Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisera tavlor (studioblixtar/belysning och stativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

Muskot

Medlem
Hej!

min mor är konstnär och målar tavlor i alla möjliga format och tekniker. Allt från jättestora till pyttesmå i akvarell, olja och kritor. Jag tänkte hjälpa henne att digitalisera tavlorna och gör därför lite research. De små tavlorna kommer vi att köra i scannern men de stora kommer att kräva fotografering. Vi kommer att använda oss av en Canon EOS 20D med objektiv EFS 18mm. Har surfat lite på studioblixtar, men båda jag och min mor är nybörjare på systemkameror och känner att det börjar bli lite väl avancerat med studioblixtar. Fast det kanske inte är så krångligt? Vad finns det för andra enkla/bra alternativ? Läste på någon tråd för ett tag sen att det var någon som hade köpt någon bra neutral belysning på Clas Ohlson? Vi kommer att använda oss av QPcard 201 för att ljustera färgerna i efterhand, men det skulle fortfarande kännas bra att ha en schysst belysning/studioblixt anordning. Sen behöver vi även ha ett stativ till kameran som lämpar sig för att fotografera tavlor. Vattenpass skulle nog helt klart vara en fördel, men behövs inte. Någon som kan rekommendera stativ till Canon-kameror?
 
Kul...! :)

Studioblixtarna i sig självt kanske inte ens bli den största kostnaden, ljusmodifierarna du köper till kommer nog gå på ungefär detsamma om du går strobe-vägen. Att köra blixtljuset "naket" direkt mot tavlorna kommer ge dig enorma blänk och problem med småojämnheter i målningarna osv... Ju större softbox desto bättre. Jag vet knappt om jag skulle rekommendera paraply (vilket iofs hade varit betydligt billigare) till konstrepro.

Alt.2 är bygglampor med halogen, 3-500W på stativ, finns på CO som du säger. Köp två så att du kan belysa från båda sidor. När du ändå är där så köp ett duschdraperi i helvitt, inte för tjockt, att använda som en gigantisk softbox.

Alt.3 är dagsljuslysrör (vilket jag definitivt inte rekommenderar till konstrepro), dvs byt ut bygglamporna mot lysrörsarmaturer - kan vara lite knöligt att få till en bra ställning till.

Anledningen att jag inte rekommenderar dagsljusrör till konstrepro är att de kan ställa till det med vissa pigment i färgerna i tavlorna. Sen kan folk skrika "CRI 95" så mycket de vill, jag har sett verkliga avvikelser på 1Ev/10% ljusfrekvens... Ljusstyrkan på de bästa dagsljusrör som finns idag kan skilja 2Ev från färg till färg.

QP är en bra idé...

En annan bra idé är om du bara kan hitta ett stativ som har höjden ställbar med vev för en rimlig penning är att panorama-stitcha foton (sätta ihop fler foton till ett större) - det finns massvis med tips om detta på nätet om man letar lite.

Ska du använda 18-55-objektivet så hade jag nog försökt hålla mig runt 40mm på zoomen och flyttat kameran så till det avstånd som behövs i stället för att använda zoomen till att ta så tajta foton som möjligt. Både distortion och andra dumheter håller sig ganska lågt just där. Kan du hitta/låna ett fast objektiv hade det nästan varit ännu bättre - dom brukar i de flesta fall ha lägre distortion (fyrkanter blir fortfarande fyrkantiga). Runt F/5.6 för att kunna få maximalt skärpebett, slutartiderna få bli vad de blir (du ska ju ändå använda stativ).

Du kan få massvis med tips, och kanske inte alla likadana, men det var väl mina iaf... Sen får allt bero på hur petig du vill vara med slutresultatet.

Skickar mitt oerhört konstnärliga förslag på uppställning här under...Sett ovanifrån:
 

Bilagor

  • konstrepro.gif
    konstrepro.gif
    3.8 KB · Visningar: 1,860
Ett alternativ till diffusorer, vilket kan vara knepigt att få tag i, så kan du istället använda reflektorer gjorda av tex ett par m2 bakgrundspapper eller några vita frigolitskivor och så att säga vända på placeringen av belysningsanordningen i skissen ovan. Ett rejält motljusskydd eller en skärm med ett avpassat hål en bit framför kameran rekommenderas för att hålla ströljus borta från objektivet. Med ströljus menar jag här inte bara direkt ljus från belysningsanordningarna utan även starkt reflekterat ljus från andra ytor framför kameran.

Om tavlorna inte är större än ca ½ m på höjden borde annars ett par rejäla paraplyer i kombination med ett par enkla studioblixtar räcka för att belysa jämt. Gå bara inte för nära med blixtarna och paraplyerna.

Håller i övrigt med föregående talare.
 
Polariserande filter kanske kan ta bort blänk?

Med polfilm framför belysningen(obs!) samt på kameran så får man bort blänk väldigt bra. Bouncers blir inte lika viktiga då eftersom alla blänk ändå undertrycks. Däremot så blir blänkande ramar, guld, silver, blank lack mm mörka och fula. Kan även tänka mig att tavlor med blank färg tappar en del lyster.
 
Hej!

min mor är konstnär och målar tavlor i alla möjliga format och tekniker. Allt från jättestora till pyttesmå i akvarell, olja och kritor. Jag tänkte hjälpa henne att digitalisera tavlorna och gör därför lite research. De små tavlorna kommer vi att köra i scannern men de stora kommer att kräva fotografering. Vi kommer att använda oss av en Canon EOS 20D med objektiv EFS 18mm. Har surfat lite på studioblixtar, men båda jag och min mor är nybörjare på systemkameror och känner att det börjar bli lite väl avancerat med studioblixtar. Fast det kanske inte är så krångligt? Vad finns det för andra enkla/bra alternativ? Läste på någon tråd för ett tag sen att det var någon som hade köpt någon bra neutral belysning på Clas Ohlson? Vi kommer att använda oss av QPcard 201 för att ljustera färgerna i efterhand, men det skulle fortfarande kännas bra att ha en schysst belysning/studioblixt anordning. Sen behöver vi även ha ett stativ till kameran som lämpar sig för att fotografera tavlor. Vattenpass skulle nog helt klart vara en fördel, men behövs inte. Någon som kan rekommendera stativ till Canon-kameror?

Om du har plats, avstånd, skulle jag föreslå ett makroobjektiv, de har mycket bra skärpa ända ut i kanterna och är optimerade för närbilder men samtidigt mycket bra på normala avstånd.

/FW
 
Kul...! :)

Studioblixtarna i sig självt kanske inte ens bli den största kostnaden, ljusmodifierarna du köper till kommer nog gå på ungefär detsamma om du går strobe-vägen. Att köra blixtljuset "naket" direkt mot tavlorna kommer ge dig enorma blänk och problem med småojämnheter i målningarna osv... Ju större softbox desto bättre. Jag vet knappt om jag skulle rekommendera paraply (vilket iofs hade varit betydligt billigare) till konstrepro.
Det är ju som du skriver lite större kostnader med studioblixt men varför skulle inte ett stort paraply gå bra om en softbox skulle vara utmärkt? Ljusspridningen är väl oväsentlig och det bästa är att få en så stor och jämn belysningskälla som möjligt?
 
