Annons

Fixa bakfokus själv på Sony!?

Produkter
(logga in för att koppla)

MeTeX

Aktiv medlem
Tänkte fråga om någon här justerat fokus själv enligt instruktioner som finns på bla. dyxum.com ?

länk med instruktion:

http://www.flickr.com/groups/sony_alpha/discuss/72157611269119583/

verkar ju inte vara allt för svårt.

http://www.flickr.com/photos/rodrive_29/3114836850/sizes/o/

Det jag funderar på är vad yaw adjust och pitch adjus "står för" borde vara för att luta samt svänga skärpeplanet.

Jag vet att jag får kraftig bakfokus med 50/1.7 på avstånd över ca 3meter och även med 135/2.8 på min A100

frågan är om det är kostnadsfritt att skicka in kameran till typ zieger?
 
Tänkte fråga om någon här justerat fokus själv enligt instruktioner som finns på bla. dyxum.com ?

länk med instruktion:

http://www.flickr.com/groups/sony_alpha/discuss/72157611269119583/

verkar ju inte vara allt för svårt.

http://www.flickr.com/photos/rodrive_29/3114836850/sizes/o/

Det jag funderar på är vad yaw adjust och pitch adjus "står för" borde vara för att luta samt svänga skärpeplanet.

Jag vet att jag får kraftig bakfokus med 50/1.7 på avstånd över ca 3meter och även med 135/2.8 på min A100

frågan är om det är kostnadsfritt att skicka in kameran till typ zieger?

Det är kostandsfritt att skicka till Zieger, eller man får ju betala frakt såklart. Problemet är bara att kom inte kan få det bra ändå, Jag skickade min kamera 3 gånger fram och tillbaka och dom sa varje gång att den var fixad fast det inte var det. jag gick sedan loss själv enligt instruktioner från bla Dyxum och har efter det haft en kamera som fokuserat på millimetern rätt. Så mitt tips är att fixa det själv för dom verkar inte ha sådan kunskap på Zieger. I mitt fall handlade det om en KM 5D. Finns flera tidigare trådar om detta om du skulle få för dig att du orkar söka i forumet....
 
Nja, att få AF fokuserat gratis vore nog att hoppas på för mycket tyvärr, oavsett kameramärke. Såvida ínte grejerna ligger inom garantitiden förstås, då ska det ju gå bra.

När det gäller egenjustering så har en del lyckats bra, men det finns förstås också vissa som har skruvat bort sig alldeles.

Yaw betecknar rörelsen runt den vertikala axeln. För ett flygplan är det alltså när nosen svängs i sidled åt höger eller vänster.

Pitch är när nosen rör sig upp eller ner. Man kan något förenklat säga att vridaxeln då ligger "längs vingarna".

När man ska överföra detta till kamerabruk så får man väl tänka sig att Sony menar att det framstickande objektivet ska motsvara flyglanets nos.
 
Har du lite känsla för mekanik och vana vid verktyg ska du definitivt köra loss.
Använd gärna en vinklad nyckel, sätt maskeringstejp på kamerans undersida så du kan märka upp dina utgångspunkter.

Har du backfokus ska du skruva medurs. Skruva 1/8 varv och testa igen. Ta ett antal bilder, förlita dig inte bara på en exponering utan ta en serie och kolla medelvärdet.

Ställ ett vertikalt objekt, ask e.d, vid nollmärket så att du siktar mot en vinkelrätt yta och inte ett lutande plan.

Jag fick en ny kameran och glädjen tillbaka efter min justering.

Hur funkar dina övriga objektiv?
 
Det är kostandsfritt att skicka till Zieger, eller man får ju betala frakt såklart. Problemet är bara att kom inte kan få det bra ändå, Jag skickade min kamera 3 gånger fram och tillbaka och dom sa varje gång att den var fixad fast det inte var det. jag gick sedan loss själv enligt instruktioner från bla Dyxum och har efter det haft en kamera som fokuserat på millimetern rätt. Så mitt tips är att fixa det själv för dom verkar inte ha sådan kunskap på Zieger. I mitt fall handlade det om en KM 5D. Finns flera tidigare trådar om detta om du skulle få för dig att du orkar söka i forumet....

