet då fjädern som bländar ner går sönder. Kolla om det finns damm och smuts inne i objektivet - detta kan du inte ta bort. Kolla främre och bakre linselement - några repor?
 
det blev inte bätträ än att jag precis beställde en 40D från scandinavian.. kunde helt enkelt inte tacka nej till det erbjudandet.. hade säkert kunnat göra ett bättre klipp men känns som om jag får så mycket mer kamera och bildkvalite jämfört med en eos 1000D eller en eos 450D ... nu måste jag bara vänta vilket suger...
 
Och här har du en enkel glugg så du har något att börja med medan du funderar på vilket behov du har egentligen.
http://www.tradera.com/Canon-Ef-s-18-55-1-3-5-5-6-auktion_99488086
En sådant här objektiv duger utmärkt i många situationer.
Problemet med systenkamera är att det finns så mycket kul tillbehör som kittlar pryldjävulen i en...

hmm pryldjävulen är inte snäll... jag köpte iallafall ett Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS beg från fotosidan .. vet inte om det var is på det du länka till och tyvärr såg jag länken lite för sent.. men sånt är livet.. .

och jag funderade faktiskt på ett 50mm 1.8 och ett sådant kan det faktiskt bli i framtiden.. (har en kompis som har ett sådant så jag lär ju ha chans att testa det på min kameram, som för övrigt skickades idag.. otur att det är helg..)
 
det blev inte bätträ än att jag precis beställde en 40D från scandinavian.. kunde helt enkelt inte tacka nej till det erbjudandet.. hade säkert kunnat göra ett bättre klipp men känns som om jag får så mycket mer kamera och bildkvalite jämfört med en eos 1000D eller en eos 450D ... nu måste jag bara vänta vilket suger...

Det var ju ett jättebra klipp! Det är ju detta som gör de aktuella begagnatpriserna på 40D så konstiga. De borde ligga på runt 4500:- max om man skall få ett rimligt beg pris mot nytt - men det gör de inte!

Bra gjort!
 
Det var ju ett jättebra klipp! Det är ju detta som gör de aktuella begagnatpriserna på 40D så konstiga. De borde ligga på runt 4500:- max om man skall få ett rimligt beg pris mot nytt - men det gör de inte!

Bra gjort!

heheh tackar .. väntar som sagt :) men det är ännu roligare att kolla blocket där folk vill ha 6-7 k för en 450d med kitglugg... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.