@The_SuedeII:
Det vi är ute efter är att med våra begränsade fotograferingskunskaper kunna fotografera tavlor så bra som möjligt. Är lite osäker på om jag eller min mor har kunskaperna att hantera studioblixtar. Googlade precis vad ljusmodifierare och softbox var för något :). Som det ser ut nu så lutar vi därför mot alternativ 2. Hur bra funkar det att använda sig av duschdraperier som softbox? Tips på något annat som man kan använda sig av? Vi vill i stort sett bara kunna rigga upp, flytta stativet och fotografera. Hur mkt pill är det med inställningar på kameran när man använder sig av studioblixtar? Om det är för mkt så kommer vi som inte har någon susning bara att klanta till det :).
Såg i din profil att du har jobbat med tryck sedan 1992. Den stora anledningen till att vi vill digitalisera konsten är för att sedan kunna reproducera den. Vore kul om mamsen kunde försörja sig på det :). Du som har koll på tryck kanske kan rekommendera lite olika tryckmetoder som lämpar sig för konstreproduktion? Har surfat lite och Giclee tryck verkar bra?
Tack för många bra tips! :)



@bildsten
Storleken på tavlorna vi kommer att fota är allt från lite större än A4 till 122x85 och 100x100cm. Spontant låter lösningen med softbox/diffusorer smidigast om vi kan hitta några bra diffusor, tänkte testa att använda mig av något vitt duschdraperi. Några tips på andra bra diffusorer som kan man använda sig av? Vilka egenskaper är det man letar efter på material som ska fungera som en diffusor?



@aolsson
@Grimmer
Bra idé med poliserat filter/polfilm framför belysningen samt på kameran. Det är något vi får testa oss fram med i så fall. Vet att hon har använt sig av guld/silverfärger på några få tavlor. Men på resten skulle det kunna fungera. Antar att om man använder sig av polfilter så kan man rikta tex bygglamporna direkt mot tavlorna utan att behöva ha några diffusorer? Vart köper man polfilm som man kan använda framför belysningen samt på kameran?



@frwe
@Morrisson
Det låter ju toppen! Hur mkt plats måste man ha för att kunna använda ett makroobjektiv tex Canon 50mm 2,5 makro? Något man måste tänka på när man fotograferar med makroobjektiv? Klarar vi som totalt nybörjare av detta? :)
 
Muskot;1323643 @aolsson @Grimmer Bra idé med poliserat filter/polfilm framför belysningen samt på kameran. Det är något vi får testa oss fram med i så fall. Vet att hon har använt sig av guld/silverfärger på några få tavlor. Men på resten skulle det kunna fungera. Antar att om man använder sig av polfilter så kan man rikta tex bygglamporna direkt mot tavlorna utan att behöva ha några diffusorer? Vart köper man polfilm som man kan använda framför belysningen samt på kameran?[/QUOTE sa:
Yfo borde ha sådana polfilter (stora ark) men jag vet säkert att B&H har.
 
Många saker på en gång... :)

Plats: Om det största objektet är 122 cm blir det 2.7m fotoavstånd för ett 50mm objektiv. För att räkna ut platskrav;
Fotograferingsavstånd(mm) = brännvidd(mm) x målbredd(mm) x 0.045 för en Canon.

Paraplyer har lite mer centervägd belysningseffekt, softboxar har ofta en jämnare effektspridning över hela arean på fronten; Detta kan göra lite skillnad för hur jämnt man kan belysa ett platt mål (en tavla)... För hög koncentration ljus mot mitten kommer ge mörkare ovan- och nederkanter på tavlan. Gör man det rätt, och största tavlan inte är mer än dryga metern kommer problemet inte vara så stort dock.

Som diffuseringsmaterial fungerar helvita tunna duschdraperier, väldigt tunna vita (syntet)-textilier osv... 'IKEA har en del kul att välja mellan, och Bauhaus har nåt mini-växthus har jag sett. Här är man bara begränsad av fantasin. Vissa syntetmaterial som innehåller UV-skydd och optiska vitmedel kan vara fluoriscerande, men just i detta fallet gör detta nog ingen större skillnad.

Förslaget med reflektorer i stället för diffusorer är också bra, och är inte jättesvårt att ställa upp. Ska skissa lite innan jag fortsätter skriva.
 