Hade du samma fenomen att skärpan satt där den skulle på kortare avstånd men bakfokus på längre håll?

Har sökt och hittat mycket problem med BF/FF på både 5d,7d,A100 och A700 men inget/inte mycket om att fixa det själv.

Det måste ju handla om ett metodfel vid inställning om servicefirma gör det gång på gång och det inte blir bra samt att det är på helt nya kameror.

Jag är mest orolig att om jag ställer bort BF längre håll så kommer jag få FF på närahåll?
 
Jag är mest orolig att om jag ställer bort BF längre håll så kommer jag få FF på närahåll?

Därför ska du märka ut var du börjar och skriva upp hur mycket du justerar så du kan backa om det barkar åt skogen. Justera lika mycket på samtliga tre skruvar.

Sök på dyxum.com där finns rätt många som justerat själv.

Jag tror (egen teori) att fokusfelet ökar med motivavståndet, ungefär som avståndskalan på optiken. Ex. 10graders vridning på avståndsskalan ger större utslag ju närmre oändligheten du kommer.
 
www.FocusTestChart.com fins en sida att ladda ner som man kan skriva ut och använda när man testar backfocus etc.

Väldigt bra sida. Jag hade problem med min A100 märkte detta inte fören efter drygt ett år :( Då jag köpte ett objektiv med bländare 1.4.

Min A100 var dock köpt i USA och då får man bara 1 års garanti. Men jag srev in till SONY/Zieger och vädjade på deras good-will och de fixade det kostnadsfritt (bara frakt till zieger). Det kalla jag att bry sig om sina kunder.
TACK SONY och Zieger
Sony,i Ungern tror jag, hitta ett fel på AF sensorn som byttes..... Kostnadsfritt :)
 
Hur funkar dina övriga objektiv?

Har nu när man sökt lite närmare hittat BF på "beercan"+"lillebror"(35-70/4) också men långt ifrån så kraftigt som 50/1.7, kollade idag på 5m låg fokus 1-1.5m bakom.
dom som verkar ha funkat är 28/2.8 och 28-135
 
Har kollat lite mer nu å jag kommer inte att komma undan med att justera alla 3 skruvar lika mycket :(

Nedre och högra fokuspunkterna är rätt nära men inte bra medans övre å till höger är helt åt helvete och mitten är inte bra den heller.

så frågan är om själv är bäste dräng?
 
Då är det lite trixigare eftersom af-sensorn inte verkar parallell med bildsensorn.

Testa att justera såhär:

1. Börja med att koncentrera dig enbart på övre resp nedre af-punkten. Ta några bilder med resp punkt och justera BARA med pitch-skruven . Justera tills kameran fokuserar lika mkt fel med både övre och nedre af-punkten. Den kommer inte att fokusera rätt, bara den ligger lika mkt fel på båda punkterna.

2. Nu går du över till de två af-punkterna längst till höger resp vänster. Ta upprepade bilder med resp punkt och justera BARA med yaw-skruven. Justera tills kameran ligger lika mycket fel med resp punkt. Den kommer inte att fokusera rätt, bara den ligger lika mkt fel på båda punkterna.

Nu har du parallellställt af-modulen med sensorplanet.

3. Nu koncentrerar du dig på mitt af-punkten. Ta några bilder och nu justerar du LIKA MKT på samtliga skruvar så att du parallellförflyttar sensorn tills du hittar perfekt fokus.

Nu bör du ligga rätt på samtliga punkter. Lite pilligt men jobba systematiskt och i lugn och ro. Skriv noga upp varje justering och märk upp dina utgångslägen som jag skrev tidigare så är du en lycklig man i eftermiddag.

Lycka till!
 
Var ikea handling planerad till idag så jag ska testa justera lite i kväll.

Undra om sony fått bukt med problemet på senare modeller A200/300/350??
 
Undra om sony fått bukt med problemet på senare modeller A200/300/350??

Min A200 är lite bakom på mitten och dom högra fokuspunkterna, hyfsad på de hörnen längst till vänster med 1.8/135 som är en skruvfokusglugg.

