ANNONS
Annons

Hur stort kan man skriva ut med olika megapixel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bleezer

Medlem
Hejsan!
Jag har sökt och letat efter informationen som jag nu söker här.

Hur stora tavlor/dukar kan man trycka upp foton på beroende på megapixel-storleken?
Dvs, hur stor upplösning krävs för att trycka upp en duk på tex. 1,5 x 3 meter, utan att bilden blir alldeles för "pixlig".
Avståndet för betraktaren skall vara ganska nära och därför får det inte vara för få pixlar..

Tack på förhand!

/// Mange
 
Jag har printat en bild från min gamla D70 (6 mpix) i 70*100 med bra resultat så de där rekomendationerna stämmer inte riktigt. Svårt att göra några bra rekomendationer. Jag skulle säga att det beror mycket på vad man använt för optik och hur välexponerad bilden är.

Det är ju självklart en smaksak vad man tycker ser bra ut eller inte men jag tycker att siffrorna där stämmer hyfsat, har själv haft en d70s och upp till A3 tyckte jag var ok men inte mer sen beror det ju självklart på optik och efterbehandling å sånt men tror att man kan ha det där som lite riktlinje.
 
Hejsan!
Jag har sökt och letat efter informationen som jag nu söker här.

Hur stora tavlor/dukar kan man trycka upp foton på beroende på megapixel-storleken?
Dvs, hur stor upplösning krävs för att trycka upp en duk på tex. 1,5 x 3 meter, utan att bilden blir alldeles för "pixlig".
Avståndet för betraktaren skall vara ganska nära och därför får det inte vara för få pixlar..

Tack på förhand!

/// Mange

Eh, du kan ju alltid extrapolera typ hur mycket som helst om du vill slippa se pixlarna. Men oftast så är det bildens skärpa som sätter stopp, inte upplösningen.

Har du fotat med stativ, mirror up och skarpt objektiv? Då kan du börja räkna på pixlar.
 
Det har väl ganska mycket att göra med vad för papper man skriver ut på också?


Ett matt sugande papper måste väl sudda till pixlarna ganska mycket?
 
Räknade just ut att om jag ska trycka upp en 10 Mpxl-bild till 2x1,25(m) så kommer det att bli ca 47ppi vilket inte är ovanligt om man ska ha en stor svart-vit canvas-tavla på väggen.

Självklart beror det ju mycket på skärpningen också, men i så stort format behöver man väl knappast skärpa bilden??
 
Räknade just ut att om jag ska trycka upp en 10 Mpxl-bild till 2x1,25(m) så kommer det att bli ca 47ppi vilket inte är ovanligt om man ska ha en stor svart-vit canvas-tavla på väggen.

Självklart beror det ju mycket på skärpningen också, men i så stort format behöver man väl knappast skärpa bilden??


Alla bilder brukar skärpas. Bestäm dig för betraktningsavståndet så du vet vilken radie du ska använda.

En halv pixel tex om du ska stå ett par meter bort är förstås helt fel, även om bilden är knivskarp.
 
Lite svårt att veta sånt eftersom jag inte vet hur tavlan kommer att se ut 1,25 x 2(m). Svårt att veta hur de olika värdena (skärpningsverktygen) kommer att visa sig i det stora formatet.
 
Det jag tycker spelar stor roll är vad det är för slags motiv.

Är det en gruppbild med många ansikten så behövs klart bättre upplösning än om det är en närbild på en växtdetalj. Våra hjärnor reagerar på små detaljer i en människas ansikte eftersom vi bedömer ansikten hela dagarna. Mindre känsliga är vi för saker som vi normalt inte ser, tex. växtdetaljer.

En annan sak som avgör är hur stark kontrast bilden har. Stor kontrast kräver ofta bättre upplösning eftersom man ser pixlarna lättare.

Har bilden väldigt kort skärpedjup så upplevs de skarpa detaljerna lätt skarpare än de egentligen är. Då klarar man sig ofta med lägre upplösning.
 
Vill minnas att nåt företag i Norrköping lovade att klä in hela Åhlénshuset i Stockholm med 1 megapixel. Pixlar stora som tennisbollar funkar bra det med. Allt beror på betraktningsavstånd.

När de första 1 megapixelkamerorna kom (200.000 eller nåt) var dagspressen lyrisk, det var precis vad de behövde och mer därtill... Det är ingen skillnad idag. Egentligen. Så frågan är lika relevant som "hur långt är ett snöre?"
 
Så frågan är lika relevant som "hur långt är ett snöre?"

Jag håller med. Så länge man inte känner till förhållandena så kan man inte välja upplösning. Betraktningsavstånd och media är nog de två första och viktigaste sakerna att ta ställning till. Men som tumregel kan du ta att har bilden mellan 240-300 ppi när du skickar den till utskrift, så klarar du dig.
 
..."hur långt är ett snöre?"

Fick den frågan nångång i ett tekniskt sammanhang. Tror jag svarade längden är mellan diametern och upp till hållfastheten delat med längdvikten, dvs när det är så långt att det går av pga sin egen tyngd.

Är det kortare är det inte längre ett snöre, är det längre går det inte att använda till något :)

Men visst är det lustigt att samma fråga dyker upp hela tiden...
 
Om man bortser från sådant som skärpa, objektiv etc, så är många megapixlar bättre än få när det gäller storformat. I alla fall så länge outputenheten kan tillvarata den höga upplösningen. Jag tillverkar fototapeter på beställning och ofta blir det storlekar upp mot 4 x 2,5 m. Har gjort en del tapeter där originalet har varit bilder tagna med 10 mp och de har blivit helt ok efter interpolering med t.ex Alien Skin Blow Up.

För något år sedan testade jag att göra en bild i format 10 x 7 m. Originalet denna gång var en bild som motsvarar en kamera med ca 150 MP. Jag tog ca 30 bilder med min Nikon D3 (12 MP) och sammanfogade dem i PS. Resultatet blev helt fantastiskt, den kunde betraktas på riktigt nära håll med full skärpa och upplösning.

Problemet var att tryckeriets rip inte kunde hantera så stora bildfiler (ca 1,3 GB) så de var tvungna att dela upp den i flera mindre bitar och sedan sätta ihop dem.

...så många megapixlar är alltid bra att ha i storformatsammanhang.

www.prepix.se/storfoto
 
Senast ändrad:
47ppi

Räknade just ut att om jag ska trycka upp en 10 Mpxl-bild till 2x1,25(m) så kommer det att bli ca 47ppi vilket inte är ovanligt om man ska ha en stor svart-vit canvas-tavla på väggen.

Självklart beror det ju mycket på skärpningen också, men i så stort format behöver man väl knappast skärpa bilden??
47ppi är väl ungefär det du får på en 50" FullHD-TV. Om betraktningsavståndet är 3m eller mer är det inte många som klagar på vare sig pixlar eller skärpa.

Varför inte göra en test av en del av bilden på ett mindre papper i samma kvalitet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.