Bilagor

  • konstrepro2.gif
    konstrepro2.gif
    4.3 KB · Visningar: 1,503
På en 1,6 cropkamera motsvarar det ett 80mm objektiv så utan att kolla exakt så tor jag att 3 meter klarar att fota ett enmetersobjekt på ett ungefär. Det avbildar från skala 1:2 dvs 48x72 mm till landskap. Det krävs inget extra för att hantera ett makroobjektiv. Det är bara konstruerat för att avbilda objekt på nära håll utan distortion och med bra skärpa. Jag kan inte tänka mig bättre pris/prestanda för konstfoto än det objektivet. Det kan med fördel användas som porträttobjektiv. Det har en äldre autofokus som är lite långsam och surrar lite men tavlorna bryr sig nog inte....

@The_SuedeII:
Det vi är ute efter är att med våra begränsade fotograferingskunskaper kunna fotografera tavlor så bra som möjligt. Är lite osäker på om jag eller min mor har kunskaperna att hantera studioblixtar. Googlade precis vad ljusmodifierare och softbox var för något :). Som det ser ut nu så lutar vi därför mot alternativ 2. Hur bra funkar det att använda sig av duschdraperier som softbox? Tips på något annat som man kan använda sig av? Vi vill i stort sett bara kunna rigga upp, flytta stativet och fotografera. Hur mkt pill är det med inställningar på kameran när man använder sig av studioblixtar? Om det är för mkt så kommer vi som inte har någon susning bara att klanta till det :).
Såg i din profil att du har jobbat med tryck sedan 1992. Den stora anledningen till att vi vill digitalisera konsten är för att sedan kunna reproducera den. Vore kul om mamsen kunde försörja sig på det :). Du som har koll på tryck kanske kan rekommendera lite olika tryckmetoder som lämpar sig för konstreproduktion? Har surfat lite och Giclee tryck verkar bra?
Tack för många bra tips! :)



@bildsten
Storleken på tavlorna vi kommer att fota är allt från lite större än A4 till 122x85 och 100x100cm. Spontant låter lösningen med softbox/diffusorer smidigast om vi kan hitta några bra diffusor, tänkte testa att använda mig av något vitt duschdraperi. Några tips på andra bra diffusorer som kan man använda sig av? Vilka egenskaper är det man letar efter på material som ska fungera som en diffusor?



@aolsson
@Grimmer
Bra idé med poliserat filter/polfilm framför belysningen samt på kameran. Det är något vi får testa oss fram med i så fall. Vet att hon har använt sig av guld/silverfärger på några få tavlor. Men på resten skulle det kunna fungera. Antar att om man använder sig av polfilter så kan man rikta tex bygglamporna direkt mot tavlorna utan att behöva ha några diffusorer? Vart köper man polfilm som man kan använda framför belysningen samt på kameran?



@frwe
@Morrisson
Det låter ju toppen! Hur mkt plats måste man ha för att kunna använda ett makroobjektiv tex Canon 50mm 2,5 makro? Något man måste tänka på när man fotograferar med makroobjektiv? Klarar vi som totalt nybörjare av detta? :)
 
Det viktiga är att man ser till att den ena reflektorn skuggar tavlan så att inget direktljus från lampan är direkt mot tavelytan. Reflektorn på samma sida som lampan fungerar som avskärmning, den andra som reflektor. Det gäller att få upp det symmetriskt, men när man väl flyttat runt lite behöver man inte röra det mer sen.

"Pillet" på kameran med studioblixtar är minimalt efter första uppställningen, beroende på vilka studioblixtar vi talar om. Eftersom det är en begränsad spännvidd av storlekar vi talar om så borde en grundinställning fungera bra till alla tavlorna.

Giclée är ett av dom bättre sätten att göra en konstrepro, så finns det ekonomiskt utrymmer så...

Canon 20D kommer bara räcka till ca 75dpi på de större tavlorna, jag vet inte om det riktigt räcker för att kuna sälja art-repro i skala 1:1... Jag skulle nog säga att ungefär 45cm är det största jag skulle tycka är OK för en enkelexponering på art-repro med den kameran.
 
Makroobjektiv för skärpa och distorsion har redan nämnts..

Måttband för att hålla sensor och tavla i samma höjd och sidled.

När man fotograferar av foton så gäller det att ha tex minst 4 lampor så man får jämn belysning, alla delar av fotot eller tavlan ska få samma ljusstyrka. Det viktiga år att hålla en så "låg" vinkel så att det inte blir reflexer i bilden(det ser man i sökaren). Men med tavlor(som jag inte har erfarenhet av) som ofta har textur rekommenderar jag belysning från sidor, underifrån och överifrån. halogenbelysning eller glödlampor med 20-30 graders vinkel från väggen. Med blixt och paraplyer och liknande får du reflexer i tavlan eftersom paraplyet sticker ut långt från väggen, och du ser resultatet efteråt. Men du får experimentera dig fram, kanske ett tomt vitt rum med fönster på båda sidor om tavlan funkar.
 
Senast ändrad:
Muskot: @bildsten
<<Storleken på tavlorna vi kommer att fota är allt från lite större än A4 till 122x85 och 100x100cm. Spontant låter lösningen med softbox/diffusorer smidigast om vi kan hitta några bra diffusor, tänkte testa att använda mig av något vitt duschdraperi. Några tips på andra bra diffusorer som kan man använda sig av? Vilka egenskaper är det man letar efter på material som ska fungera som en diffusor?>>

Ett material som kan tänkas duga är ett non-woven material som används för att täcka odlingar. Det är vitt och säljs på rulle eller som paket där man säljer trädgårdsprylar. Det är syntetiskt och utgör en klar brandfara i kombination med bygglampor.

En softbox består ju av både en reflektor och en välavvägd diffusor och producerar på så sätt en jämn lysande yta . Om man riktar ljuskällan direkt mot en diffusor utan att ha en reflektor som fördelar det ljus som reflekteras från insidan av det diffuserande materialet så finns det risk att diffusorn blir väldigt ljus i mitten och att ljuset sedan avtar snabbt mot kanterna vilket leder till ojämn belysning. Det här han delvis motverkas med flera lager av det diffuserande materialet men då tappar man också alltmer ljus.

Jag tror det är enklast att få till ett jämnt ljus med reflektorer. Jag tog mej friheten att modda The Suede II:s skiss nedan för att visa en alternativ uppställning.

Är det många tavlor som ska fotas av kan det kanske löna sej att bygga en slags stora skärmar som ibland används i fotoateljeer. De är drygt 2 m höga och består av två meterbreda ramar förenade med gångjärn och klädda med vitt fondpapper på insidan och svart papper på utsidan. De kan stängas helt som en bok när man ska ställa undan dem. Ställer man dem öppna i ca 90-120 graders vinkel, ställer en blixt inuti och täcker öppningen med ett diffuserande material så får man ett väldigt jämnt ljus. Trävirke och gångjärn till en sådan skärm går på ca 500 kr, tillkommer kostnaden för vitt fondppper. Det svarta pappret på utsidan behövs kanske inte i det här sammanhanget.

Lite längre ner har jag ett exempel på hur en sådan skärm kan se ut. Den är belyst av en likadan skärm från vänster i vilken det står en studioblixt. Mitt emellan står en känd fotograf och berättar hur man använder de här skärmarna. Skärmarna har jag byggt och jag har tagit bilden med en kamera med en ir-utlösare som fyrar av blixten under tiden han berättar.

På tal om bygglampor så har de ojämn ljusspridning och kan knappast användas som direktljus, troligen inte ens med diffusor, däremot i kombination med reflektorer. Men det blir för lite ljus är jag rädd för och, menar jag, är inget bra alternativ vid den här sortens arbete.

