Annons

Död pixel på sensorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokke

Aktiv medlem
Fick höra att det är ganska vanligt med döda pixlar på en sensor. Min fråga gäller specifikt en Canon 5d, men jag antar att det finns på alla isåfall. När sensorn skulle rengöras, på en kamera som jag eventuellt ska köpa, upptäckte verkstaden en död pixel på sensorn. Man "släckte ner" den döda pixeln för att förhindra en synbar punkt vid mörker fotografering. Är detta vanligt och vad innebär egentligen "släcka en död pixel" Är det nått man ska tänka på vid köp av begagnat? Eller är det bara att köpa?

Någon som kan och har lust att förklara?

Fick höra att det är ganska vanligt med döda pixlar på en sensor. Min fråga gäller specifikt en Canon 5d, men jag antar att det finns på alla isåfall. När sensorn skulle rengöras, på en kamera som jag eventuellt ska köpa, upptäckte verkstaden en död pixel på sensorn. Man "släckte ner" den döda pixeln för att förhindra en synbar punkt vid mörker fotografering. Är detta vanligt och vad innebär egentligen "släcka en död pixel" Är det nått man ska tänka på vid köp av begagnat? Eller är det bara att köpa?

Är den släckt slipper du se den och märker inte av den. Inget att bekymra sig för. Värre är när heta pixlar dyker upp på korta slutartider.

Med så många pixlar så finns det nästan alltid ett gäng döda eller everbright pixlar. Det ligger nästan i saken natur att det är (mer eller mindre) oundvikligt på CMOS med en eller annan död pixel, men tekniken har andra fördelar och det går att kompensera för de defekta pixlarna så det är inget jätteproblem.

att mappa bort en defekt pixel är inget konstigt, det kan tom finnas en gruppering av fler pixlar som tas bort utan synbar förlust.

att mappa bort en defekt pixel är inget konstigt, det kan tom finnas en gruppering av fler pixlar som tas bort utan synbar förlust.

Jag har en het pixel tror jag. Den syns endast när jag plåtar på höga iso. Den syns som en starkt lysande punkt. Är det bara att lämna in till intervision för mappning ?

uppdaterat angående 5dmk2
Har man en eller flera defekta pixlar på sin 5dmk2 kan du prova följande
sätt på kameralocket och exponera sensorn i 30sek med exv bulb för att sensorn skall bli riktigt varm..
direkt så går man i menyn och sensorrengöring och väljer "rengör nu"
Kameran gör nu en mer grundlig rengöring av sensorn som tar något längre tid än vid när man exv sätter på kameran eller stänger av den.
ev defekta pixlar mappas då bort i kameran

Bumpar tråden genom en länk till ett program jag nyligen fann.
http://www.pixelfixer.org/

Svensk guide här i min blogg:
http://stilbild.nu/fotograf/2009/09/heta-pixlar-och-hur-du-gor-dig-av-med-dem/

Tack för tipset, bloggens tips (starta manuell sensorrengörning utan att låta någon ljus sippra in, lock på med andra ord och låta kameran vara någon minut) detta fixade bort alla mina 7 pixlar som lyste irriterande blått och en röd vid iso över 400 nu är hela sensorn kolsvart!

uppdaterat angående 5dmk2
Har man en eller flera defekta pixlar på sin 5dmk2 kan du prova följande
sätt på kameralocket och exponera sensorn i 30sek med exv bulb för att sensorn skall bli riktigt varm..
direkt så går man i menyn och sensorrengöring och väljer "rengör nu"
Kameran gör nu en mer grundlig rengöring av sensorn som tar något längre tid än vid när man exv sätter på kameran eller stänger av den.
ev defekta pixlar mappas då bort i kameran

Kanske onödigt men om man har tid är det bättre att köra en timme?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar