Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F200EXR - intressant kompakt från Fuji

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
Fuji lanserade en ny kompaktkamera idag, F200EXR som använder deras Super CCD EXR-sensor. På pappret ser den intressant ut, om än med lite ljussvagare objektiv än till F31:an. Jämfört med F31 i övrigt så är den lite smalare (på djupet), har bildstabilisering och ett attraktivare zoomområde (28-140). . Ska bli kul att se var den landar på i pris, samt hur den står sig mot de, enligt rykten, kommande CMOS-kompakterna.

Lite samples. För översättning till bildinfon: se denna tråd.
 
Senast ändrad:
Skulle kunna vara bättre än F10

Jag bytte till digitalt då F10 kom. Utmärkt liten kamera som tar bilder när andra gett upp. Utan blixt förståss. ISO 1600 fungerar rätt bra.

Köpte en F30 sen min F10 fått ett par mycket små dammfläckar på sensorn. F30 är marginellt bättre genom att det finns exponeringskompensation mm, men annars gillade jag F10 minst lika bra.

Den nya tar ett intressant grepp med att koppla en 12 MP-sensor antingen som 12 MP, 2x6MP parallellt för att fånga mer ljus eller 2x6MP i serie för ökat dynamiskt omfång. Om Fuji fått detta att fungera blir det nog bra.

Synd att den inte har vikbar skärm. Men det verkar var borta ur kompaktmarknaden, varför?
 
Håller med.

Min gissning är att det beror på att mekanik är dyrt att tillverka - elektronik billigt.

Sedan så blir den ju en hel del tjockare också, vilket jag själv tror är huvudorsaken.
De allra, allra flesta prioriterar nog fickvänliga egenskaper högre i det fallet...
 
Detta är väl första kompakten (eller kanske t.o.m kameran) med pixel binning?

Väldigt intressant kamera, och smart tänkt av Fuji. En fortstatt utveckling med många megapixlar, men också att pixlarna kan användas olika beroende på situation känns som en vettig framtid... ett "äntligen" är på sin plats.

Har använt en f31fd för fest- och konsertfoto, men nu blir man sugen på att uppgradera.
 
Senast ändrad:
Sedan så blir den ju en hel del tjockare också, vilket jag själv tror är huvudorsaken.
De allra, allra flesta prioriterar nog fickvänliga egenskaper högre i det fallet...

Säkert har du rätt i det, jag är nog sådan själv. Vill jag ha en kompakt så skall den verkligen vara liten.

Jag kollade lite testbilder på nätet från denna nya Fuji, men jag tyckte inte det såg så där riktigt imponerande ut. Lite oskarpt och utsmetat. Skall bli skoj när det kommer mer regelrätta tester.

Har just köpt en ny Ixus - ångrar mig lite att jag inte orkade vänta längre...

Mvh
Anders
 
Fuji F200 innovativ teknik

Intressant med nya Fuji F200EXR, äntligen lite ny innovativ teknik.

Jag är väldigt nöjd med Fuji F11 och F31fd, bra bildkvalitet och lågt brus.
Hoppas Fuji F200EXR blir en värdig efterträdare till Fuji F31.

F31 är referenskamera på ett tyskt bild lab, kanske F200 blir referens.


En tjeckisk test på F200, dra musen över bilder så syns DR skillnaden
(testet med en slags engelsk översättning)

Med dynamic range blir himlen klart mindre utfrätt, visst syns skillnad.


Bildjämförelse, en del påstår att F200 har lite lägre brus än F31
Fuji F31fd och nya Fuji F200, Panasonic LX3 och Panasonic DMC-G1.

ISO 400

ISO 800

ISO 1600



DPreview m.fl. kommer säkert att ge mer kompletta test framöver.


MVH
.
 
Intressant "engelska" intressant inlägg

"Engelskan": Kul och OK i det här sammanhanget, tjeckiskan förstår man ännu mindre av.

Kameran verkar ju finnas i verkligheten. Flera av bilderna visar problem med motljus som jag tycker F10/F30 klarar bättre.

Intressant att F31 är referenskamera och fortfarande är bäst. Sen är det nog så att "bäst" inte är nåt entydigt begrepp. Kommer ihåg då DP Review inte fattade vitsen med F10, dom hade helt enkelt inte brukat testa höga ISO utan körde om vanigt med uteljus eller blixt, och då var F10 inte så märkvärdig. Men dom har bättrat sin bedömning allteftersom
 
Senast ändrad:
A+S+M... dessutom hoppas man på RAW

.
.
- Visst vore det trevligt med RAW ? :)

F200EXR ska visst få några manuella kontroller : trevligt !
( inte en dag för tidigt... )


Fast en prislapp på € 400.- känns inte lika "trevlig"
( särkilt inte när nu kronan tappar kraftigt i värde ).

För övrigt väntar jag med behärskad iver på Imaging-Resource.com,
och deras noggranna repetetativa testbilder.

Om den blir påtagligt bättre än F100FD ( Kolla denna bild ! ),
då börjar det nästan bli lite svettigt för enklare systemkameror.

Hjälp till nu, och håll tummarna ! - att F200EXR ska få RAW ! ;)

.

.
 
Senast ändrad:
Om den blir påtagligt bättre än F100FD ( Kolla denna bild ! ),
då börjar det nästan bli lite svettigt för enklare systemkameror.

En bild tagen i bra ljus med stort skärpedjup - ja där är skillnaden mot en systemkamera inte så stor.

Det finns dock massor av andra situationer där även de bästa kompakterna är lååångt ifrån samma kvalité som du får med även de enklare systemkamerorna. Så länge kompakterna använder dessa små sensorer kommer nog skillnaden att bestå.
 
Manuell inställning F200

Äntligen, det verkar stämma att Fuji F200 har Manuell inställning, både slutartid och bländare på läge "Manual" förutom vanliga AE och Aperture.

Användar manual går att tanka hem från Fuji officiella websida och på sid 37 står det om "Manual" mode.


Ursäkta, men F200 är kompaktkamera och bör helst jämföras med andra kompaktkameror.

Men om nån antyder att F200 inte har samma bildkvalitet som systemkamerors stora CCD så bör även kamerans storlek jämföras.
Om F200 läggs i höger byxfickan och en systemkamera med obejktiv läggs i vänster byxfickan, hur känns det !


Alla kameror blir väl dyrare pga den sjunkande kronans värde, även Canon och Nikon eller hur, inte bara Fuji.



F200 är väl ett bra komplement till systemkameror.

Som kompaktkamera verkar den väldigt intressant.
-lågt brus
-5X zoom
-bildstabilisering
-28mm vidvinkel
-manuella inställningar
-liten och smidig.
-ökat dynamiskt omfång



MVH
.
 

Bilagor

  • Fuji.jpg
    Fuji.jpg
    54.3 KB · Visningar: 372
Japp, man ska nog inte se någon kompaktkamera som en ersättare, utan som du säger som ett komplement. Och på pappret ser det utan tvekan ut att vara ett riktigt bra komplement. Förutom sensorns annorlunda konstruktion är den ju med kompaktkameramått mätt störst. Visst, jag skulle gärna se en ännu större sensor, men jag vill nog inte kompromissa för mycket med måtten i övrigt, jag har redan en stor kamera. Det ska bli intressant att se om den verkligen kan leverera det den utlovar.
 
:

Jag skrev:

"Om den ( F200EXR ) blir påtagligt bättre ( än F100FD ) ... "

och

" + börjar det + nästan bli lite svettigt ( för enklare systemkameror )."

- - - - - - - -

Förvånad över kommentarer till detta ?
Inte direkt ............

* Gäsp *

- - - - - - - -

Förutom dramatisk skillnad i storlek och vikt, finns ju ännu en
tungt vägande faktor att beakta: prisskillnaden.
( - En F100FD säljs idag för ca 2.500:- )

- - - - - - - -

"låååångt ifrån" .... hm
får mej att tänka på det klokaste ord jag hört - någonsin - av ett gammalt proffs:

" Den bästa kameran - det är den du har med dej ... ! "

Kort sagt: det finns ALLTID nån kamera som har ÄNNU bättre bildkvalitet - - -
- - - men om den ligger lååångt ifrån* där JAG är...
... tja, då blir det inga 'fantastiska bilder'.
Alls.

* ( på grund av att mina byxfickor inte är, inte har varit, och aldrig kommer att bli
"tillräckligt" stora för nån Hasselbladare, eller ens en liten systemkamera ...)


- - - - - - - -

Jämför macro:

Fuji F100FD

Canon EOS 450

Pentax K200

- - - - - - - - - - - -

Kom igen nu, hjälp till att hålla tummarna att F200EXR får RAW !!

:)

Mvh.
// J
 
Pris F200

Nu har Cyberphoto uppdaterat info om Fuji F200 EXR

Cirka pris 4095:-

Leverans i april


Priset är väl ganska bra med tanke på den svaga kronan och med de egenskaperna som ex. 3 olika lägen på CCD, 5X zoom, lågt brus m.m.

Det var väl nästan liknande pris på andra F modeller när de lanserades.




MVH
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.