Det fordras hur som helst en del prov och justeringar för att kolla att det blir jämn belysning och att det inte syns några konstiga reflexer i tex oljemålningar. Det är att flytta blixtar och reflektorer lite i taget för att finna bästa vinkeln. Principen är ju att belysningen ska vara riktat 45 grader in mot tavlan men eftersom tavlan inte är en punkt utan en yta med rätt stor utsträckning så kan vissa delar bli reflexfria medan andra genererar reflexer.
 

Bilagor

  • 2009-04-07_reflexsk.jpg
    2009-04-07_reflexsk.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,674
Och här kommer en bild på en sådan skärm:
.
 

Bilagor

  • P2126516 bild på skärm.JPG
    P2126516 bild på skärm.JPG
    35.8 KB · Visningar: 387
Så kontentan så långt... Vilket alternativ du än väljer så är väl sammanfattningen:

-Se till att sista ytan som "lämnar" ljuset mot tavlan är så jämnt belyst som möjligt.
-Undvik till alla pris att få direktblänk av belysningen mot kameralinsen. Panikdåligt.
Om du måste, montera upp extraskärmar mellan kameran och diffusorn/reflektorn.
-Försök håll dig mellan F/5.6-8, så länge inte slutartiderna går över helsekunden
-Ett fast makro är bra, men det finns andra bra lösningar också.
-TÄNK på värmen som en fast belysning lämnar! Direkt farligt att glömma detta.
-Kolla upp hur du ska göra för att de större konstverken ska bli tillräckligt bra i upplösning. Detta gäller bara om ni vill sälja 1:1-repron...
-Kolla upp så du har ett bra ställe att arbeta på, det kan ta en heldag att ställa upp,
och en heldag till att köra fotograferingen om du är ovan.
-Eftersom du tänker köra QP antar jag att du tar orginalen i raw.
Kolla upp "multiexponeringar" och "panorama stitching". Detta hjälper bildkvaliten märkbart.
-Tänker du beställa många kopior, kosta på er att jämföra tryck från fler företag.

Det fins säkert massvis mer att fråga/säga, men det är ju inte lönt innan du har bestämt vad du vill... :)
 
Hej allihopa! Får först be om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. Men det har varit full rulle och sen kom påsken :).

@Morrisson
Då är det givet att vi ska köpa ett sådant objektiv! Tänkte bara dubbelkolla med dig att objektivet heter 'Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro' så att jag inte köper fel :). Sen undrar jag vad du menar med 'på en 1,6 cropkamera motsvarar det ett 80mm objektv' och 'det avbilar från skala 1:2 dvs 48x72 till landskap'? Är nybörjare och det lät som grekiska för mig :).

På en 1,6 cropkamera motsvarar det ett 80mm objektiv så utan att kolla exakt så tor jag att 3 meter klarar att fota ett enmetersobjekt på ett ungefär. Det avbildar från skala 1:2 dvs 48x72 mm till landskap. Det krävs inget extra för att hantera ett makroobjektiv. Det är bara konstruerat för att avbilda objekt på nära håll utan distortion och med bra skärpa. Jag kan inte tänka mig bättre pris/prestanda för konstfoto än det objektivet. Det kan med fördel användas som porträttobjektiv. Det har en äldre autofokus som är lite långsam och surrar lite men tavlorna bryr sig nog inte....
 
Hej! Först vill jag tacka dig för alla bra svar och att du har tålamod att jag är en total nybörjare :)

-Ett fast makro är bra, men det finns andra bra lösningar också.
Vad innebär ett fast makro? Undrar om det är någon skillnad på ett makro och ett fast makro?


-Försök håll dig mellan F/5.6-8, så länge inte slutartiderna går över helsekunden
Makroobjektivet jag fick tips av Morrisson har F/2.5 som är en bit ifrån F/5.6-8. Hur kan jag påverka det?