Är det en manuell precisionsjustering som krävs per kameraindivid så får man nog inte "bukt" med det om priset ut till kund skall kunna hamna neråt 3000 spänn. Det är tur som gäller tror jag.

I mitt fall är felet egentligen för litet för att jag ska greja och riskera att det blir värre, men jag har ju bauta-bländare och jag stör mej på felet. A200an är väl avsedd för 5.6-optik i första hand och på en sådan märks det inte. Det är jag som missbrukar den med en 1.8 :)

Skruvhålen verkar sitta på samma sätt som i A100 enligt bilden så det borde väl vara samma typ av åtgärd kan man gissa.
 
Focus Chart - hur mycket är inom tolerans

Jag har precis testat min a100 med Minolta 50/1,7.

När jag testat centrum så är centrum skarpt men den övre skalan och den undre följs inte åt, den övre här inom fokusområdet mer än den övre.
När jag ex testar den nedre fokuspunkten är förhållanded omvänt.

Hur kommer det sig? Jag har läst om att skärpedjupet är ca 1/3 framför och 2/3 bakom (eller om det var tvärt om, rätta mig gärna).
OM två objektiv ger "samma" rätta resultat, kan man då säga att kameran är ok, eller har man bara tur med de två objektiven att de fokuskompenserar kameran (har inte testat alla ännu)?

Kan gärna lägga några bilder om så önskas om ni inte riktigt hänger med i min text.
Mvh Peter
 
Jag har läst om att skärpedjupet är ca 1/3 framför och 2/3 bakom (eller om det var tvärt om, rätta mig gärna).
Det enda som stämmer är att det område som upplevs som skarpt bakom fokuspunkrten är längre än motsvarande område framför fokuspunkten.

Exempel: 28mm vid bländare 22 och FF-sensor/film ger skärpedjup från ca 0,6m till oändligt om fokus sätts till 1,0m. Förhållandet mellan 0,6-1,0 och 1,0-oändligt är inte 1/3 och 2/3.
 
Tack! Då har jag mer vetenskap bakom mina upplevda teorier.

Det jag inte förstår riktigt är varför ena fokuspunkten stämmer medens den ena av fokuspunkterna inte stämmer.
Kan det vara så att när jag väljer den undre fokuspunkten kommer papperet närmare och eftersom det är 45 grades vinkel så ställer det till det lite? Antar att så länge som mitten (fokuspunkten) är skarp så är allt ok?

En annan sak, kan man fixa felaktig fokus på objektiv? I mitt fall så var ett cosina 19-35 helt fel, bakfokus hela tidien. De andra Miolta var "rätt" så antar att då är även kameran rätt...
Peter
 
Det är vanskligt att fokusera mot ett lutande plan. Bättre att göra en rigg ungefär såhär:

Var noga med att kameran är i samma höjd och i vinkel med asken.
Parallellförflytta kameran (som står på stativ) när du byter af-punkt så du inte siktar, låser af och riktar om. Du kan då få stora vinkelfel och skärpeplanet flyttas framåt/bakåt.
 

Bilagor

  • af rigg.jpg
    af rigg.jpg
    46.1 KB · Visningar: 327
Jag har precis testat min a100 med Minolta 50/1,7.

När jag testat centrum så är centrum skarpt men den övre skalan och den undre följs inte åt, den övre här inom fokusområdet mer än den övre.
När jag ex testar den nedre fokuspunkten är förhållanded omvänt.

Hur kommer det sig? Jag har läst om att skärpedjupet är ca 1/3 framför och 2/3 bakom (eller om det var tvärt om, rätta mig gärna).
OM två objektiv ger "samma" rätta resultat, kan man då säga att kameran är ok, eller har man bara tur med de två objektiven att de fokuskompenserar kameran (har inte testat alla ännu)?

Kan gärna lägga några bilder om så önskas om ni inte riktigt hänger med i min text.
Mvh Peter

På vilket avstånd har du testat? min funkar klockrent under ca 2-2.5meter och sedan blir det fel...jag få under 2 meter också "skärpedjupsförhållandet" till 1/3-2/3 precis som det ska vara och fokus helt perfekt!
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=77921&stc=1&d=1211873145
 
Senast ändrad:
Det enda som stämmer är att det område som upplevs som skarpt bakom fokuspunkrten är längre än motsvarande område framför fokuspunkten.
...
Inte ens detta stämmer ifall man fokuserar på nära håll. :)


Den här gamla vitt spridda myten om att 2/3-delar av skärpedjupet alltid ligger bakom och att därför 1/3-del av detsamma alltid hamnar framför det inställda avståndet, är således HELT GALEN. Eller rättare sagt, påståendet stämmer bara vid ETT ENDA av alla möjliga inställningsavstånd.

Så här är det: Ifall du ställer in avståndet på hyperfokalavståndet för en viss bländare, så sträcker sig ju skärpedjupsområdet bakom detta ända till oändligheten. Men man kan förstås inte påstå (vilket den här gamla "tumregeln" gör) att skärpedjupsområdet FRAMFÖR det inställda avståndet skulle vara 1/3-del av oändligheten (1/3-del av oändligheten är fortfarande oändligt, och skärpedjupsområdet kan naturligtvis aldrig bli oändligt stort framför det inställda avståndet). I själva verket är det så att ifall man ställer in avståndet på hyperfokalavståndet för en viss bländare, så sträcker sig skärpedjupet (framför) till halva hyperfokalavståndet för denna bländare.

Detta kan man enkelt se ifall man gräver fram ett fast objektiv (fabrikat etc. är helt egalt). Dessa är praktiskt taget alltid försedda med en skärpedjupsskala. Välj en bländare (t.ex. F11) och vrid fokusringen tills avståndsskalans oändlighetsmärke (en liggande åtta) står framför F11 på skärpedjupsskalan. Om du då har t.ex ett 50 mm objektiv så bör det inställda avståndet (hyperfokalavståndet) bli omkring 8 m. Du ser sedan att den andra F11-markeringen på skärpedjupsskalan i detta fall pekar på 4 m.

Den ena ytterligheten är alltså när man fokuserar på långt håll - då blir skärpedjupet BAKOM inställningsavståndet oändligt. Den andra ytterligheten är när man fokuserar på mycket nära håll. Då närmar sig skärpedjupet till att bli symmetriskt omkring det inställda avståndet. Vid skala 1:1 blir skärpedjupet LIKA STORT framför som bakom (t.ex. 0,5 mm framför och 0,5 mm bakom fokusplanet). Skärpedjupets utsträckning kan anges genom en matematiskt serie, men som fotograf räcker det med att känna till att skärpedjupsområdet ligger helt symmetriskt placerat runt det inställda avståndet vid fokusering på mycket nära håll, och att det är maximalt osymmetriskt vid inställning på hyperfokalavståndet eller längre, och att någonstans däremellan (vid inställning på 1/3-del av hyperfokalavståndet) så utsträcker sig skärpedjupsområdet faktiskt 2/3-delar bortom och 1/3-del hitom det inställda avståndet. Så det är bara vid inställning på 1/3 av hyperfokalavståndet för vald bländare som denna gamla tumregel är helt tillförlitlig...


När det gäller skärpedjupsskalor skulle jag kanske till sist säga att på objektiven är dessa normalt graderade för fullformatsfilm/sensorer. Har man en APS-C sensor så måste ju bilden förstoras 1,5 gånger efteråt för att ge samma bildstorlek, vilket betyder att man behöver använda en mindre CoC (Circle of Confusion) när man beräknar skärpedjupet, vilket i sin tur innebär att skärpedjupet blir mindre. Detta kan man kompensera för genom att ställa in avståndet lite närmare "oändligheten", runt 13 m. Då kommer skärpedjupet att sträcka sig från 6,5 m och till oändligheten. En liten enklare tumregel kan vara att låta avståndet stå kvar på det inställda, men välja 1 steg mindre bländare istället, i detta fall F16.

Att välja en så liten bländare med en APS-C sensor bör man dock undvika (för FF är det OK), eftersom diffraktionen börjar märkas redan vid F11 för detta format. Men nu är det nog bäst att jag slutar med att föreläsa, innan jag har orsakat total och fullständig förvirring för dig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.