Canon 20D kommer bara räcka till ca 75dpi på de större tavlorna, jag vet inte om det riktigt räcker för att kuna sälja art-repro i skala 1:1... Jag skulle nog säga att ungefär 45cm är det största jag skulle tycka är OK för en enkelexponering på art-repro med den kameran.
-Kolla upp hur du ska göra för att de större konstverken ska bli tillräckligt bra i upplösning. Detta gäller bara om ni vill sälja 1:1-repron...
Den aspekten hade jag inte alls tänkt på. Förutsatte att Canon 20D hade tillräckligt hög upplösning, men nu när jag kikar så ligger den ju bara på 8,2 megapixel och eftersom vi kommer att fota tavlor strax över A4 ända upp till 122x85 och 100x100 cm så behöver vi ha något kraftfulllare. Då är det absolut värt att investera i en ny kamera för att kunna göra större reproduktioner (multiexponeringar och panorama stitching är ett alternativ, men är lite tidkrävande och bökigt). Någon som har koll på en bra Canon kamera med högt megapixeltal som lämpar sig för att fotografera tavlor? Kollade runt lite på Cyberphoto och såg att Canon 500D som har 15 megapixlar och kostar 9500kr kommer i maj. För fler megapixlar så får man köpa Canon EOS 5D Mark II som har 21 megapixlar för 25500kr (lite väl saftigt). Måste man verkligen ha en digital systemkamera? Skulle tex inte en Canon Powershot SX10 IS som har 10.1 megapixlar för 3800kr kunna fungera?
Du som har erfarenhet av tryck. Hur mkt dpi behöver man för att få ett bra konstrepo? Vad skulle du rekommendera?


Giclée är ett av dom bättre sätten att göra en konstrepro, så finns det ekonomiskt utrymmer så...
Jag läste om det på nätet och det verkade riktigt bra. Men sen har jag inte undersökt vad det kostar och vilka upplagor man kan göra dom i. Vilka olika tryckmetoder skulle du rekommendera och vad kostar det på ett ungefär? Jag tänkte ringa runt till lite olika tryckerier sen när det väl drar igång, men det är intressant och höra vad du tycker som har jobbat såpass länge med det. Då vet jag ungefär vad det kostar och vad det finns för olika alternativ.


-Eftersom du tänker köra QP antar jag att du tar orginalen i raw.
Jag har tidigare fått tips på att köra QP-kort vilket gjorde att jag läste på lite och även har beställt 201an. Har provat att scanna in några konstverk tillsammans med kortet och sedan korrigerat färgerna via programmet QPcolorsoft 501. Tyckte faktiskt att det vart lite sådär, vissa färger vart bättre medan andra vart sämre (använde reference neutral, man kan även välja sinar och velvia). Om jag fotar, spelar det någon roll om jag tar bilder i raw eller jpg ur QP-kort synpunkt?
 
Senast ändrad:
Hej igen!
Jo, en 1,6 cropkamera, som 40D, har en mindre sensor vilken beskär bilden så att resultatet blir som om du fotat med ett 1,6x50mm = 80 mmglugg. Sedan hade jag lite fel betr 1:2 för det objektivet (som du beskriver helt rätt). Just för att det skall användas på en 1,6cropkamera så blir minsta avbildningsgraden någonstans mella 1:2 och 1:1. Exakt vad det blir har jag inte kunnat räkna ut men cirka 1:1,5 tror jag. Det betyder ju inte ett skvatt om du skall fota tavlor o liknande. Nämnde jag att den tyska fototidningen Fotomagazin använder just 50mm 2,5 makro i sina tester av Canons hus för att kolla bl a upplösning.

Hej allihopa! Får först be om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. Men det har varit full rulle och sen kom påsken :).

@Morrisson
Då är det givet att vi ska köpa ett sådant objektiv! Tänkte bara dubbelkolla med dig att objektivet heter 'Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro' så att jag inte köper fel :). Sen undrar jag vad du menar med 'på en 1,6 cropkamera motsvarar det ett 80mm objektv' och 'det avbilar från skala 1:2 dvs 48x72 till landskap'? Är nybörjare och det lät som grekiska för mig :).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.